آخرین عناوین

يکشنبه 1 بهمن 1396-12:12 کد خبر:49902

مدیرکل دامپزشکی مازندران اعلام کرد:

پرندگان مهاجر حامل یا ناقل ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان / شرایط مطلوبی نداریم

مدیرکل دامپزشکی مازندران گفت: آخرین مورد آنفلوآنزا در مازندران حدود 10 روز گذشته بوده و تاکنون گزارش جدیدی نداشتیم ولی شرایط مطلوبی نداریم.


به گزارش خزرخبر و به نقل از فارس،حسین رضوانی اظهار داشت: آخرین مورد آنفلوآنزا در مازندران حدود 10 روز گذشته بوده و تاکنون گزارش جدیدی نداشتیم ولی شرایط مطلوبی نداریم.

وی با بیان اینکه نگران این هستیم شاهد ابتلا و شیوع آنفلوآنزا در مازندران باشیم، اضافه کرد: با توجه به اینکه تعداد کانون در سطح کشور زیاد است مازندران ریسک‌پذیری بسیار بالایی دارد نگران درگیری برای واحدهای تولیدی به‌ویژه واحدهای مرغ مادر مازندران هستیم.

مدیرکل دامپزشکی مازندران هشدار داد: با توجه به احتمال درگیری بیماری در واحدهای تولیدی استان، لازم است تولیدکنندگان به توصیه‌های بهداشتی توجه کرده و جوجه‌ریزی را کمتر کنند.

رضوانی با تأکید بر اینکه با واحدهای پرورش طیور بومی پیرامون واحدهای صنعتی برخورد می‌شود، خاطرنشان کرد: پرورش طیور بومی به ‌صورت متراکم اطراف واحدهای صنعتی ممنوع است چرا که احتمال شیوع و ابتلا به بیماری را افزایش می‌دهد.

*نگرانی ما بیشتر در ارتباط با پرندگان آبزی‌سان است

وی با اعلام اینکه پرندگان مهاجر حامل یا ناقل ویروس آنفوآنزای فوق حاد پرندگان هستند، افزود: حساسیت در زمینه مرغ، خروس و بوقلمون وجود ندارد بلکه نگرانی ما بیشتر در ارتباط با پرندگان آبزی‌سان است؛ چرا که این ویروس بیشتر طیور آبزی از جمله اردک و غاز را درگیر می‌کند که حساس‌تر هستند و باید بیشتر کنترل شوند.

مدیرکل دامپزشکی مازندران تصریح کرد: به دستور استاندار مازندران ستاد پیشگیری از آنفلوآنزا به ریاست فرمانداران در تمامی شهرهای استان تشکیل شده که با دستور فرمانداران جلوی عرضه طیور بومی در میادین و بازارهای سطح شهر گرفته می‌شود.

این مسئول ادامه داد: با هماهنگی دستگاه‌های مرتبط از جمله دانشگاه علوم پزشکی، نیروی انتظامی، دادستانی، محیط زیست، شبکه بهداشت باید برای کنترل این مهم ورود پیدا کرده و با دامپزشکی همکاری کنند تا شاهد بروز مشکلی نباشیم.

رضوانی با اعلام اینکه تعامل در این زمینه بیشتر شده اما پاسخگوی نیاز نیست، اظهار کرد: امروز شاهد عدم همکاری روستاییان در اعلام بیماری هستیم که لازم است هر گونه تلفات به ما گزارش کنند تا بتوانیم ورود پیدا کرده و جلوی گسترش بیماری را بگیریم.

وی یادآور شد: براساس آخرین دستورالعمل دامپزشکی ناظر بر معدوم‌سازی بوده و پرداخت غرامت برای واحدهای صنعتی برعهده بیمه است که با هماهنگی صندوق بیمه کشاورزی اقدامات لازم صورت می‌گیرد.

مدیرکل دامپزشکی مازندران در پایان گفت: همچنین لازم است تولیدکنندگان به این موضوع توجه کرده و بیماری‌های دیگر را اشتباه نگیرند و هرگونه تلفات در واحدهای تولیدی باید کنترل شود تا استان درگیر نشود.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :