آخرین عناوین

شنبه 18 آذر 1396-13:49 کد خبر:48205

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران خبر داد:

آبخیزداری در مازندران به‌خوبی اجرا نشد/جنگل‌های شمال به کمتر از 2 میلیون هکتار رسید

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با انتقاد از اینکه آبخیزداری در استان به‌خوبی اجرا نشد، گفت: براساس آمار منابع طبیعی، یک میلیون هکتار فرونشست دشت داریم.


به گزارش حزرخبر و به نقل از فارس، حسینعلی ابراهیمی در همایش خاک، بستر تولید و زندگی که در سازمان جهاد کشاورزی مازندران برگزار شد اظهار کرد: فرسایش 15 تا 16 تن در خاک هکتار معادل 2.5 برابر فرسایش جهان و سه برابر آسیا است.

وی افزود: اگر برای تولید محصول به 25 سانتی‌متر خاک زراعی نیاز باشد، 15 تا 20 هزار سال طول می‌کشد عرصه خاک برای کشاورزی شکل گیرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران افزود: با وجود خشکسالی‌ها و تغییر اقلیم و آب و هوا، باید اتفاقات را مدیریت کنیم و سازگاری در محیط زیست ایجاد کنیم تا شاهد اتفاقات ناگوارتری نباشیم.

این مسئول بیان کرد: آتش زدن کاه و کلش بعد از برداشت برنج، چند کشت کردن اراضی شالیزاری و همه اینها سبب ایجاد مشکلاتی می‌شود چراکه در فصل برداشت محصول شاهد افزایش دما هستیم و با آتش زدن کاه و کلش علاوه بر آلودگی محیط زیست خاک مردگی در مزارع بوجود می‌آید.

ابراهیمی خاطرنشان کرد: جنگل‌های شمال ایران 3.4 میلیون هکتار بوده که در حال حاضر به کمتر از 2 میلیون هکتار رسیده است.

وی با انتقاد از اینکه آبخیزداری در استان به خوبی اجرا نشد، گفت: براساس آمار منابع طبیعی یک میلیون هکتار فرونشست دشت داریم و این یعنی نباید منتظر زلزله باشیم چراکه زلزله را خودمان به‌وجود آوردیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با طرح این سؤال که چرا صنایع چوبی استان تعطیل شد، گفت: درختان را از استان ما قطع می‌کنند و چوب را برای استفاده به استان‌های تهران، سمنان و سایر استان‌ها حمل می‌کنند و تجهیزاتی که ساخته می‌شود را دوباره به برای فروش به استان ما می‌فرستند.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :