آخرین عناوین

سه شنبه 26 تير 1397-8:57 کد خبر:61938

رئیس شبکه بهداشت نوشهر اعلام کرد:

بخش کجور نوشهر از مناطق آلوده تب کریمه کنگو است

رئیس شبکه بهداشت نوشهر، گفت:منطقه، درگیر با تب کریمه کنگو در بخش کجور است چون منطقه دامی محسوب می‌شود و جزء مناطق اندمیک و آلوده استان مازندران است.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از فارس،رحیم سیدپور با اشاره به اینکه در سطح روستاهای شهرستان نوشهر مشکلات و چالش‌های اساسی در حوزه بهداشت و درمانی داریم، اظهار داشت:دفع فاضلاب‌های خانگی از مشکلات ما است که بعضاً مشاهده شده است در نهرهای و رودخانه‌های حاشیه منازل یا در معابر و کوچه‌های عمومی رهاسازی می‌کنند که این نیز معضلی برای ما ایجاد کرده است.

وی افزود:حتی در برخی مواقع دیدم که در باغات محوطه منازل خودشان رها می‌کنند که عوامل انتقال دهنده بیماری‌ها مانند پشه، مگس و... به ویژه در فصول گرم می‌تواند منجر به بیماری‌ها شود.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان نوشهر گفت: استفاده از آب‌های شرب که در برخی روستاها میزان کُلُر موجود در آب کمتر از استاندارد بهداشتی است که البته علت آن در اختیار گرفتن و مدیریت این آب‌ها توسط شوراها و دهیاری‌ها یا بخش‌های غیر از اداره آب و فاضلاب روستایی و حتی گاهی محدودیت‌های مالی برخی روستاها است و به همین دلیل است که با استانداردهای آب سالم شرب آشنایی نداشته باشند و‌ استانداردها رعایت نشود.

این مسئول با اشاره به اینکه یکی دیگر از مشکلاتی که در برخی از روستاهای حوزه شهرستان نوشهر و به ویژه بخش کجور با آن مواجه هستیم، دفع غیربهداشتی فضولات حیوانی است، تصریح کرد: به هر حال بسیاری از خانوارها دامدار هستند و اقتصاد خانواده از همین طریق تأمین می‌شود و فضولات حیوانی به همان روش سنتی که یا در حیاط خانه، کوچه‌های خودشان یا در باغات خود دپو می‌کنند که این از منظر آلودگی‌های بهداشتی می‌تواند مشکلاتی برای دیگر خانوارها ایجاد کند و این موضوع را در کارگروه امنیت غذایی شهرستان نوشهر هم مطرح کردیم و پیگیر آن هستیم.

سیدپور با بیان اینکه توقع داریم جهادکشاورزی و اداره منابع طبیعی شهرستان نوشهر به ما کمک کنند تا هم استانداردهای بهداشتی رعایت شود و هم دامداری‌ها حفظ بمانند، عنوان کرد: با همکاری این دو اداره، در هر روستا یک نقطه از منابع طبیعی برای استقرار و نگهداری دام‌های روستائیان مشخص خواهد شد تا از این طریق هم‌ دامداری محفوظ بماند و هم سلامت مردم به خطر نیفتد.

وی بیان کرد: در سطح شهر نوشهر نیز با چالش دفع غیربهداشتی فاضلاب‌های خانگی مواجه هستیم که در برخی جاها در خیابان‌ها جاری شده و یا بر اثر کم حجم بودن چاه‌های فاضلاب خانگی موجب سرریز شدن به سمت کوچه‌ها و خیابان به شکل نهر جاری می‌شود و بنابراین در پی رفع و ساماندهی این موضوع با تعامل ادارات ذیربط نوشهر به ویژه شهرداری هستیم.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان نوشهر درباره آخرین وضعیت «تب کریمه کنگو» در سطح شهرستان نوشهر، اظهار کرد: تب کریمه کنگو در شهرستان نوشهر با هوشیاری نیروهای شبکه بهداشت و درمان به عنوان دیده‌بانان بهداشتی در مراکز مختلف جامع سلامت شهری و روستایی تحت کنترل و رصد قرار دارد.

این مسئول اظهار کرد: البته نزدیک به 6 یا 7 مورد مشکوک ابتلا به این بیماری داشتیم ولی با هشیاری و اقدام به موقع همکاران ما، هیچ عارضه‌ای برای کسی ایجاد نشد و به موقع درمان شدند و در سلامت کامل قرار دارند.

سیدپور با تأکید بر اینکه این اقدامات مراقبتی در سطح شهرستان نوشهر همچنان ادامه دارد، افزود: منطقه درگیر با «تب کریمه کنگو» در بخش کجور است چون منطقه دامی محسوب می‌شود و جزء مناطق اندمیک و آلوده استان مازندران است.

وی بیان کرد: تنها راه مقابله با این مشکل، رعایت توصیه‌های بهداشتی از سوی دامداران و نیز مصرف‌کنندگان فرآورده‌های گوشتی دام هستند و نیز قصابان که واسطه‌گری انتقال گوشت بین دامداران و مردم هستند.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان نوشهر گفت: در محل ذبح از نظر بهداشتی به درستی انجام شود و پس از آن به مدت 24 ساعت در یخچال نگهداری شود و سپس آن را عرضه کنند.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :