آخرین عناوین

سه شنبه 1 خرداد 1397-9:8 کد خبر:59905

هشدار صریح شاعری برای پیشگیری از فاجعه ای بزرگ:

میانکاله هم دریاچه ارومیه می شود

سخنگوی کمیسیون کشاورزی گفت: اگر احیای سریع تالاب بین المللی میانکاله در دستور کار قرار نگیرد، سرنوشتی مشابه دریاچه ارومیه برای میانکاله رقم می‌خورد.


به گزارش خزرتیترخبر وبه نقل از عبارت، علی محمد شاعری سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی گفت: خشکسالی مداوم در کشور، پسروی آب دریای خزر و بحران آب در مازندران از دلایل اصلی خشک شدن تالاب بین المللی میانکاله است.

وی افزود: لایروبی کانال‌های بالا دست میانکاله، مدیریت مصرف آب در حوزه‌های بالا دست و اختصاص بخشی از آب سد گلورد و روان آب‌های بالای حوزه میانکاله از طرح‌های طرح احیای تالاب بین المللی میانکاله است.

نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه سرمای شدید و آب و هوای مدیترانه‌ای گردشگاه طبیعی و بی نظیر میانکاله آن را به یکی از مهم‌ترین زیستگاه‌های پرندگان مهاجر تبدیل کرده است، گفت: احیا تالاب بین المللی میانکاله که ثبت کنوانسیون رامسر است، نیازمند حمایت استانداری، سازمان برنامه و بودجه و اقدام محکم‌تر و جدی‌تر محیط زیست است تا سرنوشتی مشابه دریاچه ارومیه پیدا نکند.

به گفته کارشناسان محیط زیست مازندران، خشکی بخشی از تالاب میانکاله در ۴۰ سال گذشته سبب از بین رفتن گونه عدسک آبی، سرخس آبی، جانور‌های ریز درون آبزی و پلانگتون‌ها و میکروارگانیزم‌های تالابی شده است.

پناهگاه حیات وحش و تالاب بین المللی میانکاله با مساحتی حدود ۶۸ هزار و ۸۰۰ هکتار از دو زیستگاه آبی و خشکی تشکیل شده است که ۴۵ هزار هکتار آن تالاب میانکاله و ۲۳ هزار و ۸۰۰ هکتار آن از اراضی خشکی است.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :