آخرین عناوین

يکشنبه 25 شهريور 1397-9:45 کد خبر:63061

خبرگزاری فارس گزارش می‌‌دهد:

سردرگمی الیمستان در مخالفت صوری و موافقت عملی/ تصاویر

سریال تلخ نابودی جنگل‌های شمال ایران همچنان ادامه دارد و این بار نوبت الیمستان است که در تله تله‌کابین گیر کند و نکته قابل توجه و عجیب موافقت‌های منابع طبیعی و حفاظت محیط زیست با این طرح است.


خزرتیترخبر: الیمستان روستایی از توابع بخش مرکزی آمل در استان مازندران بوده که طبیعت آن از بکرترین مناطق شمال کشور است.

جنگل الیمستان جنگلی رویایی است که بهشت مه‌آلود ایران زمین نام گرفته اما چند وقتی است که با زمزمه‌هایی پیرامون احداث تله‌کابین در این منطقه، خواب را از چشمان دوستداران طبیعت، فعالان محیط زیست و تشکل‌های منابع طبیعی و به خصوص مردم این منطقه ربوده است.

 

*مجوز احداث تله‌کابین در الیمستان صادر شده است

اجرای طرح احداث تله‌کابین در الیمستان از سال 90 در دستور کار قرار گرفت و ظاهرا در سال 94 مجوزش صادر شد، دوستداران محیط زیست نخستین گروهی بودند که با این طرح مخالفت کردند.

نگرانی‌ها در ارتباط با احداث تله‌کابین در یکی از بکرترین جنگل‌های شمال ایران تا کنون ادامه داشته و در چند ماه اخیر شدت بیشتری پیدا کرد و در فضای مجازی و  رسانه‌ها منعکس شد.

به گفته کارشناسان، با احداث این طرح جنگل‌های این منطقه نابود شده و محیط زیست و اکوسیستم این منطقه به هم می‌خورد اما طرح مورد موافقت منابع طبیعی و محیط زیست قرار گرفته و مجوز آن نیز صادر شده است.

 

*طرح به سازمان جنگل‌ها نیامده است

خبرنگار ما از مقامات ملی سازمان جنگل‌ها در این زمینه پرسید که عباسعلی نوبخت با اظهار بی‌اطلاعی در این زمینه اعلام کرده بود که این طرح به معاونت سازمان جنگل‌ها نیامده است و اگر تله‌کابینی احداث شود تخلف است.

همچنین سید محسن موسوی مدیرکل منابع طبیعی استان مازندران ـ ساری گفته است که هنوز اقدام خاصی در این زمینه صورت نگرفته و مجوزی صادر نکردیم، همه اقدامات براساس فرآیند قانونی است و در این جایگاه خارج از چهارچوب قانونی اتفاق خاصی نخواهد افتاد.

با وجود این اظهار بی‌اطلاعی‌ها مجوز احداث تله‌کابین یا بهتر بگوییم مجوز نابودی جنگل‌ بکر الیمستان صادر شده است، مدیرکل منابع طبیعی استان مازندران ـ ساری می‌گوید که مجوز صادر نکردیم و این امر صحیح است اما با طرح احداث تله‌کابین که از امور اراضی سازمان جهادکشاورزی برای آنها ارسال شده موافقت کرده‌اند، اقدام در جهت نابودی این جنگل‌ها نه تنها توسط منابع طبیعی بلکه توسط محیط زیست هم تایید شده است.

 

*تایید طرح احداث تله کابین توسط منابع طبیعی و محیط زیست

طرح احداث تله‌کابین در جنگل الیمستان در حالی توسط محیط زیست استان مازندران تایید می‌شود که این منطقه جز مناطق حفاظت شده بوده و در اختیار حفاظت محیط زیست قرار دارد.

داریوش عبادی دبیر تشکل‌های منابع طبیعی و محیط زیست استان مازندران که از مخالفان طرح احداث تله‌کابین است گفت: دو اداره کل منابع طبیعی و محیط زیست استان موافقت خود را با این طرح علام کرده‌اند.

وی با بیان اینکه مرجع صدور مجوز جهاد کشاورزی استان است، افزود: طرح گردشگری به امور اراضی رفته و امور اراضی آن را به محیط زیست و منابع طبیعی جهت بررسی می‌دهد که این امر صورت گرفته در نهایت موافقت با آن توسط این دو سازمان اعلام و مجوز صادر شده است.

 

*سازمان جنگل‌ها با طرح مخالفت نکرده است

عبادی با اشاره به اینکه جنگل الیمستان جز مناطق حفاظت شده و احداث تله کابین و اجرای طرح در آن خلاف قانون است، خاطرنشان کرد: با مخالفت‌ها و اعتراضات ما به سازمان جنگل‌ها، مقامات این سازمان اعلام کرده‌اند که ما نامه می‌زنیم و با طرح مخالفت می‌کنیم، اما بنده برای پیگیری به اداره کل منابع طبیعی استان مازندران ـ ساری رفتم اما هیچ نامه‌ای با این مضمون ارسال نشده و اصلا نامه‌ای در کار نبوده است.

*بستن دهان معترضان به احداث طرح به روش سازمان جنگل‌ها

وی بیان کرد: پس از پیگیری‌های بنده، سازمان جنگل‌ها اعلام کرد که هیچ نامه‌ای برای مخالفت نزدیم و این امر غیررسمی بوده است، ظاهرا مخالفت با این پروژه به صورت شفاهی بوده و تاکنون به صورت رسمی مخالفتی با این طرح نشده است.

دبیر تشکل‌های منابع طبیعی و محیط زیست استان مازندران در ادامه این مطلب افزود: حتی اگر هم مخالفت کنند تاثیری ندارد، چگونه می‌خواهند مخالفت کنند؟ مجوز صادر و کار احداث کماکان آغاز شده است.

 

*از مراجع رسمی اعتراض خود را پیگیری می‌کنیم

عبادی با ابراز تأسف از این اقدام باوجود مخالفت‌ها و اظهارات کارشناسی در زمینه نابودی این جنگل‌ها با احداث تله‌کابین تاکید کرد: ما به عنوان شبکه تشکل‌های منابع طبیعی و محیط زیست اعتراض خود را به مراجع رسمی، دیوان عدالت اداری و بازرسی می‌بریم و از آن طریق پیگیر این موضوع می‌شویم.

سریال تلخ نابودی جنگل‌های شمال ایران همچنان ادامه دارد و این بار نوبت الیمستان است، نکته قابل توجه و عجیب موافقت‌های منابع طبیعی و محیط زیست در سطح ملی با این طرح است که خود نام حفاظت از منابع طبیعی و محیط زیست را یدک می‌کشند.

این در حالی است که جنگل‌های هیرکانی در فهرست ثبت یونسکو قرار دارد و ماه آینده بازرسان برای بازدید این جنگل‌ها به شمال ایران سفر می‌کنند.

مخالفت با احداث تله‌کابین توسط فعالان محیط زیست و تشکل‌های منابع طبیعی و دوستداران طبیعت همچنان ادامه دارد ...

 

 

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :