آخرین عناوین

جمعه 10 فروردين 1397-16:50 کد خبر:52015

بلاغ گزارش می‌دهد:

تعطیلات زباله‌‌ساز/ افزایش 10 برابری زباله ماحصل میزبانی از مهمانان نوروزی!

درایام نوروز سال‌جاری افزایش چند برابری تولید زباله ماحصل میزبانی مازندران از مهمانان نوروزی است،اتفاقی ناخوشایند که طبیعت شمال را به کام آتش زوال می‌کشاند .


خزرخبر:استان مازندران به سبب شرایط طبیعی و زیبایی خدادادی همواره مقصد گردشگران نوروزی و تابستانی است،آب و هوای معتدل، کوه‌های سرسبز، جنگل‌های بکر، دشت‌های فراخ، دریای مواج و رودهای خروشان دل هر بیننده‌ای را شیفته خود می‌سازد.

اما تنها این دلایل نیست که مازندران را به مقصد گردشگری تبدیل می کند،مسافر نوروزی به خوبی می‌داند که سفر به مازندران یکی از کم‌هزینه‌ترین سفرها برای خانواده‌اش محسوب می‌شود.

استان مازندران که طی سالیان اخیر همواره با معضل زباله، انباشت و بازیافت آن مواجه بود، طی ایام نوروز با افزایش چند برابری تولید زباله در سطح استان، با بحران زباله مواجه می‌شود، امری که ماحصل میزبانی مازندران از مهمانان نوروزی است!

بر اساس آمارهای رسمی، مازندرانی‌ها روزانه بیش از 3 هزار تن زباله تولید می‌کنند و این میزان با احتساب زباله تولیدی گردشگران در برخی از فصول سال تا دو برابر و در ایام نوروز در برخی مناطق تا 10 برابر افزایش می‌یابد، با این وجود، زباله و دفع غیراصولی آن در استان مازندران سال‌هاست به یک معضل کهنه و مزمن تبدیل شده است؛ معضلی که دیگر از حد بحران گذشته و نیازمند اقدام جدی و عملیاتی است.

متأسفانه استان مازندران همواره با ظرفیت استانی در حال ارائه خدمات ملی در حوزه‌های گوناگون است، امری مغفول در نگاه مسئول کشوری، که باید با تحقق بودجه‌های ملی، مدیریت و حمایت شود و این نامهربانی، موجب هزینه‌های هنگفت و اجحاف فراوان از سطوح بالای مدیریتی استان گرفته تا کف جامعه یعنی مردم شده است.

آلودگی زباله از غرب تا شرق مازندران، از سواحل تا جنگل‌های مازندران را در بر گرفته است و تمامی شهرهای استان را در چالش دفن و دپوی زباله زمین‌گیر کرده است؛ به هر حال با ادامه روند فعلی به زودی شاهد غرق شدن مازندران در میان انبوه زباله‌ها خواهیم بود و آن‌وقت دیگر برای چاره اندیشی خیلی دیر است.

حسن فامیلیان کارشناس امور شهری و شوراهای استانداری مازندران درباره میزان تولید زباله طی هفته اول نوروز سال 97 در استان گفت: براساس آماری که از شهرداری‌های استان اخذ شد میزان تولید روزانه زباله شهری از یک‌هزار و 870 تن به بیش از 5 هزار و 600 تن رسیده است!

وی افزود: در کنار افزایش قابل توجه تولید زباله در شهرهای مازندران، میزان انباشت زباله در روستاهای استان نیز به سهم خودش افزایش یافت.

کارشناس امور شهری و شوراهای استانداری مازندران تصریح کرد: آمار متوسط روزانه تولید زباله شهری و روستایی در سطح استان، 3 هزار تن است که در این ایام به 8 هزار و 500 تن افزایش می‌یابد.

عضو کمیته تخصصی کارگروه مدیریت پسماند استان مازندران تأکید کرد: در گستره‌ی استان و در بعضی شهرها نظیر کلاردشت تا 10 برابر، رامسر پنج برابر و بابلسر تا چهار برابر شاهد افزایش تولید زباله طی این ایام بودیم.

فامیلیان خاطرنشان کرد: در شهرهای کناره و غرب استان با توجه به سر ریز جمعیت در این مناطق، با افزایش فزاینده‌ی تولید زباله مواجه هستیم و ضایعات و پسماند قابل توجهی در این مناطق انباشت شده است.

وی اضافه کرد: برای جمع‌آوری، پاکسازی و حمل‌ونقل زباله‌ها در شهرهای استان در حال استفاده از تمام ظرفیت و توان شهرداری‌ها چه از لحاظ نیروی انسانی و چه به لحاظ استفاده از ماشین‌آلات هستیم و در واقع تمام ظرفیت شهرداری‌ها برای این منظور اختصاص یافته است.

عضو کمیته تخصصی کارگروه مدیریت پسماند استان مازندران در پایان گفت: در این شرایط، تمامی خدمات استانی برای ارائه خدمات ملی بسیج شده است.

زباله‌ همچنان در طبیعت مازندران تلنبار می‌شود و اگر این روند تداوم یابد در آینده‌ای نه‌چندان دور، به نقطه‌ای می‌رسیم که طبیعت زیر کوهی از زباله مدفون می‌شود.

در شرایط فعلی، مدیریت بحران زباله مازندران نیازمند گره‌خوردن همت مردمی و توجه مسئولان است؛ بدین گونه که با فرهنگ‌سازی، شهروندان و مسافران زباله کمتری تولید کنند و از سویی دیگر با به معضل زباله استان به‌عنوان یک موضوع ملی نگریسته شود و با تخصیص بودجه از سوی مدیران کشوری و فراهم آوردن زیرساخت‌ها از سوی مسئولان استانی، در یک چهارچوب مشخص زمانی و کارشناسی‌شده، شاهد گام‌های مثبت و جدی در این راستا باشیم.

شاید تکراری باشد اما آژیر قرمز مدیریت پسماند و معضل زباله، مدت‌هاست که به صدا درآمده و زباله از عمق جنگل‌های مازندران گرفته تا حاشیه جاده‌ها و رودخانه‌ها و از کوچه پس کوچه‌های شهر و روستا گرفته تا سواحل مازندران را به تسخیر خود در آورده است.

اتفاقی ناخوشایند که خرمن پربرکت طبیعت شمال را به کام آتش زوال می‌کشاند و سبزی و طراوت جنگل‌ها و آرامش دریای آبی را به سمت تیرگی و تشویش سوق می‌دهد.

مهمانان نوروزی، مزد میزبانی این نیست! توقع مازندران از شما چیز زیادی نیست، با طبیعت مازندران، مهربان باشید.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :