آخرین عناوین

سه شنبه 1 خرداد 1397-8:57 کد خبر:59903

مقرون به صرفه بودن خرید شیر از یزد برای کارخانجات مازندران

معاون مدیر امور دام جهاد‌کشاورزی استان مازندران گفت: به دلیل بار میکروبی بالا، خرید شیر از استان یزد برای شرکت کاله به‌ صرفه‌تر از خرید شیر از استان است.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از فارس، شیر از غذاهایی است که به دلیل اهمیت غذایی در ابعاد مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد و تولید، توزیع و فرآوری مناسب آن با سلامت جامعه ارتباط پر‌رنگی دارد.

احداث سکوی جمع‌آوری شیر هم در رابطه با لزوم توجه به بهداشت و اقتصاد شیر در حال برنامه‌ریزی است که نیاز به شاخص‌های مختلف فنی، بهداشتی و مالی دارد.

در جلسه‌ای که با موضوع بررسی احداث سکوی جمع‌آوری شیر به میزبانی جهاد‌کشاورزی سوادکوه برگزار‌شد به ابعاد مختلف این موضوع اشاره‌ شد.

*تولید سالانه 12 هزار و 903 تن شیر در سوادکوه

مدیر جهاد‌کشاورزی شهرستان سوادکوه در جلسه بررسی احداث سکوی جمع‌آوری شیر شهرستان سوادکوه با بیان اینکه شهرستان سوادکوه از متفاوت‌ترین شهرستان‌های مازندران در حوزه کشاورزی و دامداری است و در شهرستان‌های مازندران 80 درصد کشاورزی و 20 درصد دامداری است ولی در در شهرستان سوادکوه 90 درصد تولیدات دامداری و 10 درصد کشاورزی است، گفت: در شهرستان سوادکوه سکوی جمع‌آوری شیر نداریم و مقرر‌شد تا شرکت کاله اقدام به احداث آن کند.

محمد اسماعیلی با بیان اینکه برای شرکت‌های تعاونی دامی مقرون به صرفه نیست که سکوی جمع‌آوری شیر احداث‌کنند و باید به صورت تهاتری توزیع‌کننده اقلام دیگر دامی هم باشند، افزود: شرکت‌های دامداری در قبال تحویل‌شیر، نهاد‌های‌دامی خود را هم بفروشد تا با این در‌آمدزایی به ادامه کار بپردازند.

وی با اشاره به اینکه تولید شیر در شهرستان سوادکوه به صورت سالانه 12 هزار و 903 تن بر‌آورد‌ شد، گفت: 82 هزار و 485 دام سبک و سنگین در سوادکوه داریم و برای اشتغال و رونق‌تولید تلاش کنیم.

*تراز مالی منفی فعالان حوزه خرید شیر

صابر ذینی با اشاره به اینکه اگر همه مشکلات ما حل شود از بزرگترین مشکلات ما در استان مازندران و کشور، نقدینگی کارخانجات مرتبط با شیر است، گفت: تراز مالی برخی فعالان حوزه خرید شیر منفی است و از 100 تا 400 میلیون تومان شاهد طلبکاری مسئولان سکوی شیر از شرکت کاله هستیم.

مدیر شرکت یاوران جنگل سوادکوه با بیان اینکه از‌ طرف دیگر زمانی که شرکت‌های الاشت‌شیر، افشان‌شیر و خزر‌شیر ورشکست شدند به سکو‌داران شیر بدهکارند، افزود: پیشنهادم این است که ارائه تسهیلات و رفع موانع از طریق استانداری حل شود و شرکت‌های تعاونی با نفس مصنوعی زنده هستند و باید حمایت شوند.

وی با اشاره به اینکه در سوادکوه، شیر در همه فصول به اندازه کافی وجود ندارد و در انعقاد قرار‌داد‌ها باید به این موضوع توجه‌ شود و در سوادکوه اصلاح‌نژاد و پروار‌بندی گوشت اجرایی‌ شود، خاطر‌نشان کرد: امسال 10 میلیارد تومان برای پروار‌بندی تسهیلات معرفی شدند و تا 30 میلیارد تومان هم ظرفیت افزایش دارند و بازارچه‌های روستایی و بوم‌گردی از مزرعه تا سفره، شیر را مستقیم به مصرف کننده بدهند.

* به‌صرفه‌تر‌بودن خرید شیر از استان یزد نسبت به خرید استانی برای شرکت کاله

معاون مدیر امور دام جهاد‌کشاورزی استان مازندران نیز در جلسه بررسی احداث سکوی جمع‌آوری شیر شهرستان سوادکوه با اشاره به اینکه قیمت شیر بر طبق برخی شاخص‌ها تعیین می‌شود و در استان مازندران برخی از این شاخص‌ها را نداریم، گفت: به دلیل بار میکروبی بالا، خرید شیر از استان یزد برای شرکت کاله به‌صرفه‌تر از خرید شیر از استان است و شیر‌های استان تا 4 بار پاستوریزه می‌شود تا بار میکروبی کم شود که کیفیت آن کاهش پیدا می‌کند.

فرشید فرهادی با بیان اینکه شرکت کاله وزی 2 هزار تن شیر مصرف دارد و تا 600 تن آن‌ را از مازندران تأمین و بقیه را از سایر استان‌ها تأمین می‌کند، افزود: متاسفانه در جلسه بررسی وضعیت مرتبط با شیر، اداره صنعت و معدن، کاله و استاندار حضور داشتند و سایر ادارات مرتبط دعوت نبودند.

وی به استاندارد‌بودن تانکر‌های حمل شیر شرکت‌کاله و دمای آن از 4 درجه مبدا تا 8 و نیم‌درجه در مقصد اشاره‌ کرد و با بیان اینکه صنعت دامپروری مازندران را «بند‌پی» خراب‌کرد، خاطر‌نشان کرد: در استان مازندران «وایتکس» در شیر ریخته می‌شود و وظیفه آموزش دامداران را داریم ولی دامدار، آموزش ما را نمی‌پذیرد و یک مگس در شیر بیفتد، بار‌میکروبی را تا 2 میلیون افزایش می‌دهد و اداره بهداشت، دامپزشکی و استاندارد درباره میزان بار میکروبی شیر از تولید تا کارخانه بررسی کردند که در هر 2 سال بررسی، دامدار تبرئه بود.

* تعطیلی واحد‌های دامداری کهن مازندران با شکایت خوش‌نشین‌ها

فرهادی با بیان اینکه امروز ماشین نداشتم و با ماشین شخصی به جلسه آمدم و مشکلات زیادی وجود دارد، اظهار‌کرد: در سوادکوه شرایط امکان ایجاد سکوی شیر وجود ندارد و در چند‌ مورد شاهد شکایت خوش‌نشین‌ها از دامدار سنتی بودیم که با شکایت اداره بهداشت شاهد تعطیلی فعالیت دامدار در روستا بودیم که دامدار در روستا زندگی می‌کرد که خوش‌نشین‌ها آمدند ولی شاهد حکم قضایی برای تعطیلی واحد‌های دامداری هستیم.

*نیاز 51 هزار میلیارد‌ تومانی برای فعالیت استاندارد در حوزه شیر استان مازندران

معاون مدیر امور دام جهاد‌کشاورزی استان مازندران با بیان اینکه در مازندران دامداری‌هایی با استاندارد‌های لازم برای خرید شیر توسط شرکت‌های بزرگ را نداریم و در سوادکوه زمین برای تولید علوفه وجود ندارد تا به کاهش هزینه‌های تولید کمک‌کند و یارانه شیر از سال 1393 پرداخت‌ نشد، افزود: سوادکوه را به صورت ویژه می‌بینیم و قدرت خرید مردم هم پایین است و شرکت کاله با 15 هزار نیرو در کشور هم مشکلات خاص خود را دارد.

فرهادی با بیان اینکه به دامداران تسهیلات داده می‌شود ولی دامداران این تسهیلات را به فعالیت‌های دیگر سوق دادند و کمیته سنجش هر شهرستان برای احداث سکو‌های شیر با دستور استاندار در حال فعالیت است که زمان‌بَر است و امکانات ما کم است، گفت: اگر بخواهیم شیر از خارج استان نیاوریم و دامداری‌های نیمه‌ فعال را در مازندران فعال کنیم و هزار و 700 دامداری جدید احداث کنیم بر طبق برآورد انجام شده 51 هزار میلیارد تومان پول می خواهد و کل تسهیلات ما به 5 هزار میلیارد تومان نمی‌رسد.

*5 هزارهکتار زمین  بدون‌استفاده در سوادکوه

معاون فرماندار سوادکوه نیز در جلسه بررسی احداث سکوی جمع‌آوری شیر شهرستان سوادکوه با اشاره به اینکه مشکلات دامداران و ایرادات از گذشته وجود داشت و بافت دامداری در شهرستان سوادکوه، بافت سنتی است، گفت: در سوادکوه از گذشته به کتول‌داری، ییلاق و قشلاق‌بردن دام و چشم به آسمان‌، زمین و علف‌داشتن عادت داریم و سبک دامداری در سوادکوه ما همین است و به سمت و سوی دامداری صنعتی حرکت نکردیم و به دامداری نیمه صنعتی یا تغییر رویکرد داشتیم.

عین‌الله طالبی با بیان اینکه 5 هزار هکتار زمین  بدون‌استفاده در سوادکوه داریم که به خوراک‌دام اختصاص پیدا نکرد، افزود: سود دامداری در سوادکوه اندک است و باید با توجه به توانمندی‌ها، اقدام کنیم.

وی خواستار اتخاذ تصمیم‌گیری با توجه به شرایط بومی و کارشناسی شد و با اشاره به اینکه برای دامدار مهم نیست که چه کسی شیر را می‌خرد و دامدار می‌خواهد که شیرش را بخرند، خاطر‌نشان کرد: شرکت‌هایی که در حوزه شیر فعال هستند با توجه به بستر‌های شهرستان سوادکوه اقدام کنند و شهرستان سوادکوه 171 روستا با 700 کیلومتر راه روستایی با پراکندگی فراوان وجود‌دارد و شیر ما محدود است و ایجاد سکوی شیر با توجه به استاندارد‌ها نخواهد‌بود و شرایط خاصی‌دارد.

طالبی با بیان اینکه طرح جامع با توجه به فرصت‌ها، مشکلات و راهکار‌ها برای ایجاد سکوی جمع‌آوری شیر توسط جهاد کشاورزی شهرستان اجرایی شود، گفت:وضع موجود دامداری سوادکوه تقویت‌ شود و به دامداران آموزش داده‌ شود که به صورت علمی کار‌کنند و تشکّل جامع برای حمایت بیشتر از فعالیت‌های دامداران ایجاد‌شود.

* راهکارهای عملی و زمان دهی‌شده برای کاهش مشکلات دامداران

نگاه کلی به دامداران سنتی آن است که زندگی آنان همراه با قناعت و مناعت‌طبع است و وضعیت کنونی دامداری سنتی و نیمه ‌صنعتی به دلایل مختلف در شرایط مناسبی قرار ندارد و برای کاهش مشکلات این قشر باید راهکارهای عملی و زماندهی‌شده بیان‌شود.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :