آخرین عناوین

سه شنبه 28 شهريور 1396-15:45 کد خبر:45812

خبرگزاری فارس گزارش می‌‌دهد:

آتش‌سوزی و قاچاق چوب در کمین جنگل‌های نکا

هزاران اصله از درختان تنومند جنگل‌های نکا بر اثر طوفان قطع شده و به ‌دلیل طرح تنفس اجازه برداشت آن وجود ندارد که این مسئله ممکن است سبب آتش سوزی یا قاچاق چوب شود.


خزرخبر: با خشک‌تر شدن منطقه خاورمیانه و کاهش سطح آب‌های کشورهایی همچون ایران، میزان وسعت جنگل‌ها برای حفظ منابع آبی و جلوگیری از فرسایش خاک به‌عنوان منابع سبز یکی از ضرورت‌ها به نظر می‌رسد.

طی سه دهه گذشته به دلایل مختلف همان هشت درصد از ظرفیت خاک کشورمان که در نوار شمالی و غربی کشور به‌عنوان کمربند سبز وجود داشت بر اثر قاچاق چوب و بی‌توجهی به تراکم جنگل،‌ با تخریب‌های زیادی روبه‌رو شده است تا جایی که با پپگیری‌های نمایندگان مجلس و سازمان حفاظت از محیط‌ زیست، طرح تنفس جنگل برای جلوگیری از بهره‌برداری بی‌رویه از منابع جنگلی و بریده شدن درختان از مسال اجرایی شده است.

طی طرح تنفس جنگل برداشت از درختان جنگل برای مصارف صنعتی ممنوع شده و باید زراعت چوب در مزارع آغاز شود.

همین طرح سبب شده تا حتی امکان خارج کردن درختانی که براثر بلایای طبیعی از جمله طوفان، شکسته و قطع می‌شوند نیز به‌راحتی از جنگل وجود نداشته باشد.

علیرضا حسین‌پور دانشجوی دکترای جنگل‌داری دانشگاه ساری در مورد این موضوع می‌گوید: قرار بود تا طرح تنفس جنگل از سال 99 اجرایی شود اما به دلایل مختلف قرار شد تا در سال 96 این امر محقق شود و در نتیجه دست سازمان جنگل‌ها برای جمع‌آوری و برداشت حتی درختان شکسته‌شده هم بسته شده است.

وی تصریح می‌کند؛ که طوفان سال 94 سبب شد تا هزاران اصله درخت در یک مساحت 20 هزار هکتاری در جنگلهای نکا واقع در شرق استان مازندران شکسته و قطع شود و همچنین با گسترش درختان تمشک و پوشیده شدن این درختان شکسته انباری به وجود آید که می‌تواند محلی برای آتش‌سوزی‌های مهیب باشد، مضاف بر اینکه ارزش چوب این درختان میلیارد‌ها تومان است.

این کارشناس حوزه جنگل‌داری به این نکته اشاره می‌کند که انباشت این چوب‌ها خود سبب شده که برخی از روستائیان منطقه و قاچاقچیان چوب به طمع خارج کردن این درختان و فروش آن بیفتند.

غافل از اینکه اگر خود سازمان جنگل‌ها و شرکت‌های بهره‌بردار بتوانند چوب درختان قطع‌شده را جمع‌آوری کرده و بفروشند با پول حاصل از آن امکان حذف درختان تمشک زائد فراهم می شود تا بتوانیم نهال‌کاری‌های جدید برای بقای جنگ و جایگزین شدن درختان شکسته فراهم شود.

برای پیگیری موضوع با معاون امور جنگل سازمان جنگل‌ها و مراتع تماس گرفتیم.

عباسعلی نوبخت در این مورد می‌گوید: روز گذشته به‌اتفاق رئیس سازمان جنگل‌ها و مراتع و همچنین نماینده مردم ساری بازدیدی از همین وضعیت جنگل‌های شمال داشتیم که تصمیماتی گرفته شد.

وی خاطرنشان می‌کند: در دو دهه گذشته طرحی را تهیه کردیم که در جنگل‌های شمال یک بخش را به‌عنوان نمونه و به صورت بکر نگه داشتیم تا با بخش‌هایی که ما در آن دخالت کرده و نهال‌کاری کرده‌ایم مقایسه کنیم.

نوبخت در مورد قطع هزاران اصله درخت که بر اثر طوفان شدید در سال‌های 94 و 95 در جنگل‌های شمال اتفاق افتاده می‌گوید: افتادن برخی از این درختان بعضاً به دلیل دخالت‌هایی است که در گذشته رخ داده و تاج درختان برای نشانه‌گذاری‌ها باز شده است، این موضوع شرایطی را به وجود آورده که سبب شده طوفان برخی از این درختان را قطع کند.

این مسئول در سازمان مراتع و جنگل‌ها تأکید می‌کند: به دلیل اجرای سیاست‌های بالادستی و طرح تنفس جنگل قرار است تا برداشتی از جنگل‌های شمال نداشته باشیم اما همین درختان قطع‌شده به ویژه در نقاطی که به صورت تجمعی روی هم قرار گرفته‌اند ممکن است خطر آتش‌سوزی را دوچندان کند و یا مأمنی برای ایجاد آفات جدید باشند.

وی از مکاتبه رئیس سازمان جنگل‌ها و مراتع با وزیر جهاد کشاوزری خبر می‌دهد و اینکه طبق بازدیدها و برآوردهای میدانی روز گذشته به این نتیجه رسیدیم که یک سوم حجم درختان جنگل‌های شمال به صورت متمرکز هستند که باید آنها را از عرصه خارج کنیم؛ چراکه بحث تجدید حیات جنگل مطرح است.

نوبخت همچنین تصریح می‌کند: با خروج این چوب‌ها و فروش آن امکان تأمین هزینه برای حذف درختان تمشک و وجین‌کاری این مناطق وجود دارد و قراردادهای حفاظتی را با همین مضمون آماده کرده‌ایم تا به ‌زودی در دستورکار قرار گیرد.

براساس این گزارش، با وجود آنکه خارج کردن درختان قطع شده و احیای جنگل به نظر ضروری و مهم می‌رسد اما باید به این مساله به صورت ویژه نظارت شود تا خارج کردن درختان قطع شده تبدیل به پوشش جدیدی برای قطع درختان جنگ نکا و قاچاق چوب این ذخیره زیست‌محیطی مهم کشور نشود.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :