آخرین عناوین

يکشنبه 21 مرداد 1397-18:9 کد خبر:62422

خبرگزاری فارس گزارش می‌‌دهد:

معمای حل نشده واردات برنج/ واردات بی‌صاحب است

هر ساله در زمان برداشت برنج بحث ممنوعیت واردات مطرح می‌شود، اما امسال بحث ممنوعیت در حد حرف بود، چرا که در فروشگاه‌ها شاهد عرضه برنج‌های خارجی هستیم.


خزرتیترخبر: هر ساله در زمان برداشت برنج بحث ممنوعیت واردات مطرح می‌شود امسال نیز این ممنوعیت در حد حرف باقی ماند چرا دبیر انجمن وارد کنندگان برنج از اختصاص یک میلیارد دلار ارز یارانه ای برای واردات برنج تا 31 شهریورماه خبر می‌دهد.

این روزها کشاورزان مازندرانی در حال برداشت شالی هستند، محصولاتی که برای به بار نشستن آن جان کندند تا به ثمر بنشیند.

امسال شرایط ویژه‌ای داشت چرا که مشکل آب نسبت به سال‌های قبل بسیار ملموس بود، این مشکل تاحدی بود که در برخی از اراضی شالیزاری خبری از شالی نبود.

هر ساله در زمان برداشت برنج بحث ممنوعیت واردات مطرح می‌شود امسال نیز این ممنوعیت در حد حرف بود چرا که آنچه درعمل می‌بینیم این است نه تنها خبری از ممنوعیت نیست بلکه در فروشگاه‌های مجاز شاهد عرضه بیشتر برنج‌های خارجی نسبت به ایام دیگر سال هستیم.

بحث واردات برنج به معمایی حل نشده تبدیل شده و حل آن برای برنج‌کاران به رویایی بزرگ تبدیل شده، در حالی که برنج‌کاران تلاش می‌کنند تا بتوانند محصول با کیفیتی را به سفره‌های ارمغان بیاورند و تولید داخلی را تقویت کنند در کشور به روی واردات باز می‌شود که نتیجه آن این است محصولاتش روی دست‌شان می‌ماند و مجبور می‌شوند با قیمتی بسیار پایین‌تر به فروش برسانند.

*واردات بی‌صاحب

دبیر انجمن برنج ایران در این‌باره اظهار کرد: میزان مصرف سرانه برنج هر ایرانی 36 کیلو است که با توجه به تولید 2 هزار و 200 تن برنج کسری ما برای واردات 800هزار تن است.

علیزاده شایق افزود: با توجه به این موضوع واردات حدود یک میلیون تن برنج در دستور کار دولت قرار گرفت و بر همین اساس مجوز ثبت سفارش قبول می‌کرد.

وی افزود: از ابتدای سال 97 مسئولیت تنظیم بازار به وزارت صنعت،معدن و تجارت داده شد که شاهد این هستیم نظم واردات به هم ریخته و واردات بی‌صاحب شده است.

دبیر انجمن برنج ایران تصریح کرد: با وجود اینکه پنج ماه از سال گذشته هیچ آماری از واردات برنج در دست نیست ولی در کل سال بیش از یک‌میلیون تن نیاز برای واردات نداریم.

علیزاده شایق ادامه داد: در 6 ماهه اول سال گذشته یک‌میلیون و 200 هزار تن برنج وارد شده و آماری از 6 ماهه دوم در دست نداریم، این در حالی است که کسری برنج حدود یک‌میلیون تن بوده است.

با توجه به پیگیری‌های انجام شده از گمرکات مازندران در 5 ماهه ابتدای امسال هیچ برنجی وارد استان نشده است.

نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی ، اظهار کرد: طی جلساتی که برگزار شد تصمیمات خوبی در ارتباط با حمایت از بخش کشاورزی گرفته شد و مقرر شد دولت به تعهداتی که به کشاورزان داده پای‌بند باشد.

علی‌اصغر یوسف‌نژاد افزود: مقرر شد در زمان برداشت محصولات کشاورزان از واردات جلوگیری شود تا کشاورزان متضرر نشوند.

وی درباره طرح انتظار و اینکه تنظیم بازار برعهده وزارت صنعت، معدن و تجارت است، گفت: در حال حاضر با توجه تمرکز بازار به صنعت این مهم  برای تولیدکننده و مصرف‌کننده می‌تواند راهگشا باشد.

در شرایطی که همزمان با برداشت اعلام شد واردات برنج تا آذر ماه ممنوع است امروز خبرهای از آزاد شدن واردات برنج از پایان شهریور ماه شنیده شد که کشاورزان را هر روز نگران و نگران‌تر می‌کند و آنان را رفته رفته از تولید ناامید می‌کند، به نظر می‌رسد موضوع واردات برنج گره کوری است که هیچ کس قادر به باز کردن آن نیست.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :