آخرین عناوین

دوشنبه 29 مرداد 1397-17:34 کد خبر:62564

رئیس اداره دامپزشکی جویبار مطرح کرد:

شناسایی 2 کانون آنفلوآنزای پرندگان در یکی از شهرهای مازندران

رئیس اداره دامپزشکی جویبار با بیان اینکه دو کانون مثبت آنفولانزای مرغی در دو روستای آمل کشف و معدوم شد، گفت:استان‌هایی که پرندگانی آبزی پرورش می‌دهند و آنفولانزا در آنها مثبت گزارش شده است.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از فارس، ظهر امروز جلسه بررسی آنفولانزای فوق حاد پرندگان در شهرستان جویبار برگزار شد.

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان جویبار با بیان اینکه دو کانون مثبت آنفولانزای مرغی در بین جمعیت طیور بومی دو روستای آمل کشف و معدوم شد، اظهار کرد: استان‌هایی که پرندگانی آبزی مثل غاز و اردک پرورش می‌دهند و آنفولانزا در آنها مثبت گزارش شده باید پرندگان بیمار شناسایی و معدوم شوند.

علیرضا آقاجانی افزود: با توجه به وسعت کم جغرافیایی در شهرستان جویبار 140 واحد پرورش مرغ گوشتی، 15 واحد مرغ مادر و 7 واحد جوجه‌کشی و یک واحد کشتارگاه صنعتی طیور وجود دارد که می‌تواند قطب طیور استان تلقی شود.

وی تصریح کرد: از آنجایی که بخشی از درآمد روستاییان فروش طیور بومی مازاد تولید آنها است سازمان دامپزشکی در این مقطع کنونی با فروش آنها در بازارچه‌های سنتی به گونه‌ای که در یک مکان سرپوشیده، دارای قابلیت ضدعفونی بستر و درب ورودی و خروجی ارائه شود، به طور موقت موافق است ولی در صورتی‌که در شهرستان کانون آنفولانزا مثبت گزارش شود این بازار تعطیل می‌شود.

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان جویبار با بیان اینکه اگر در گذشته در یک خانه روستایی ویروس آنفولانزای مرغی مثبت گزارش می‌شد طیور در تمام آن روستا معدوم می‌شد، گفت: در حال حاضر و با سیاست جدید سازمان دامپزشکی اگر آنفولانزای پرندگان در خانه‌ای مثبت گزارش شود فقط طیور در همان خانه معدوم می‌شوند و بعد از آن، طیور خانگی دیگر همسایه‌ها پایش می‌شود که اگر ویروس آنفولانزا پیدا شد پرندگان کل روستا معدوم شوند.

آقاجانی در ادامه به هشدارهای مهم بهداشتی در مورد عید قربان افزود: خودداری از ذبح دام در معابر عمومی، خیابان‌ها و کوچه‌ها، استفاده از دستکش برای خرد کردن گوشت و شست‌وشوی آن، نگهداری گوشی قربانی به مدت 24 ساعت و جگر و دل و قلوه به مدت 48 ساعت در یخچال و قرار ندادن اندام‌ها و ضایعات غیرقابل استفاده دام در اختیار حیوانات دیگر از جمله آن است.

وی در پایان از مردم خواست در خرید و تهیه دام برای قربانی دقت کرده و توصیه‌های بهداشتی را رعایت کنند.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :