آخرین عناوین

يکشنبه 20 آبان 1397-10:28 کد خبر:63955

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم کشاورزی ساری خبر داد:

آلودگی رودخانه‌ها و منابع آبی زیرزمینی مازندران

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری گفت: انواع آلودگی به وسیله فاضلاب‌های کشاورزی، صنعتی و دامی وارد رودخانه‌ها و منابع آبی زیرزمینی مازندران می‌شود.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از تیترامروز،محسن مسعودیان با اشاره به موضوع بحران آب در کشور و مازندران، اظهار داشت: با توجه به این‌که کشور در دوره خشکسالی قرار دارد و این دوره‌های اقلیمی تکرارپذیر هستند، شاهد وضعیت مطلوب آبی در کشور نیستیم.

وی با اشاره به این‌که مهم‌ترین مسئله در این زمینه، شیوه استفاده در مصرف آب است، بدین معنی که وقتی مصرف نسبت به منبع موجود بیشتر باشد، بحران ایجاد شده و منابع آبی تحلیل می‌رود، تصریح کرد:عملکرد نامناسب ما نسبت به آب های زیرزمینی و سطحی یکی از دلایل بروز بحران آب است، به طوری که وقتی آب ورودی به منابع زیرزمینی کم باشد تغییر در چرخه آب ایجاد می‌شود که نمونه آن در خشک شدن دریاچه ارومیه نمود پیدا کرده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری ادامه داد:از حدود ۴۰ تا ۵۰ سال در شرق استان آب زیرزمینی کاهش یافته و به این دلیل میانکاله دچار مشکل شده است، اما این امر در غرب مازندران، اوضاع بهتری دارد هرچند غرب مازندران هم‌چنان نیازمند دقت بیشتری در مدیریت مصرف آب‌های زیرزمینی است تا دچار خشکی همچون شرق استان نشود.

ماهی در رودخانه‌های مازندران نیست

وی به تبعات ناشی از افزایش آلودگی آب‌های زیرزمینی و سطحی پرداخت و افزود: به عنوان مثال ماهیان رودخانه‌های مازندران نسبت به 30 سال گذشته با کاهش رو به رو شده و یا از بین رفته است، هم‌چنین از نظر کیفی نیز تغییرهای محسوسی داشته‌اند که تمام این موارد از آلودگی آب رودخانه‌ها نشات می‌گیرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری خاطرنشان کرد:افزایش نیازهای مداوم به مصرف آب بدون توجه به منابع و احداث سازه‌های تصفیه، موجب بروز مشکلاتی چون آلودگی آب می‌شود، وقتی کیفیت آب رودخانه‌ای تغییر می‌کند، این تغییرات موجب تغییر گونه‌های گیاهی، حیوانات و آبزیان نیز می‌شود.

کنترل مصرف آب در مازندران کم است

مسعودیان با اشاره به این‌که مازندران یکی از استان‌هایی است که کنترل مصرف آب در آن کمتر از استان‌های دیگر است، تصریح کرد: با توجه به این‌که کشور به لحاظ منابع آب زیرزمینی مورد تهدید قرار دارد کشاورزان نیز باید نسبت به مصرف آب، نکات لازم را رعایت کنند،برخی از کشاورزان اقدام به حفر چاه‌های غیرمجاز و اقدام تامین آب از منابع زیرزمینی می‌کنند که باید کنترل جدید در این امر صورت گیرد.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :