آخرین عناوین

چهارشنبه 22 شهريور 1396-11:17 کد خبر:45731

بلاغ گزارش می‌دهد:

از اشتغال کاغذی تا رکود شدید اقتصادی در دو واحد تولیدی بزرگ/ بیکاری معضل اول مازندران

بحران در دو شرکت بزرگ تولیدی مازندران نشان می‌دهد که نه تنها در حوزه اشتغال استان اقدام مناسبی انجام نشده بلکه برخی واحدهای نام و نشان‌دار با مشکل تولید مواجه‌اند.


خزرخبر: نداشتن شغل پایدار یکی از دغدغه‌های جدی در استان مازندران است،بیشترین فراوانی جمعیت متقاضی کار در این استان را جوانان و آنهم از نوع تحصیل‌کرده‌های دانشگاهی تشکیل می‌دهند.

معضلی که می‌رود تا بحرا‌ن‌ساز شود

این معضل، که در آستانه بحران قرار دارد، در آن حدی از توجه اجتماعی می‌باشد که هر کاندیدایی چه برای مجلس یا شورای شهر و روستا در شعارهای خود موضوع اشتغال را بگنجاند، می‌تواند روی رأی قشر جوان حساب کند؛ هرچند جوانان مازندرانی به‌خصوص خیل عظیم مهندسان بیکار به بی‌محتوایی این شعارهای اغواءکننده پی برده و شاید دیگر از این سوراخ برای بار دیگر گزیده نشوند.

از طرفی قول‌های زیادی در ارتباط با ایجاد اشتغال در استان به واسطه رسانه‌ها به گوش مردم می‌رسد ولی با این حال، به‌هر مسئول غیر دولتی می‌رسیم درد نبود بستر مناسب برای اشتغال در استان مازندران را دارد.

نماینده مجلس، شورا و خود مردم به شدت از نبود بستر مناسب برای اشتغال گلایه دارند.

خروجی این جلسات برای اشتغال چیست؟!

در استان مازندران جلسات شورای اشتغال به صورت مرتب برگزار می شود.

جلسات شورای اشغال به صورت سنتی با ارائه گزارش عملکرد پیگیری می‌شود و نمی‌تواند زمینه ساز رفع مشکلات کمبود شغل شود.

برای ایجاد شغل باید سرمایه‌گذار حضور داشته باشد،از طرفی توجه به شرکت دانش بنیان در برنامه کاری قرار گیرد.

بانک و بروکراسی اداری، دو معضل اشتغال در مازندران

سرمایه‌گذار در استان مازندران به دلیل بروکراسی اداری و بهره‌های سنگین وام بانکی چندان رغبتی برای حضور در استان نداشته و در کنار بهره‌های بانکی، سرمایه‌گذار بروکراسی اداری را به عنوان مانعی جدی جلوی پای خویش دارد.

یکی از نگرانی‌های دیگر در استان حفظ شغل‌های ایجاد شده در مازندران است، شنیده‌ها از اوضاع نامناسب دو واحد بزرگ تولیدی در مازندران خبر می‌دهد.

دو واحد تولیدی که سالیان سال محل کسب درآمد بسیاری از مردم بوده و این روزها حال آنها چندان مناسب نیست.

لزوم حضور میدانی مدیران برای حل مشکل اشتغال در مازندران

از مسئولان استانی انتظار است که کمی از جلسات در زیر کولر فاصله گرفته و مشکلات و موانع توسعه اشتغال در استان را به صورت عملیاتی و میدانی پیگیری کنند.

اینکه‌هزار شغل در بخش "ای تی" و "ای سی تی" ایجاد می‌شود بسیار خوب است، اما با کدام ظرفیت اینترنت و کدام بستر!

از طرح افتتاح شده "آی تی" و "آی سی تی" در استان مازندران فقط اسمش باقی ماند، متولیان حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در طول مدت اسم روستاهایی که دارای اینترنت شده‌اند را در اختیار رسانه‌ها قرار ندادند چه طور می‌خواهند به پشتوانه‌همین طرح‌های افتتاح نشده شغل ایجاد کنند؟

کمر واحدهای تولیدی در مازندران دارد می‌شکند

در حال حاضر مشکل واحدهای تولیدی در حال فعالیت بهره‌های بانکی کمر شکن و مالیات‌های بسیار سنگین است، که دست اندرکاران بخش تولید به شدت از این موضوع گلایه داشته و نسبت به این وضعیت بارها و بارها صحبت به میان آمده است.

به‌جرأت باید گفت اندک صادراتی که اگر در استان مازندران انجام می‌شود نه به پشتوانه حمایت‌های مسئولان است بلکه به واسطه تلاش‌های خود تولیدکنندگان می‌باشد ولی در موقع ارائه عملکردها متولیان استانی سعی دارند این موفقیت‌ها را به نام خودشان ثبت کنند.

کمتر تولید کننده‌ای در استان مازندران را سراغ داریم که با حمایت‌های مسئولان استانی موفق به توسعه اشتغال شده باشد.

الطفاط فرموده ما را مس کنید

مسئولان استانی اگر توانایی دارند دو شرکت بزرگ مازندران، که این روزها اوضاع مناسبی ندارند، را دریابند که اگر نسبت به رفع مشکل این دو واحد تولیدی اقدام نشود، قطعاً مازندران با بحران بیکاری این دو واحد تولیدی بزرگ که نام و نشاندار هستند مواجه خواهد شد.

نکته آخر اینکه اگر توان ایجاد اشتغال در استان مازندران وجود ندارد، حداقل جلوی بیکاری واحدهای تولیدی دارای نام و نشان، که سالیان سال در استان مشغول فعالیت بودند، را بگیرید و این واحدها به سرنوشت کارخانه نساجی مازندران دچار نشود.

کلام آخر به مسئولان مربوطه اینکه اگر نمی‌توانید به واحدهای فعال کمک کنید، لطفاً در مسیر حرکت‌شان سنگ و دست‌انداز قرار ندهید؛ که به ‌قول آن ظریف: از طلا گشتن پشیمان گشته‌ایم، الطفاط فرموده ما را مس کنید.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :