آخرین عناوین

جمعه 1 تير 1397-17:14 کد خبر:61430

بلاغ گزارش می‌دهد:

اثرات نگران‌کننده رکود ساخت‌وساز روی سفره‌ کارگران/دریغ از تدبیر!

رکود ساخت وساز علاوه بر مشکلاتی که برای متقاضیان مسکن ایجاد کرده این روزها بر سفره خالی کارگران ساختمان اثر گذاشته و وضعیت نگران کننده ای بوجود آورده است.


خزرتیترخبر: به دلیل گران بودن زمین در استان مازندران بحث مسکن همیشه یکی از دغدغه‌های جدی خانواده‌ها بوده است.

در شکل سنتی و زمانی که بسیاری از خانواده‌ها چندان دچار مشکل اقتصادی نبودند در استان رسم بود که پدر با توجه به اشتغال در بخش کشاورزی و یا هر شغل دیگر زمینه تامین مسکن فرزند متاهل‌اش را فراهم می‌کرد و این رویه در حال حاضر در برخی از خانواده‌های که مشکل اقتصادی ندارند مرسوم است، اما بدنه جامعه برای تامین مسکن به شدت دچار مشکل است.

در دولت نهم و دهم طرح مسکن مهر زمینه‌ای را برای خانه‌دار کردن یک قشر در سطح استان فراهم کرده است ولی به دلیل عدم جانمایی نامناسب در برخی از شهرها از جمله ساری و با وجود ساخت مسکن 2 هزار واحدی میارکلا این پروژه به سرانجام مناسب نرسیده و هنوز ساخت و ساز در این مجموعه ادامه دارد و به دلیل نقدی که دولت فعلی نسبت به مسکن مهر ساخته شده دارد چندان تمایلی برای تکمیل و بهره‌برداری کامل این مجموعه وجود ندارد.

در برخی از شهرهای ساحلی و با توزیع نامناسب آن دست قشر متقاضی واقعی مسکن کوتاه شده و در برخی از شهرهای ساحلی عده‌ای خوش‌نشین در این مسکن‌ها ساکن شده‌اند.

با اتمام فعالیت دولت نهم و دهم و حضور حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور و کلیدی که برای توسعه اجتماعی، اقتصادی و سیاسی به مردم نشان داد، امید می‌رفت که رشد مناسبی در این بخش دیده شود.

وعده‌های رونق اقتصادی دولت یازدهم در حوزه مسکن هم در نوع خودش بی‌نظیر بوده و حسن روحانی برای اینکه اعلام کند که در حوزه مسکن هم جا پای احمدی‌نژاد نمی‌گذارد بحث مسکن اجتماعی را مطرح کرد.

دولت یازدهم و دوازدهم با این ادبیات که مسکن مهر شبیه قوطی کبریت است به اقدامات انجام شده دولت نهم و دهم به شدت انتقاد کرد و در پس انتقاد این انتظار ایجاد شد که حتما متولی فعلی ملت برنامه مناسب و مدون در حوزه مسکن دارد، اما دریغ از تدبیر!

انتقادهای بدون پشتوانه دولتمردان در حوزه مسکن با نقدهای شدید مواجه شده بود و ناکارآمدی دولت در حوزه اقتصادی در افزایش سبد رای انتخابات سال 96 خودنمایی کرد.

در حال حاضر مسکن اجتماعی تنها محلی برای نقد جدی عملکرد دولت دوازدهم تبدیل شده و به اذعان بسیاری از مردم آجر روی آجر از طرح مسکن اجتماعی قرار نگرفته است.

بسته‌های حمایتی دولت در طرح مسکن هم برای زوج جوان ناکارآمد و غیر قابل دست‌یابی است.

در همین ارتباط با امید رحیمی که با هزار امید و آرزو توانست جواب بله را از پدرخانم سخت گیرش بگیرد گفت و گویی کردیم که اینطور عنوان می‌کند، وضعیت مسکن در مازندران به شدت نگران کننده است، با دریافت تسهیلات ازدواج و آورده خودم حداقل یک واحد مسکونی مناسب برای زوج جوانی که قرار است روزهای اول زندگی خویش را جشن بگیرند به سختی پیدا می‌شود.

وی با اعلام اینکه هزینه‌ها مسکن در استان سرسام آور است، گفت: نظارت در این موضوع به شدت ضعیف بوده، تقاضا افزایش پیدا کرده و به دلیل شرایط بی‌ثبات اقتصادی تولید مسکن انجام نمی‌شود.

این زوج جوان با اعلام اینکه در کنار همه مشکلات سخت‌گیری‌های اداری برای دریافت مجوز هم خود داستان مفصلی دارد، افزود: به دلیل بروکراسی سنگین اداری شهرداری‌ها؛ تمایل به احداث مسکن خودساز هم وجود ندارد.

گلایه‌مندی از عدم حمایت ساخت و ساز حتی به مجریان مسکن ساز استان هم رسیده است و وقتی تریبون در اختیار آنها قرار می‌گیرد دل پردردی دارند.

علی اکبر زورقچیان مدیر مسکن‌ساز مازندران که از جلسه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی به رسانه‌ها معرفی شده است از عدم حمایت‌ها و نیز رکود سنگینی که بر این بازار حاکم است صحبت به میان می‌آورد.

عضو هیئت مدیره انبوه سازان مسکن ایران که ساکن مازندران هست در گفت‌وگو با رسانه‌های متعدد از بی‌ثباتی بازار اقتصادی گلایه کرد و گفت: مردم همیشه منتظر تغییر قیمت‌ها در حوزه مسکن هستند.

وی که از کاهش ساخت و ساز در استان صحبت به میان آورد، افزود: به دلیل رکود ایجاد شده میزان اشتغال در این بخش هم کاهش پیدا کرده است.

زورقچیان خاطرنشان کرد: تعداد نیروهای که در حوزه ساخت و ساز با بنده همکاری می‌کردند سال به سال در حال کاهش است.

مدیر مجموعه خیران مسکن‌ساز مازندران نیز معتقد است که عدم وجود ثبات اقتصادی باعث کاهش ساخت و ساز شده است.

احمد محمودی با اعلام اینکه بهره‌های بانکی باعث شده که سرمایه‌ها مردم به در بانک‌ها متوقف شود، افزود: در حال حاضر شاهد رکود جدیدی در مسکن هستیم، مردم قدرت خرید و اطمینان مناسبی از نحوه قیمت‌گذاری ندارند و نوسانات قیمتی هم تا حدودی تمایل مردم به خرید مسکن را کاهش داده است، در حال حاضر گردش مالی مناسبی در جامعه انجام نمی‌شود.

وی خاطرنشان کرد: پول زمانی در جامعه ارزشمند است که گردش مالی به سرعت انجام شود، در حال حاضر به دلیل رکود حاکم، پول چندان در جامعه ارزشمند نیست از طرفی نوسانات نرخ سود بانکی و ارزی مردم را مصمم به خرید مسکن نمی‌کند و همیشه در تصمیم‌گیری برای خرید دچار تردید هستند.

محمودی با اعلام اینکه نرخ بهره‌های بانکی به سرعت نوسان دارد، به دلیل همین نوسانات بسیاری منابع پولی خودشان را به سمت حفظ منابع مالی در بانک‌ها به صورت سپرده بلندمدت سوق می‌دهند و اعتقاد دارند که بازار حال قابلیت ریسک برای سرمایه‌گذاری را ندارد، گفت: خواب سرمایه در حال حاضر در جامعه بسیار زیاد است، انبوه‌سازی 40 واحد مسکن را می‌سازد ولی برای فروش به شدت دچار مشکل شده و چون منابع مالی مناسب در بازار وجود ندارد، خواب طولانی مدت سرمایه زمینه شروع فعالیت جدید را از سرمایه‌گذار می‌گیرد و با حساب دو دو تا چهارتا سرمایه‌گذاری در این بخش توجیه اقتصادی ندارد.

وی با اعلام اینکه از طرفی مردم قدرت خرید ندارند، در جامعه سرمایه‌گذاری مولد صورت نمی‌گیرد، ادامه داد: بی‌توجهی به مباحث فنی زمینه رکود در جامعه را فراهم کرده است، برای ایجاد شغل و افزایش رشد تولید ناخالص ملی باید به تولید و خدمات فنی توجه ویژه‌ای انجام شود.

مدیر خیر مسکن‌ساز و عضو کانون هیئت مدیره انبوه‌سازان مسکن ایران اوضاع ساخت وساز را به شدت نگران کننده توصیف کردند.

غیر از این موضوع رونق ساخت و ساز سبب ایجاد اشتغال برای متقاضیان شغل در حوزه مسکن می‌شود در همین ارتباط صمد ربانی مسئول انجمن صنفی کارگران ساختمانی شهرستان ساری با اعلام اینکه وضعیت ساخت وساز به شدت نگران کننده است، گفت: 90 درصد کارگران این شهرستان به دلیل رکود سنگین در بازار مسکن بیکار هستند.

وی با اعلام اینکه کانون انجمن صنفی ساختمانی ساری بیش از هشت هزار عضو دارد، گفت:به دلیل رکود سنگین و عدم ساخت و ساز و بی ثابتی که در حوزه مسکن ایجاد شده است، اشتغال در این بخش در پایین ترین وضعیت نسبت به چند سال گذشته رسیده است و اوضاع کارگران سال به سال در وضعیت بغرنج قرار گرفته است.

ربانی با اعلام اینکه بسیاری از کارگران سرچهار راه هفته‌ای یک بار هم موفق به حضور در محل کار نمی‌شوند، افزود:به دلیل عدم برنامه‌ریزی برای اجرای پروژه‌های بزرگ و عدم تمایل سرمایه‌گذران برای فعالیت در این بخش این موضوع به جامعه کارگری هم کشیده شده است و جامعه کارگری به شدت از این وضعیت دچار خسارت شده است.

بخشی از مشکلات مسکن فراستانی است اما بخشی دیگر در حوزه مدیریت شهری است که انتظار است متولیان امر با تسهیل در صدور مجوزها حداقل زمینه رونق حداقلی را در این بخش می‌توانند فراهم کنند تا حداقل عده‌ای که مشکل خاص اقتصادی برای ساخت مسکن‌هان تک واحدی دارند به دلیل سخت‌گیری‌ها مدیریت شهری سرخورده نشوند و اجازه بدهند چرخه اقتصادی در این حوزه با اندک سرعت بچرخد.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :