آخرین عناوین

شنبه 23 تير 1397-12:41 کد خبر:61881

رئیس جهاد کشاورزی نوشهر مطرح کرد:

خسارت 65 میلیارد تومانی برف بهاری به باغ‌داران کجوری

رئیس جهاد کشاورزی نوشهر گفت: برف بهاری خسارت 65 میلیارد تومانی برای باغ‌داران کجوری داشته ولی تاکنون ریالی به‌عنوان خسارت به باغ‌داران تخصیص نیافت.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از فارس، بخش تاریخی کجور مازندران در حوزه شهرستان نوشهر که یکی از مناطق بسیار مهم حوزه محیط‌زیست، منابع طبیعی و کشاورزی در منطقه حفاظت‌شده بحث البرز مرکزی است، همواره زیرذره‌بین قرار دارد تا بافت طبیعی و زیست‌محیطی آن بر اثر مداخله و عوامل انسانی دچار آسیب و تخریب نشود.

تقویت و توسعه کشاورزی و باغ‌داری در بخش کجور می‌تواند به آبادانی و توسعه متوازن رسیده و نه‌ تنها شکوفایی و رشد پایدار در زمینه ایجاد اشتغال و درآمد پایدار را به ‌وجود آورد بلکه مهاجرت‌ها به شهر را معکوس کند و این بخش از مازندران سرسبز به الگویی برای پیشرفت و توسعه روستایی تبدیل شود.

برای اطلاع بیشتر درباره وضعیت کشاورزی و باغ‌دارای در بخش کوهستانی کجور، رئیس جهادکشاورزی نوشهر، با اشاره به برف غیرمنتظره بهار امسال در بخش کوهستانی کجور که هم‌زمان با شکوفا شدن زودهنگام درختان میوه همراه شد، اظهار کرد: در بخش کجور یک منطقه  "میان‌بند" و یک منطقه بالادست و ارتفاعات داریم و از آنجایی که در منطقه "میان‌بند" میوه‌های هسته‌دار مانند هلو، گلابی، سیب، گیلاس، شلیل و ... بسیار فراوان وجود دارد، خسارت‌ها کمتر بود ولی از 400 هکتار باغات میوه گردو به‌ویژه در مناطق روستایی بالادست و ارتفاعات، 100 درصد خسارت دیدند و این در "میان‌بند"  تنها حدود 10 درصد میوه درختان گردو از آسیب برف بهاری امسال در امان ماندند و خوشبختانه خودِ درختان آسیبی ندیدند.

حسن پورمقدم با بیان اینکه خودم شخصاً در همان روزی که برف ادامه داشت به بخش کجور رفتم و در میان باغ‌داران کجوری حضور یافتم و با آنها درباره وضعیت خسارتی که برف بر باغات آنها وارد می‌کند، به گفت‌وگو پرداختم، افزود: برف بهاری امسال 65 میلیارد تومان خسارت به باغات میوه بخش کجور وارد کرد و ما جزو نخستین شهرستان در مازندران بودیم که بلافاصله این میزان برآورد خسارت را به کمیته مدیریت بحران نوشهر و مرکز استان اعلام کردیم و پس از آن، مکاتبات و پیگیری‌ها با مدیریت جهاد استان انجام شد و تا به امروز با وجود پیگیری‌هایی که کردیم ولی تاکنون ریالی به‌عنوان خسارت به باغ‌داران خسارت‌دیده از برف سنگین بهار امسال در بخش کجور تخصیص نیافت اما پیگیری‌های خود را ادامه می‌دهیم.

وی گفت: برای آگاهی‌بخشی بیشتر به کشاورزان و باغ‌داران زحمت‌کش و پرتلاش، کلاس‌های ترویجی برگزار کردیم که در سال گذشته 220 کلاس و امسال 210 کلاس آموزشی ترویجی برای باغ‌داران و کشاورزان برگزار شد؛ اولویت ما در این کلاس‌ها بحث «بیمه» است و تنها راه حمایتی از کشاورزان همین است و این نگرش مثبت کشاورزان باید نسبت به بیمه تقویت شود.

رئیس جهاد کشاورزی نوشهر بیان کرد: تعداد بیمه‌های بخش کشاورزی در بخش کجور بسیار اندک است، به‌طوری که اصلاَ نمی‌توان آن را جزو آمار دانست و علی‌رغم تلاش‌هایی که همکاران ما در کلاس‌های ترویجی انجام دادند ولی کسی به سمت این بیمه شدن نرفت.

این مسئول با اشاره به اینکه باور ما در مجموعه جهادکشاورزی نوشهر کار کردن بر اساس علم و دانش روز دنیا با تلفیق دانش بومی در حوزه کشاورزی است، تصریح کرد: یکی از نیازهای اصلی و مهم در زمینه کشاورزی در بخش کجور، منابع آب معتبر، انتقال، ذخیره و مدیریت آن است و به همین منظور کار تحقیقات علمی خود را در روستاها با محوریت تأمین آب آغاز کردیم و بر این اساس روستای «لاشک» که بیش از 3 هزار هکتار اراضی کشاورزی دارد را به‌عنوان روستای پایلوت این طرح که برای نخستین‌بار در استان مازندران انجام می‌شد، انتخاب کردیم و در آنجا خردمندان و بزرگان محلی روستا را گرد هم آوردیم و در کنار آنها تعداد 10 محقق معین کشوری هم دعوت کردیم.

پورمقدم عنوان کرد: در آنجا اعلام کردم که از این پس در بخش کجور به کسی اجازه کاشت حتی یک درخت بدون نظر محققان علمی حوزه کشاورزی را نمی‌دهم، چرا که اگر ما امروز این کار را نکنیم در توسعه پایدار کشاورزی و باغ‌داری در آینده دچار مشکلاتی می‌شویم و بنابراین نگاه ما این است که محصولاتی در آنجا کشت شود که خاستگاه و زیستگاهش همانجا باشد و در حوزه اشتغال‌زایی و درآمد پایدار نیز موفقیت‌آمیز باشد که این امر خود روند مهاجرت از روستاها به شهر را کاهش داده و معکوس خواهد کرد.

وی بیان کرد: کار علمی و تحقیقاتی را آغاز کردیم و در نهایت کتابچه "لاشک" در کمیته راهبردی شهرستان نوشهر را با هماهنگی سپاه پاسداران و بسیج سازندگی به‌عنوان نخستین و شاخص‌ترین پژوهش در سطح استان مازندران با محور اقتصاد مقاومتی ارائه کردیم و این کتابچه به‌دست مسئولان ارشد کشور هم می‌رسد.

رئیس جهاد کشاورزی نوشهر اضافه کرد: هدف از این کار، نوعی آمایش سرزمینی در حوزه کشاورزی بود تا کشاورزی و باغ‌داری متناسب با نوع خاک و شرایط اقلیمی انجام شود تا به ثمردهی حتمی محصولات بی‌انجامد و برای اینکه بهره‌وری اقتصادی برای کشاورزان داشته باشد، ایجاد صنابع تبدیلی در کنار این موضوع مورد توجه قرار گرفته است.

این مسئول تأکید کرد: به‌زودی اکیپ شناسایی اراضی تغییر کاربری‌یافته کشاورزی در بخش کجور تشکیل می‌شود و با هرگونه تغییر کاربری اراضی کشاورزی و ساخت‌وسازهای در آن با شدت بیشتری نسبت به گذشته برخورد قانونی خواهد شد و در اجرای این کار با هیچ‌کس تعارفی نخواهیم داشت.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از ساخت‌ و سازهایی که از گذشته در اراضی کشاورزی مناطق مختلف بخش کجور انجام شده است، دارای پرونده و حکم قلع و قمع هستند که بالاخره اجرا خواهد شد، تصریح کرد: در سال 96 تعداد پرونده‌های ساخت‌وساز غیرمجاز 47 فقره بود و این میزان پرونده ساخت ساز غیرمجاز در سه‌ ماهه امسال به 24 پرونده رسید که 14 پرونده مربوط به بخش کجور بود.

پورمقدم اظهار کرد:اجرای قلع و قمع از طریق تبصره 2 ماده 10 نیز به تعداد 38 مورد انجام شد که 19 مورد در بخش کجور و 19 مورد هم در بخش مرکزی انجام شد.

رئیس جهاد کشاورزی نوشهر با اشاره به اینکه ایجاد انگیزه‌ در بین کشاورزان و باغ‌داران زحمت‌کش بخش کجور سبب شده تا وسعت سطح زیر کشت اراضی کشاورزی و باغی به‌طور قابل ملاحظه‌ای افزایش یافته است، تصریح کرد: آب‌بندان بخش کجور با ظرفیت 160 هزار متر مکعب تکمیل و به بهره‌برداری رسیده و این‌گونه زیرساخت‌ها در دیگر مناطق نیز در حال انجام است و همه این کارها موجب افزایش انگیزه کشاورزان است.

این مسئول در پایان گفت: امسال سطح زیرکشت برنج در بخش کجور یک‌هزار و 80 هکتار، جو بیش از 2 هزار و 500 هکتار و گندم بیش از 800 هکتار است.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :