آخرین عناوین

دوشنبه 16 مهر 1397-13:41 کد خبر:63435

خبرگزاری فارس گزارش می‌دهد:

فقر راه روستايي نكا و تقاضاهایي كه به تاریخ پیوست

دادخواهی 5 روستای محروم سورک، واودین، محسن‌آباد، کفکور و ازرک بخش هزار جریب نکا براي داشتن راه روستايي مناسب از جمله دادخواهي‌هايي است كه با تلاش‌هاي چند ساله به جایی نرسيده است.


خزرتیترخبر:با توجه به اینکه در سال‌های اخیر و با توجه به فرمایشات رهبری در راستای اقتصاد مقاومتی، روستاها کانون توسعه اقتصاد مقاومتی قرار گرفته‌اند؛ راه روستایی از جمله نیازهای مهم و اولیه برای توسعه این مهم است که می‌تواند راه رسیدن به اقتصاد مقاومتی را هموار کند.

در سال‌های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران خدمات گسترده‌ای به اقصی نقاط کشور و به خصوص زیرساخت‌های مناطق روستایی داده شده است و در این بین راه مناسب روستایی و دسترسی آسان به روستاها از جمله نیازهای اولیه‌ای بوده است که باید در روستاها فراهم می‌شد و تا حدودی انجام شد؛ اما این مهم همچنان در برخی از روستاها نیازمند توجه بیشتر است.

با وجود اینکه ضرورت توجه به توسعه روستاها در سال‌های اخیر با سرعت و دقت بیشتری در دستور کار قرار گرفته است؛ اما همچنان برخی از روستاها با مشکلات عدیده ای در راستای جاده‌سازی روبرو هستند و پنج روستای بخش هزارجریب نکا هم سال‌های سال با این مشکل  دست به گریبان و به نوعی به گفته اهالی این روستاها با فقر راه روستایی مواجه هستند.

* روستاهای هزارجریب نکا با فقر راه روستایی مواجه است

محسن بابایی یکی از روستاییان منطقه هزارجریب با بیان اینکه روستاهای منطقه بالادست نکا از محرومیت‌های فراوانی رنج می‌برند؛ گفت: یکی از این محرومیت‌ها نبود جاده مناسب و دسترسی آسان به شهر است که روستاییان را کلافه کرده است.

وی اظهار کرد: روستاهای ما با فقر راه روستایی مواجه است و با وجود تلاش‌های انجام شده در طول سال‌های مختلف؛ همچنان فقر وجود دارد و این روستاها به دلیل نبود راه روستایی مناسب، کمتر توسعه یافته است.

بابایی افزود: قرار گرفتن برخی از روستاهای بخش هزارجریب در مناطق صعب العبور و دور افتاده و حادثه خیز بودن منطقه، موجب شده است بسیاری از این جاده‌های فرعی با مشکلات متعدد روبرو باشند که این مشکلات در روستاهای محسن آباد، واودین، سورک، ازرک و کفکور کاملا حس می‌شود و با بروز بارندگی و سیلاب، جاده‌ها مسدود شوند.

پیشنهاد میکنم دست شما پر از اسناد است به سازمان بازرسی و استانداری شکایت کنید تا به حقوق از دست یافته و پایمال شده دست یابید

* تقاضاهای مردم محروم هزارجریب نکا به تاریخ پیوسته است

قربان نوروزی یکی دیگر از اهالی این روستاها با اعلام اینکه بارها در رسانه‌های مختلف در مورد این مشکلات گفته‌ایم و صدای ما به جایی نرسیده اما باز هم می‌گوییم؛ افزود:  انتظار داریم مسئولان براساس قول‌هایی که داده‌اند؛ راه ارتباطی حدود 17 کیلومتر این 5 روستاها که به هم وابسته و پیوسته هستند را بازسازی و آسفالت کند.

وی گفت: قصه پرغصه راه ارتباطی و دسترسی این 5 روستای محسن‌آباد، واودین، سورک، ازرک و کفکور به جاده آسفالته لایی به نکا پس از انقلاب همواره از سوی اهالی، شورا و دهیاری‌ها پیگیری شد که از سال 86 اولین جرقه آسفالت این پنج روستا زده شد.

نوروزی بیان داشت: متعاقب آن این موضوع پس از طی مراحلی، در اردیبهشت ماه سال 92 با " آگهی مناقصه اجرای کلیه عملیات زیرسازی و آسفالت محور راه روستایی محسن‌آباد، واودین، سورک، ازرک و کفکور"از توابع شهرستان نکا مطابق برآورد هزینه و دیگر موضوعات مناقصه در روزنامه چاپ شد و در تاریخ 92/6/13بنا به دعوت فرمانداری نکا جلسه‌ای پیرامون آگهی مناقصه اداره کل راه و شهرسازی استان مازندران مبنی بر زیرسازی و آسفالت راه روستایی این 5 روستا با حضور بخشدار وقت، معتمدین و شورای اسلامی 5 روستا، رئیس راه و شهرسازی وقت نکا و پیمانکار مربوطه در فرمانداری نکا تشکیل شد.

وی اضافه کرد: پس از بحث و تبادل نظر مقرر گردید اداره راه و شهرسازی نکا با پرداخت 400 میلیون تومان به پیمانکار، عملیات زیرسازی و آسفالت 5 روستا آغاز و به تدریج پس از تخصیص اعتبار، مابقی آن به پیمانکار پرداخت شود.

نوروزی اظهار کرد:اکنون پس از گذشت بیش از 5 سال و نیم از انجام مناقصه و طی مراحل قانونی برای آسفالت، این جاده آسفالت که نشد هیچ ! بلکه تردد حتی در مرداد و شهریور ماه هم در برخی از این روستاها به ویژه مسیر واودین به سورک، با زنجیرچرخ در روزهای بارندگی امکان پذیر است.

وی گفت: اکنون که درخواست‌ها و تقاضاهای مردم محروم پس از تصویب و تخصیص اعتبار به تاریخ پیوسته است؛ امیدواریم سازمان‌های نظارتی وارد کار شده و با افرادی که در این بخش قصور کرده‌اند برخورد کند.

نوروزی از فقدان راه مناسب روستایی به عنوان فقر اساسی مناطق کوهستانی نکا نام برد که باید برای ایجاد توسعه پایدار به این مسأله مهم راه توجه شود.

وی افزود: مردم نجیب و صبوری داریم اما این صبر و تحمل هم اندازه‌ای دارد و اگر نوبتی هم که باشد اکنون باید نوبت به این مردم رسیده باشد و برای رفع مشکلات چاره‌اندیشی و اقدام شده باشد.

نوروزی بیان داشت: از قدیم گفته‌اند: " آسیاب به نوبت" و ما هم صبر کردیم تا نوبت ما شود؛ اما انگار آسیاب‌ها در اداره کل راه و شهرسازی گذشته و یا شاید اداره کل راهداری فعلی هر کدام که مسئولیت راه روستایی را برعهده دارند؛ به نوبت نیست ؟!

* 10 سال چشم انتظاری برای آسفالت 17 کیلومتر راه روستایی

زارعی از دیگر روستاییان منطقه هم با اعلام اینکه درتمام جلسات حضور داشتم و پیمانکار را چندین بار برای بازدید از پروژه سر همراهی کردم، گفت: از سال 86 تاکنون بیش از 10 سال منتظر آسفالت و بهسازی راه دسترسی پنج روستا به طول 17 کیلومتر هستیم اما راه به جایی نبرده‌ایم.

وی افزود: پیمانکار بارها با حضور در منطقه از معادن شن بازدید کرد و قرار شده عملیات اجرایی پروژه شروع شود اما ناگهان انگار تند بادی آمد و پرونده‌ها را برد که این پروژه به سرانجام نرسید.

* عدم بهره‌مندی مردم روستاها از خدمات ابتدایی زمینه‌ساز مهاجرت روستاییان به شهرها

علیرضا فلاح از دیگر افراد روستای منطقه هزارجریب نکا هم گفت: متاسفانه وعده‌های مختلف در طول دوران مختلف به مردم محروم این منطقه داده شده است و پروژه این پنج روستا هم مانند خیلی از پروژه‌های دیگر در طول زمان به فراموشی سپرده شد و به نوعی به یاد ضرب‌المثل افتادم که " شتر با بار گم شد" و کسی به داد مردم نرسید.

وی افزود: با توجه به تأکید دولت برای ماندگاری افراد در روستاها و جلوگیری از مهاجرت، در چنین شرایطی عدم بهره‌مندی مردم این روستاها از خدمات ابتدایی مانند راه روستایی می‌تواند زمینه‌ساز مهاجرت روستاییان به شهرها شده و مشکلات را دوچندان کند.

* مرمت و بازسازی راه‌های روستایی براساس برنامه‌ریزی سالانه و تزریق اعتبارات

بخشدار هزارجریب نکا هم در مورد بهسازی و آسفالت روستاها گفت: مسئولان با توجه به اعتبارات اختصاص یافته سعی در بهبود وضعیت داشته‌اند اما کمبود اعتبارات در سال‌های مختلف موجب شده است که بخشی از کارها عملیاتی نشود.

محمد محمدیان اظهار کرد: در خصوص جاده دسترسی سورک، واودین، محسن‌آباد، کفکور و ازرک بخش هزار جریب نکا 17 کیلومتر این جاده براساس برنامه‌ریزی انجام شده در دستور کار مرمت و بازسازی قرار دارد.

وی افزود: 17 کیلومتر از این جاده سالانه براساس اعتبارات تزریقی فاز به فاز اجرایی می‌شود اما برنامه‌ای برای آسفالت این جاده نداریم و بهسازی و شن‌ریزی در دست انجام است که بخش اعظمی از مشکلات با شن‌ریزی برطرف می‌شود.

بخشدار هزارجریب نکا با اعلام اینکه مرمت، بهسازی و شن‌ریزی برخی از روستاهای بخش هزارجریب نکا در دستور کار قرار دارد؛ گفت: از محل اعتبارات سال گذشته 400 میلیون تومان برای بهسازی راه‌های روستایی در سه محور مصوب و اجرایی شده است و شن‌ریزی راه سورک به واودین هم در سال جاری به همت بسیج سازندگی انجام و مابقی براساس برنامه‌ریزی سالانه و تزریق اعتبارات انجام می‌شود.

براساس این گزارش، در سال‌های اخیر، عدم وجود راه‌های مناسب، خشکسالی و کمبود منابع آبی و زیرساخت‌های مختلف موجب شده بسیاری از این روستاییان مهاجرت به شهرها را بر ماندگاری در روستاها و تحمل رنج و عذاب مشکلات ترجیح دهند و این در حالی است که توجه به روستاها برای جلوگیری از مهاجرت، یکی از برنامه‌های مهم در دولت تدبیر و امید است و بر همین اساس امیدواریم برای ماندگاری بیشتر روستاییان در روستاها، علاوه بر فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای روستاییان، اعتبارات قابل‌توجهی برای اجرای طرح‌های اقتصادی و اشتغال‌زایی دیده شود و با تلاش برای ماندگاری روستاییان در روستاها، مهاجرت معکوس ایجاد شود.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :