آخرین عناوین

سه شنبه 1 خرداد 1397-13:11 کد خبر:59913

مديركل پزشكي قانونی مازندران اعلام کرد:

98 نفر سال گذشته در مازندران غرق شدند/هشدار درباره شروع طرح دریا

مديركل پزشكي قانونی مازندران گفت: 98 نفر از هموطنان سال گذشته در دریا، رودخانه، استخر و کانال غرق شدند.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از روابط عمومی پزشکی قانونی مازندران، علی عباسی با اشاره به آغاز طرح دریا در مازندران با بیان اینکه سال گذشته 98 نفر (81 مرد و بقیه زن ) از هموطنان در دریا، رودخانه، استخر و کانال غرق شدند، اظهار کرد: از این تعداد 80 نفر در دریا، 12 نفر در رودخانه، دو نفر در استخر کشاورزی و چهار نفر در دریاچه مصنوعی و سد، استخر شنا و کانال هستند.

مدیرکل پزشکی قانونی مازندران درباره توصیه‌هایی برای پیشگیری از غرق‌شدگی در دریا، رودخانه‌ها و استخر، تصریح کرد:آشنایی با فنون اولیه شنا، آشنایی با محدودیت‌ها و رعایت آنها از ابتدایی‌ترین الزامات قبل از شنا است.

این مسئول با اعلام اینکه اطلاع از وضعیت عمق آب قبل از تصمیم به شیرجه زدن و حتی قبل از ورود به آب ضروری است، خاطرنشان کرد: چرا که شیرجه در آب‌های کم‌عمق خطر ضربه به سر و نیز شکستگی گردن را به دنبال دارد.

عباسی با اشاره به اینکه ورود به آب‌های عمیق برای مبتدیان، خطر غرق‌شدگی را افزایش می‌دهد، اضافه کرد: بررسی دمای آب نیز ضروری است، به‌عنوان مثال اگر مدت زیادی در آفتاب مانده‌اند، از وارد شدن ناگهانی به آب سرد خودداری کنند، علت این توصیه پیشگیری از شوک دمایی است.

وی بیان کرد:افراد به‌ تدریج وارد آب شوند یا ابتدا گردن‌تان، بعد شکم و قفسه سینه را خیس کنند و به هیچ وجه تنها و در محیط‌هایی که نجات غریق وجود ندارد، شنا نکنند.

مدیرکل پزشکی قانونی مازندران با اعلام اینکه افراد در آب و موقع شنا شوخی‌های خطرناک نکنند، افزود: پس از مصرف داروهایی که موجب خواب‌آلودگی یا شل شدن عضلات می‌شوند، شنا نکنند.

عباسی اظهار کرد: به هیچ وجه تشت‌های آب و لگن‌ها و یا حوضچه‌های کوچک آب را در جایی که کودک خردسال وجود دارد، بدون توجه رها نکنند.

وی با اشاره به اینکه در حمام و حین استفاده از وان مراقب کودکان و سالمندان باشند، افزود: توانایی خود را در شناکردن بیش از حد در نظر نگیرند، به این دلیل که یک سوم قربانی‌های غرق‌شدگی با فن شنا به ‌طور کامل آشنا بوده‌اند.

مدیرکل پزشکی قانونی مازندران بیان کرد: در صورت مواجه با یک غریق، اگر با فن نجات غریق آشنا نیستند، سعی کنند فقط با استفاده از چوب یا طناب یا جلیقه نجات و یا تشکیل زنجیره انسانی به وی کمک کنند.

عباسی با اشاره به اینکه برای نجات یک غریق اول امنیت خود را در نظر بگیرند و از پشت به غریق نزدیک شوند و از او بخواهند تقلا نکند، اضافه کرد:پس از رساندن غریق به ساحل، سریع با اورژانس تماس بگیرند.

وی یادآور شد:مراقب شکستگی‌های گردن باشند به این دلیل که (در بسیاری از موارد شیرجه زدن در آب‌های کم عمق به دلیل شکستگی گردن مرگ فرد را به دنبال دارد)

مدیرکل پزشکی قانونی مازندران گفت: بسیاری از رودخانه‌ها با وجود ظاهری آرام بسیار خطرناک و عمیق هستند به ‌طوری‌‌که فرد بعد از چند قدم جلو رفتن در رودخانه متوجه عمق زیاد آن شده و گرفتار گردآب می‌شود، بنابراین توصیه می‌کنیم بدون اطلاع از وضعیت رودخانه هرگز برای شنا در آن اقدام نکنند.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :