آخرین عناوین

شنبه 24 تير 1396-12:14 کد خبر:43967

خبرگزاری فارس گزارش می‌‌دهد:

اندرخم دستورالعمل‌های بانکی/7 ماه چشم انتظاری برای باغداران مازندران

سرمای سال گذشته خسارت بسیاری به باغ‌های مازندران وارد کرد و موضوعی که نگرانی باغداران را هر روز بیشتر می‌کند این است که بعد از گذشت هفت ماه هنوز تسهیلات خود را دریافت نکردند.


خزرخبر: سرمای سال گذشته خسارت بسیاری به باغ‌های مازندران وارد کرد به‌طوری‌ که آثار خود را تا چند سال آینده در باغ‌های استان برجای گذاشت،با وجود همه مشکلات باغداران مازندران دست از تلاش نکشیدند و همچنان مشغول رسیدگی به باغ‌ها هستند تا بتوانند محصول خوبی به بازار عرضه کنند.

موضوعی که نگرانی باغداران را هر روز بیشتر و بیشتر می‌کند این است که آنها خود را یکه و تنها می‌دانند و حمایت قاطعی از مسئولان احساس نکردند،فصل بهار همواره باغ‌های مرکبات مازندران پر از شکوفه‌ها بود ولی امسال نه تنها باغ‌های مرکبات محروم از شکوفه‌ها بودند بلکه برخی خزانی زودهنگام را تجربه کردند.

تنها موضوعی که کور سوی امید برای باغداران رقم زد حمایت از آنان در قالب کمک‌های بلاعوض و یا تسهیلات بود؛ در بحث کمک‌های بلاعوض مبالغی که پرداخت شد در حدی نبود که بتواند خسارت‌ها را جبران کند و در بحث تسهیلات نیز باغداران درگیر دستورالعمل‌های بانکی شدند به‌طوری‌که بعد از گذشت هفت ماه هنوز تسهیلات خود را دریافت نکردند.

*صرف ساعت‌های طولانی در بانک‌ها برای دریافت مبالغ پائین

مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران ، اظهار کرد: به‌دلیل سرمای سال گذشته برخی درختان خشک شدند و خسارت‌های دیگر در حال حاضر به باغ‌ها رسید و شاخه‌های درخت خشک شدند.

محمدرضا شعبانی بیان کرد: با توجه به خسارت سال گذشته نمی‌توان گفت امسال محصول خوبی نخواهیم داشت.

وی با تأکید بر حمایت دولت در بحث جبران خسارت‌ها، خاطرنشان کرد: بعد از گذشت هفت ماه موانع زیادی از سوی بانک‌ها برای باغداران ایجاد شد و مردم موفق به دریافت سود خود نشدند.

مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران ادامه داد: قرار بود کمکی به باغداران شود که در این زمینه نباید بانک‌ها به دنبال بهانه باشند.

شعبانی تصریح کرد: با توجه به خسارت سال گذشته بانک‌ها یادشان رفت ۳هزار میلیارد تومان خسارت دیدیم و فشار مضاعفی وارد کردند تا باغداران سررسیدهای خود را بازگشت دهند.

وی یادآور شد: سال گذشته کشاورزان متضرر شدند خودبه خود خسارت دوطرفه‌ای به کشاورزان وارد شد.

*بانک‌ها مراعات حال کشاورزان را نمی‌کنند

مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران با بیان اینکه بانک‌ها مراعات حال کشاورزان را نمی‌کنند، اظهار کرد: دولت قرار بود به تسهیلات کمک کند الان با وجود گذشت هفت ماه هنوز کشاورزان نتوانستند تسهیلات خود را دریافت کنند.

شعبانی با اشاره به اینکه مردم برای دریافت مبالغ پائین باید ساعات طولانی خود را در بانک‌ها صرف کنند و تنها با حرف زدن کشاورزان را سرگرم می‌کنند، اظهار کرد: خیلی از باغداران و سورتینگ‌داران نسبت به عملکرد بانک‌ها گلایه دارند.

وی بیان کرد: با وجود اینکه بانک کشاورزی، بانک تخصصی است و باید به بخش تولید و کشاورزی کمک کند ولی بیشتر هزینه‌ها در بحث غیرکشاورزی است که باید به این موضوع نیز توجه شود.

باغداران مازندرانی بسیار نگران هستند؛ چرا که سال گذشته نه تنها درآمدی کسب نکردند بلکه متضرر هم شدند و خسارت‌ها در حدی بوده که تا سال‌های آینده نیز اثر خود را برجای گذاشته لازم است به جای شعارها و وعده‌های بی‌عمل فکری به حال آنان شود....

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :