آخرین عناوین

سه شنبه 30 مرداد 1397-9:2 کد خبر:62576

1500 هکتار از رویشگاه‌های شمشاد در معرض آفت:

رهایی از خشکیدگی شمشادهای سبز مازندران لنگ تأمین اعتبار

کارشناس ارشد گیاه‌پزشکی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران ـ منطقه ساری گفت: حدود یک‌هزار و 500 هکتار از رویشگاه‌های شمشاد سبز هستند و دغدغه اصلی برای حل معضل آفت، تأمین اعتباراست.


به گزارش خزرتیترخبر وبه نقل از فارس،امین وطن‌دوست امروز درباره آخرین وضعیت رویشگاه‌های شمشاد سطح مازندران اظهار داشن:کل رویشگاه‌های شمشاد سطح اداره کل منابع طبیعی مازندران ـ منطقه ساری 7 هزار و 500 هکتار است که 3 هزار و 500 هکتار آن به‌دلیل بیماری قارچی بلایت شمشاد خشک شدند.

وی افزود: در حال حاضر 2 هزار و 500 هکتار از رویشگاه‌های شمشاد توسط آفت شب‌پره به شدت خسارت دیدند.

کارشناس ارشد گیاه‌پزشکی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران ـ منطقه ساری اضافه کرد: حدود یک‌هزار و 500 هکتار از رویشگاه‌های شمشاد سبز هستند و خسارت چندانی به آن وارد نشده که لازم است با انجام برنامه‌ریزی‌ها جلوی خسارت و بروز آفت گرفته شود.

وطن‌دوست با بیان اینکه دغدغه اصلی برای حل این معضل تأمین اعتباراست، تصریح کرد: برای مقابله با این موضوع بحث محلول‌پاشی طی چهار مرحله و نصب تله‌های فرمونی در دستور کار قرار دارد تا جلوی خسارت صددرصدی گرفته شود.

وی افزود: بیشتر مناطق ارتفاعات زیر یک‌هزار تا یک‌هزار و 200 متر آلوده به آفت شب‌پره هستند و رویشگاه‌ها سبز بوده که لازم است در این زمینه برنامه‌ریزی جدی صورت گیرد تا جلوی خسارت جدی گرفته شود.

کارشناس ارشد گیاه‌پزشکی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران ـ منطقه ساری ادامه داد: برای محلول‌پاشی از ترکیبات سازگار با محیط زیست و ترکیبات گیاهی استفاده شود تا شاهد بروز مشکلی نباشیم.

آفت شب‌پره شمشاد منحصراً از خود شمشاد تغذیه می‌کند و دارای چهار تا پنج نسل در طول سال است که علاوه بر برگ از پوست و سرشاخه گیاه نیز تغذیه می‌کند که به‌طور متوسط در تمام طول سال فعال است.

سال‌های گذشته بلایت شمشاد داشتیم که بیشتر رویشگاه‌های شمشاد را آلوده و بسیاری از مناطق را خشک کرد و خسارات بسیاری به بار آورد.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :