آخرین عناوین

چهارشنبه 2 اسفند 1396-19:3 کد خبر:50476

خبرگزاری فارس گزارش می‌‌دهد:

تعطیلات نوروز و معضل ترافیک سنگین جاده‌های مازندران

ترافیک سنگین از یک سو و عدم گنجایش راه‌های ارتباطی اصلی و فرعی درون استانی از سوی دیگر همواره یکی از دغدغه‌های مردم بومی مازندران در ایام نوروز و یا تعطیلات است.


خزرخبر: طبیعت زیبا، آب و هوای مطلوب، مهمان‌نوازی مردم و نزدیکی به پایتخت باعث شده تا استان‌های شمالی از جمله استان مازندران، گیلان و گلستان هدف اصلی سفرهای نوروزی بسیاری از هموطنان ما که در طول سال بخاطر مشغله کاری و علل متعدد دیگر امکان مسافرت برای آنها کمتر ایجاد شده، باشد.

آنچه معمولاً در سفر علاوه بر وقت و هزینه آن مهم است، راحتی سفر، ایمنی سفر و زمان دسترسی به نقطه هدف است، تا بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده توسط یک جمع، یک خانواده یا یک فرد، حداکثر بهره از سفر برده شود.

در سال‌های اخیر با توجه به مشکلات عدیده‌ای که کشور ما با آن مواجه بوده است از یک سو و انس گرفتن به زندگی شهری و ماشینی و ورود فضای مجازی به زندگی مردم باعث شده تا احساس و انگیزه سفر برای دمیدن روحی تازه به کالبد زندگی هر ایرانی برای افزایش نشاط جهت ادامه فعالیت و آرامش بیشتر در زندگی بیش از پیش دیده شود.

سیل ورود مسافران از پایتخت و سایر استان‌های کشور به استان‌های شمالی در ایام تعطیلات نوروز باعث شده که دیگر جاده‌های ورودی استان گنجایش این همه خودرو در بازه زمانی مشخصی و آنهم در ایام تعطیلات نوروز را به هیچ وجه نداشته باشد و در بسیاری موارد دیده شده است گاها در جاده‌های ارتباطی استان ترافیک به حدی است که بصورت قیفی شاهد یک قفل شدید ترافیکی و توقف کامل و آنهم چند لاینه از خودروهایی که حامل خانواده‌ها هستند، باشیم.

خانواده‌هایی که دوست دارند، براساس برنامه‌ریزی خودشان در کمترین زمان ممکن وارد استان‌های شمالی شده و از مواهب خدادادی این استان‌ها بهره‌مند شوند و یا اینکه پس از یک مسافرت آرامش بخش در شمال کشور، به راحتی به محل زندگی خود برگردند.

ترافیک سنگین و یا به عبارتی قفل ترافیکی راه‌های ارتباطی ورودی و خروجی استان‌های شمالی از یک سو و عدم گنجایش راه‌های ارتباطی اصلی و فرعی درون استانی از سوی دیگر همواره یکی از نگرانی‌ها و دغدغه‌های مردم بومی مازندران و مسافرانی که قصد سفر به استان‌های شمالی در ایام نوروز و یا تعطیلات تابستانه و خاص سال را دارند، است.

لذا نیاز است دولت مرکزی برای رفع مشکل آن یک نگاه ملی قوی‌تری داشته باشد و بجای حرکت کند رفع این معضل چندین ساله در حوزه‌های مختلف به آن شتاب بیشتری دهد.

عدم گنجایش و ظرفیت‌پذیری جاده‌های ارتباطی استان‌های شمالی در ایام تعطیلات نوروز از یک سو و عدم ایمنی کافی این راه‌های ارتباطی اصلی و فرعی و وجود نقاط حادثه‌خیز بیشمار از سوی دیگر، همه و همه از دغدغه‌های سفرهای زمینی این منطقه ویژه و خاص کشور است.

در ایام تعطیلات نوروز دستگاه‌های خدماتی و انتظامی استان‌های شمالی تمام توان خود را گذاشته تا بتوانند سفری ایمن و بی‌دغدغه را برای مهمانان خود ایجاد کنند، در حالی که زیرساخت‌های مبادی ورودی و خروجی و درون استانی، استان‌های شمالی در حوزه حمل و نقل به هیچ وجه پاسخگو نبوده و همین امر باعث شده گاها خدمات ارزشمند دستگاه‌های متولی استانی زیر سوال رود، حال آن که در این خصوص دولت باید نگاه ویژه تری نسبت به این مسئله در حال و آینده نسبت به قبل داشته باشد.

شاید دولت‌های متعددی از جمله دولت حاکم اقداماتی برای رفع ریشه‌ای معضل ترافیک راه‌های ارتباطی ورودی استان، راه‌های ارتباطی اصلی و فرعی درون استانی انجام داده باشد.

ولی با توجه به میزان تقاضا و سیل ورود مهمانان و مسافران ورودی به استان‌های شمالی در ایام خاص و ضرورت تقویت زیرساخت‌های حمل و نقل برای سایر امور توسعه‌ای این استان‌ها که سال به سال هم بیشتر شده، شبکه ارتباطی زمینی کنونی به هیچ وجه پاسخگو نبوده و حرکت توسعه‌ای آن هم چنان کند است که واقعاً نمی‌توان گفت کی و چگونه این معضل ریشه‌دار حل می‌شود؟!

یادمان هست که حدود 20 سال پیش در تیتر اصلی یکی از روزنامه های کشور آمده بود: آزاد راه تهران- شمال دو ساله آینده به بهره برداری خواهد رسید، حال باید دید از آن زمان تا کنون چند سال گذشته است و روند ایجاد و بهره برداری از این آزاد راه مهم چگونه بوده و هست.

از سوی دیگر باید دید، اگر هم این آزاد راه مورد بهره برداری کامل قرار گیرد، آیا زیرساختهای متناسب با بهره برداری از آن در سایر بخشها (مثل شبکه حمل و نقل داخلی، زباله، توسعه مناطق شهری و روستائی و دیگر موارد از این قبیل) در استان مازندران ایجاد شده است یا خیر؟ البته این آزاد راه در کنار توسعه راه ارتباطی کنونی تهران – چالوس، تنها یکی از راه‌های ارتباطی ورودی به استان مازندران از سه استان هدف مسافران نوروزی است.

حال آن که برای استان‌های شمالی چندین راه ارتباطی وجود داشته که به شدت نیاز به توسعه، افزایش ظرفیت و افزایش ایمنی دارد و از سوی دیگر نیز چندین راه ارتباطی جدید از مبادی ورودی این استان‌ها در حال احداث بوده که به علل مختلف روند اجرایی بسیار کندی طی سال‌های اخیر دارد.

در روزهای اخیر و همانند گذشته با نزدیک شدن به فصل سفرهای خاص کشور از جمله سفرهای نوروزی، چندین مسئول کشوری وارد استان مازندران شده و مرتب از مشکلات و دغدغه ها و بایدها گفته شد، ولی هیچکدام نمی گویند چگونه، از چه طریقی و در چه زمانی مشکلات استان‌های شمالی در حوزه حمل و نقل و گردشگری برطرف می‌شود.

هر چند که همه مردم می دانند در بسیاری موارد این سفرها تبلیغاتی بوده و در این میان نیز شاید پاسخ مسئولین ارشد کشوری این باشد که نیاز به زمان دارد و یا اینکه منابع محدود است.

ولی هیچگاه نگفته‌اند انتظار مردم شمال کشور و مسافرانی که علاقه‌ای وافر به سفر به این استان را دارند، که آن هم رفع معضل ترافیک و تقویت زیرساخت‌های گردشگری است، چه زمانی برآورده می‌شود.

سرعت بخشیدن و شتاب‌بخشی به روند توسعه‌ای راه‌های ارتباطی جدید الاحداث با نگاهی جامع‌تر و ویژه‌تر در سطح ملی، پرهیز از شعارهای تبلیغاتی غیرممکن برای رفع این معضل، تقویت و توسعه راه‌های ارتباطی کنونی از حیث افزایش عرض عبور و افزایش ایمنی، تقویت زیرساخت‌های حمل و نقل هوایی (شنیده شده است اخیراً یکی از مسئولان ارشد استان سخن از متروکه بودن فرودگاه‌های استان داشته‌اند)، تقویت حمل و نقل ریلی به عنوان مکمل برای پوشش رفع معضلات حمل و نقل خودرویی،  توسعه حمل و نقل دریایی بین سه استان شمالی، حمایت مناسب مالی در سطح ملی نه منابع مالی استانی برای توسعه و تقویت زیرساخت‌ها و راههای ارتباطی اصلی و فرعی درون استانی، توسعه و تقویت شبکه حمل و نقل عمومی، فرهنگ‌سازی و تقویت فرهنگ عمومی جامعه برای استفاده از حمل و نقل عمومی و راهکارهای دیگری از این قبیل، می‌تواند در آینده معضل گریبان‌گیر مردم بومی استان و مسافرانی که در طول سال و به طور خاص در ایام نوروز، تعطیلات تابستان و ایام تعطیلات خاص سال به استان‌های شمالی از جمله مازندران سفر می‌کنند، را تا حدودی برطرف کند، هر چند که توجه به این بخش باعث توسعه بیشتر این استان‌ها و رفع بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور می‌شود.

البته در کنار این راهکارها برخی راهکارهای کوتاه مدت برای این ایام خاص با توجه به تجارب سال‌های اخیر از جمله برنامه‌ریزی و مدیریت سفر (زمان‌بندی)، کنترل، نظارت و هدایت بار ترافیکی در مبادی ورودی و خروجی استان و در طول مسیر، یک طرفه کردن جاده‌های ورودی، هدایت مسافران به سمت کمربندی‌ها و راه‌های فرعی در داخل استان، تقویت خدمات بین راهی و مواردی از این قبیل نیز بسیار مفید خواهد بود.

موارد ذکر شده تنها یکی از دغدغه‌های مربوط به مردم استان‌های شمالی و مسافران و گردشگرانی که به این استان‌ها سفر می‌کنند، بوده که تنها با نگاه ویژه ملی و آن هم با شتاب بیشتر قابل حل خواهد بود که در این خصوص نگاه ویژه‌تر دولت و مجلس بسیار ضروری است.

مطالب ذکر شده به هیچ وجه خدمات ارزشمند نیروهای دستگاه‌های امدادی و خدماتی استان‌های شمالی کشور و همه دلسوزان صنعت حمل و نقل در سطح کشور را زیر سوال نبرده و از آنهایی که در این راه خادم مردم در طول سال به‌ویژه در ایام تعطیلات نوروز هستند، باید به طور خاص تشکر کنیم.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :