آخرین عناوین

چهارشنبه 29 شهريور 1396-10:14 کد خبر:45827

بلاغ گزارش می دهد:

رکود ادامه ‌دار بازار حتی در آستانه مهر

رکود ادامه‌دار بازار حتی در ایام پرتقاضای بازگشایی مدارس که متأثر از کاهش قدرت خرید مردم و فعالیت نمایشگاه‌های پاییزه است همچنان تداوم دارد.


خزرخبر: در روزهای پایانی شهریور، بوی ماه مهر را زودتر از همه به مشام خانواده‌های دانش‌آموزان می‌رسد و این امر، سرآغاز تکاپوی خانواده‌هاست برای تهیه لوازم مورد نیاز بازگشایی مدارس.

کیف، کفش، نوشت‌افزار و پوشاک اصلی‌ترین اقلام پرتقاضا در این ایام است که جهت اطلاع از وضعیت بازار، میزان استقبال خانواده‌ها از کالاهای ایرانی و همچنین ورود کالاهای قاچاق به بازار مازندران چند گفت‌وگو را با کسبه و اعضای هیئت مدیره اتحادیه‌های صنفی این صنوف انجام داده‌ایم که در ذیل می‌خوانیم:

بازار شهریور تکان نخورده است

شهرام آذری یکی از کسبه صنف کیف و کفش فروشان مرکز مازندران اظهار کرد: بازار آخر شهریور در سال‌جاری هنوز تکانی نخورده است.

وی افزود: از آنجا که قدرت خرید مردم کاهش یافته است، غالبا منتظر واریز یارانه هستند و امیدواریم پس از واریز رایانه، شاهد رونق بازار شب مدارس باشیم.

این بازاری اضافه کرد: مردم همچون سالیان قبل، غالبا در دقیقه 90 خرید می‌کنند تا اجناس ارزان‌تری خرید کنند.

صدور بی‌رویه پروانه کسب و نمایشگاه پاییزه، عوامل اصلی رکود بازار

آذری در خصوص عوامل رکود فعلی بازار شب مدارس در مازندران گفت: البته صدور بی‌رویه جواز کسب و حذف قانون فاصله صنفی، که ثمره‌اش تعدد واحدهای صنفی است، یکی دیگر از عوامل این رکود محسوب می‌شود.

وی در ادامه عنوان کرد: قطعا برگزاری نمایشگاه‌های پاییزه نیز در برخی نقاط استان، به ‌ویژه ساری نیز اثرگذار بوده است و مردمی که برای بازدید از این نمایشگاه، طی مسافت می‌کنند، به قول معروف، خود را خسته می‌کنند و در همان‌جا خرید خود را انجام می‌دهند و این است که مشتری نمایشگاه به بازار نمی‌رسد.

رکود همچنان بر بازار حاکم است

ناصر گل‌زاده نیز در خصوص وضعیت کنونی بازار آخر شهریور گفت: با توجه به رکود اقتصادی سالیان اخیر، ضرر و زیان فراگیری را برای کسبه درپی داشت.

وی افزود: رکود هنوز بر بازار حاکم است و برگزاری نمایشگاه‌های پاییزه نیز در نقاط گوناگون استان و طبیعتا بازار مرکز استان، مزید بر علت شده است.

رئیس اتحادیه کیف و کفش ساری اظهار کرد: بازار آخر شهریور، هنوز راه نیفتاده است و نسبت به سال گذشته، واقعا بازار آن رونق مورد انتظار کسبه را نداشته است و چیزی به‌عنوان بازار مدارس، دست کسبه را نگرفته است.

کالای ایرانی یا خارجی؟ قیمت تعیین کننده است!

گل‌زاده در خصوص استقبال مشتریان از کالاهای ایرانی نسبت به کالاهای خارجی و قاچاق پاسخ داد: در وضعیت کنونی، قیمت کالاها تعیین کننده است و با توجه به ارزانتر بودن کالاهای ایرانی نسبت به کالاهای خارجی، مشتریان به‌دنبال کالاهای ایرانی هستند و تنها عده محدودی به‌دنبال کالاهای مارک و گران‌قیمت هستند.

وی اضافه کرد: استقبال مردم از کالاهای قاچاق موجود در بازار، به دلیل خارجی بودن آن است که باید توصیه کنیم که خارجی بودن یک کالا، الزاما به معنای برتری کیفیت آن کالا نیست.

برگزاری نمایشگاه پاییزه، به بازار لطمه زده است

رئیس اتحادیه کیف و کفش شهرستان ساری تأکید کرد: متأسفانه کسبه بازار که چشم و امیدشان به بازار شب مدارس بود، برپایی نمایشگاه پاییزه، موجب لطمه به بازار شده است.

گل‌زاده ضمن اشاره به حذف قانون فاصله صنفی و افزایش تعدد و تراکم واحدهای کسبی در بازار خاطرنشان کرد: از یک طرف بازار ظرفیت ندارد و از طرفی هم جوان اگر مغازه نزند، پس چه باید بکند؟ و با این اوضاع، این تعدد بازار و ثبات مشتری، بر بازار اثر خود را می‌گذارد و به‌قول کسبه، دست زیاد است و بازار را در رکود نگه می‌دارد.

بازار نوشت‌افزار در دست نمایشگاه پاییزه است/ رکود ادامه دار بر بازار

قدیر فتح‌الهی فعال نوشت‌افزار در مازندران با بیان اینکه بازار کنونی در دست نمایشگاه‌های پاییزه است؛ گفت: بازار روشن شد، مردم خرید می‌کنند، اما بازار هنوز رونق پیدا نکرده است.

وی افزود: مردم دنبال جنس ارزان قیمت هستند و برایشان جنس ایرانی و خارجی در صنف نوشت‌افزار فرقی ندارد.

عامل گرانی برخی اجناس ایرانی، انحصار شرکت‌های تولیدی است

عضو هیئت مدیره اتحادیه نوشت‌افزار مرکز مازندران عنوان کرد: البته برخی اجناس ایرانی نظیر دفاتر که در انحصار برخی شرکت‌هاست، گران‌تر از اجناس مشابه خارجی است.

فتح‌الهی اضافه کرد: از سویی دیگر، اجناس خارجی با تنوع گسترده‌شان، از قیمت ارزان‌تری نسبت به اجناس ایرانی برخوردارند و این امر در خصوص برخی اجناس، رغبت به خرید کالاهای خارجی را در مشتریان تقویت می‌کند.

حضور کمرنگ کالای قاچاق در بازار نوشت‌افزار

وی در خصوص وجود کالاهای قاچاق در بازار نوشت‌افزار پاسخ داد: تمامی اجناس مورد نیاز بازار مدارس، در صنف نوشت‌افزار از 10 هزار تومان تجاوز نمی‌کند و به همین دلیل، کالای قاچاق در این صنف معنایی ندارد و اگر وجود داشته باشد، بسیار محدود است.

این فعال بازار نوشت‌افزار ادامه داد: البته کالاهای قاچاق عمدتا در بازار تهران و مراکز پخش عمده وجود دارد و در شهرستان‌ها این موضوع کمرنگ است.

فتح‌الهی اظهار کرد: حذف قانون فاصله صنفی و افزایش تراکم واحدهای صنفی، وضعیت بازار را خراب‌تر کرده است و واحدهای کسبی بزرگ، موجب تعطیلی واحدهای خرده پا می‌شوند.

دستفروشان فصلی نوشت‌افزار و نظارت کمرنگ دستگاه‌های نظارتی

عضو هیئت مدیره اتحادیه صنف نوشت‌افزار مرکز مازندران به عدم نظارت دستگاه‌های ذیربط بر دستفروشان فصلی و به‌ویژه بازار نوشت‌افزار در ایام شهریور اشاره و تأکید کرد: فعالیت افسارگسیخته دستفروشان و صدور جواز کسب موقت یک‌ماهه برای برخی کسبه صاناف گوناگون، فشار زیادی را به کسبه صنف نوشت‌افزار وارد کرده است.

در پایان آن‌چه قابل برداشت است رکود ادامه‌دار بازار حتی در ایام پرتقاضای بازگشایی مدارس که متأثر از کاهش قدرت خرید مردم، فعالیت نمایشگاه‌های پاییزه، صدور بی‌رویه پروانه کسب، فعالیت دست فروشان و عدم نظارت جامع دستگاه‌های نظارتی در سطح استان است، تداوم دارد که امید است با تدابیر لازم، شاهد بازاری پویا، اسلامی و سالم باشیم.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :