آخرین عناوین

يکشنبه 1 بهمن 1396-21:51 کد خبر:49910

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران اعلام کرد:

اضافه وزن و چاقی پنجمین عامل خطر مرگ و میر در دنیا و سومین عامل خطر در کشور

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران یکی از دلایل مرگ و میر در کشور و دنیا را بیماری هاي غير واگير دانست و گفت: اضافه وزن و چاقی پنجمین عامل خطر مرگ و میر است.


به گزارش خزرخبر و به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مازندران، محسن اعرابی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران یکی از دلایل مرگ و میر در کشور و دنیا را بیماری هاي غير واگير دانست و اظهار داشت: امروزه به دليل تغيير شيوه زندگي، افزايش مصرف غذاهاي پرکالري به ويژه فست فودها و کاهش مصرف سبزيجات، لبنيات و حبوبات وعدم تحرک بدني بيماري هاي غير واگير در جامعه افزايش پيدا کرده است.

وی یکی از دلایل اصلی بیماری دیابت، سکته های قلبی و مغزي، انواع سرطان ها و اضافه وزن و چاقي را تغيير سبک زندگي عنوان کرد و گفت: بر اساس آمار روزانه ۸۰۰ تا ۸۵۰ نفر در کشور فوت مي کنند که حدود ۴۶درصد به علت بيماريهاي قلبي عروقي و ۱۴درصد آن سرطانهااست.

اعرابی با بیان اینکه چاقی یکی از مهمترین عوامل بیماری های قلبي عروقي، ديابت، سرطان ها و ... است، افزود: اضافه وزن و چاقي پنجمين عامل خطر مرگ و مير در دنيا و سومين عامل خطر در کشور است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران ادامه داد: براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی ۴۴ درصد باردیابت ، ۲۳درصد بارنارسایی قلبی و بین ۷ تا ۴۱درصد بارسرطان ها به علت اضافه وزن و چاقی است.

وی تصریح کرد: چاقی با عوارضی همچون افزایش فشارخون، بیماری های قلبی، دیابت، سنگ هاي صفراوي، واريس، بواسير، افزايش چربي خون، نقرس، آرتروز، کمردرد، تنگي نفس، بيماري هاي کبد وکيسه صفرا، سرطان هاي کولون و رکتوم، پروستات در مردان و سرطان سينه و تخمدان و مشکلات باروري در زنان و کاهش عمرانسان مرتبط است.

اعرابی با بیان اینکه بر اساس آمار سازمان جهانی بهداشت در سال ۲۰۱۶، بیش از ۱/۹میلیارد بزرگسالان ۱۸ سال و بالاتر دارای اضافه وزن هستند، گفت: از این تعداد بیش از ۶۵۰ ميليون نفر بزرگسال چاق هستند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران خاطر نشان کرد:چاقی و اضافه وزن به دلیل تغییر در الگوی مصرف غذایی، مصرف بی رويه مواد قندي و چربي ها، غذاهاي چرب و سرخ شده، فست فودها و کم تحرکي ايجاد مي شود.

وی اضافه وزن و چاقی در کودکان را تهدید جدی دانست و اظهارکرد:چاقی در کودکی و نوجوانی به عنوان یک چالش جدی قرن ۲۱ و یک مشکل حاد بهداشت عمومي در جهان مطرح است.

اعرابی افزود: بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی شیوع جهانی اضافه وزن و چاقی دوران کودکی از ۴/۲درصد در سال ۱۹۹۰ به ۶/۷ درصد در سال ۲۰۱۰ افزایش یافته است که انتظار می رود این روند تا سال ۲۰۲۰ به ۹/۱درصد ( ۶۰ ميليون کودک) افزايش پيدا کند.

 معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه کودکان دارای اضافه وزن به در آینده بزرگسالان چاقی خواهند بود، گفت: این کودکان نسبت به کودکان بدون اضافه وزن به احتمال زیاد به دیابت و بيماري هاي قلبي و عروقي در سنين جواني، که با شانس بالاتر مرگ زودرس و ناتواني بزرگسالي همراه است، مبتلا مي شوند و از پيامدهاي کوتاه مدت و بلندمدت چاقي رنج مي برند.

وی با بیان اینکه حدود ۶۰درصد جمعیت ۱۸ سال و بالاتر چاق و اضافه وزن دارند، افزود: چاقی در کودکان و نوجوانان کشور نیز روند افزایشی را طی می کند به طوري که حدود ۱۴درصد کودکان ۲۳-۱۵ ماهه کشور در معرض خطر اضافه وزن هستند و در برخي استان ها از جمله گيلان ، مازندران ،آذربايجان شرقي، غربي و اردبيل به حدود ۲۰درصدهم مي رسد.

اعرابی با بیان اینکه براساس مطالعات انجام شده در سال ۱۳۹۴، حدود ۲۰درصد نوجوانان ۱۸-۷ ساله کشور دچار چاقی شکمی هستند، ادامه داد: تغذیه ناسالم و مصرف بی رویه فست فودها، نوشابه های گازدار و سایر نوشيدني هاي شيرين، شيريني و شکلات، چيپس و غذاهاي سرخ شده، مصرف کم سبزي و ميوه و منابع غذايي حاوي فيبر در کنار تحرک بدني ناکافي مهمترين علل بروز اضافه وزن و چاقي در کشور است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران تاکید کرد: اقدامات پیشگیرانه همچون انجام مداخلات آموزشی، اصلاح باورها و رفتارهای غلط تغذیه ای و فرهنگسازی استفاده از غذاهاي سالم در سفره غذايي خانوارها مي تواند کمک شاياني به رفع معضل چاقي و اضافه وزن در جامعه کند که اين امر به نوبه خود حمايت، همدلي و همکاري ساير سازمان ها و ادارات با متوليان سلامت در حوزه بهداشت و درمان را مي طلبد.

وی به برگزاری هفتمین بسیج ملی تغذیه با نام "پیشگیری و کنترل چاقی با تغذيه سالم" با شعار " چاقي يا سلامتي، انتخاب با شماست" از ۱۵ دي تا ۱۵ بهمن ماه اشاره کرد و گفت: اين برنامه با هدف اطلاع رساني گسترده به عموم مردم و فرهنگ سازي براي ترويج تغذيه سالم به طور هماهنگ در سطح کشور و با همکاري رسانه ها، شهرداري، آموزش و پرورش و ساير سازمان هاي مرتبط در سراسر استان برگزار مي شود تا با همکاري همه دست اندرکاران بهداشت و سلامت، شاهد ارتقاي سطح سلامت مردم و کاهش بار بيماري ها باشيم.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :