آخرین عناوین

چهارشنبه 21 تير 1396-10:11 کد خبر:43941

خبر شمال گزارش می دهد:

تجارت زیر زمینی فروش کودک در مازندران/کودکت را چند می‌فروشی؟

کافیست تا رسانه ها را جست و جو کنید آنگاه با اخباری مواجه می‌شوید که برق از سرتان می پراند ،یکی از این اخبار نامطلوب خرید و فروش کودکان و نوزادان است.


خزرخبر: ناهنجاری که بیشتر در شهرهای پرجمعیت دیده می شود اما اکنون مازندران را در نوردیده است، به طوری که علی طالبی دادستان عمومی و انقلاب شهرستان آمل در انتهای سال 95 در گفت‌وگو با  باشگاه خبرنگاران جوان اظهار می کند: بر اساس تحقیقات اولیه مشخص شد دو کارشناس مامایی در محلی غیرقانونی به سقط جنین، زایمان‌های غیرقانونی و غیربهداشتی اقدام کرده و با شناسایی خانواده‌های بی بضاعت و پرداخت وجوه به آنان برای اجاره رحم، فعالیت‌هایی در زمینه خرید و فروش نوزادان انجام می‌دادند.

وی با بیان اینکه اعضای این باند نوزادان را در شهرهای دیگر کشور از ۱۵ تا ۴۰ میلیون تومان به فروش می‌رساندند، افزود: این افراد در بازجویی‌ به  بزه انتسابی و خرید و فروش نوزادان اعتراف کردند،البته این تنها سند مربوط به خرید و فروش کودکان در مازندران نیست و در روزنامه شهروند  در  تاریخ (چهارشنبه ۲۳ اردیبهشت 94) گزارشی با تیتر چوب حراج بر زندگی کودکانی که جای بدی متولد شدند منتشر شد و فرازها و فرودهای زندگی این کودکان مورد بررسی قرار گرفت،در گزارش یاد شده به فروش کودکان در آمل و ساری اشاره شده بود.

سودابه ۲۲ ساله یکی از مادرانی است که دو فرزند کوچکش را به قیمت ۴۰۰ و ۵۰۰ هزار تومان به طلبکارهای شوهرش فروخته است،الناز محمدی خبرنگار شهروند در گزارش می نویسد: «سودابه حالا علاوه بر حسرت ندیدن بچه‌هایش، یک حسرت دیگر دارد؛ این‌که بلد نبوده آنها را به قیمت بالاتری بفروشد: من که نمی‌دونستم، تا حالا بچه نفروخته بودم. می‌گن بچه بالای یه ‌میلیون تومان قیمتشه، ولی ما ارزون دادیمشون رفتن،به همین بهانه به یکی از محله های حاشیه ای شهرستان ساری رفتیم.

اینجا نوبنیاد است، محله ای در محور ساری- قائم‌شهر، کمتر از 10 دقیقه لازم است تا به این محله بر‌سی و چند قدم پیاده که بروی جایی سر در می‌آوری که انسانیت دود شده و به هوا رفته است، محله ای با کودکانی  که به جای لذت بردن از سن خود با تکدی گری و اعتیاد دست و پنجه نرم می کنند.

علی یکی از همین کودکان است که می گوید هفت سال دارد، اما بزرگتر از سنش حرف می زند، با او هم کلام شدم، می گفت: در محله ما کودکان اغلب به شغل تکدی گری، جمع آوری ضایعات و دستفروشی مشغولند،او با بیان اینکه برخی کودکان به دلیل اعتیاد خانواده شان معتاد می شوند، اظهار کرد: به دلیل شرایط نامطلوب زندگی در این محله برخی کودکان توان ادامه تحصیل ندارند،علی با اشاره به موضوع کودکان بی هویت در نوبنیاد می گوید: خرید و فروش نوزاد و کودک در نوبنیاد به وفور دیده می شود.

* اجاره رحم

 زری مادر علی با تائید حرف های فرزندش می گوید: قیمت کودکان در سنین مختلف متفاوت است و حتی  زنان در این محله رحم خود را اجاره می دهد.

او می گوید: در این محله نوزاد معتاد هم به دلیل اعتیاد مادر دیده می‌شود، زری با اشاره به خدماتی که توسط برخی دستگاهها به این محله شده است عمده مشکلات را در وضعیت بهداشتی نوبنیاد می داند.

* تشدید مجازات خرید و فروش کودکان 

 به همین بهانه به سراغ عبدالله رضیان، عضو حقوقدان مجلس شورای اسلامی رفتیم.

وی با تاکید بر اینکه خرید و فروش کودک جرم است، گفت:در لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان برخورد قانونی و سلب مسئولیت از والدینی که اقدام به کودک فروشی کنند، در نظر گرفته شده است. 

رضیان در خصوص خرید و فروش نوزادان در بیمارستان‌ها، گفت:خرید و فروش کودک جرم تلقی شده و در لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان هم این موضوع مورد تاکید واقع شده است اما در لایحه مکان خرید و فروش مورد نظر قرار نگرفته هرچند خرید و فروش کودکان تحت هر شرایطی جرم شناخته شده است.

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه  مجازات خرید و فروش کودکان در لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان تشدید شده است، اظهار کرد:  در صورتی که والدین یا نهادهای حمایتی تعمدا اقدام به فروش کودکان کنند  ضمن برخورد قانونی از مسئولیتی که عهده دار بودند سلب می‌شوند.

*  شهرداری ها و شورا در مبارزه با فروش کودکان اختیاراتی ندارند

 در این رابطه کارشناسان شهرداری ها و اعضای شورای چند شهر معتقد هستند که نوزادان فروخته شده توسط باندهای متکدیان خریداری و به شهرهای بزرگتر منتقل می شوند، اما اختیارات شهرداری و شورا در جهت مقابله با این آسیب اجتماعی محدود است،آنها در خصوص دختران فراری، حضور در شهرهای بزرگتر و باردار شدن آنها در سنین پائین که توسط مسئولان نادیده گرفته شده است هشدار می دهند.

* خلاء شخصیتی در نوزادان فروخته شده

 رضا کریمی، جامعه شناس می گوید: در حال حاضر شاهد افزایش خرید و فروش نوزادان در سراسر کشور هستیم.

وی با تاکید براینکه برای برخورد با خرید و فروش کودکان با خلاء قانونی مواجه نیستیم، اظهار کرد: با وجود اینکه در بحث فروش کودکان با کمبود قانون مواجه نیستیم اما مسئولان مرتبط با این حوزه برای جلوگیری از فروش کودکان و نوزادان عزم راسخی نداشته و اکنون این پدیده در حال افزایش است.

او با اشاره به پیامدهای خرید و فروش نوزادان در مازندران می گوید: این کودکان اغلب دچار آسیب های روانی، مشکلات بهداشتی و خلاء شخصیتی می شوند.

* آماری از خرید و فروش کودکان نداریم اما اجازه سواستفاده از آنها را نمی دهیم

 سعید آرام، مدیر کل بهزیستی مازندران با بیان اینکه خانواده ها به جای روی آوردن به خرید فرزند می توانند  با سیر مسیر قانونی به سمت حضانت کودکان بروند، گفت: افرادی که به تجارت کودکان روی می آورند مجرم بوده و به دنبال سود جویی هستند که دستگاه قضا با این افراد برخورد می کند.

این مسئول با تاکید بر آنکه واگذاری حضانت کودکان به خانواده ها شرایط خاصی را دارد، اظهار کرد: بهزیستی در واگذاری کودکان صلاحیت خانواده ها را بررسی می کند و قانون خاصی در این زمینه وجود دارد که به هیچ عنوان در اجرای آن شوخی نداریم.  

آرام با بیان اینکه به معنای سخت گیری در واگذاری حضانت نیست، تصریح کرد: باید به سمتی پیش رفت تا امنیت روانی، اجتماعی و بهداشتی کودکان به مخاطره نیفتد و آنها خانواده مناسبی را تجربه کنند.

مدیرکل بهزیستی مازندران با بیان اینکه سال 95، حضانت 50  کودک به خانواده ها واگذار شد، تصریح کرد: بهزیستی با سواستفاده از کودکان با همکاری دستگاه قضا برخورد می کند و اجازه نمی دهد تا عده ای به کودکان به چشم تجاری بنگرند.

آرام با بیان اینکه آماریی از خرید و فروش کودکان در استان مازندران نداریم، تصریح کرد:متولی انتشار این آمار دستگاه قضایی است و قوانین سخت گیرانه ای برای برخورد با این افراد و باندها مصوب کرد.

* سخن پایانی

این صرفا یک گزارش نیست بلکه حقیقت موجود در جامعه است و متاسفانه هیچ آمار دقیقی از میزان آن در کشور و به تبع آن در مازندران وجود ندارد، بیشتر این کودکان و نوزادان از مادران معتاد و کارتن خواب به دنیا می آیند؛ مادرانی که در معرض خشونت های جنسی، تن فروشی و بارداری های ناخواسته قرار دارند.

این زنان هم خود به گونه ای دیگر، قربانی خشونت های جامعه هستند و اگر اعتیادشان را به نوزاد بخت برگشته ای که در شکم دارند، منتقل نکنند آنها را هم می فروشند. 

چقدر سخت است شنیده و دیده شود در جامعه‌ای اسلامی برخی افراد سودجو تجارت زیرزمینی به راه می‌اندازند که کالایش از جنس انسان باشد و در کمال قربانی کردن آدمیت خروجی آن خرید و فروش کودکانی باشد که از سر نداری و ضعف اقتصادی و فرهنگی خانواده‌ها دست به دست می‌شود مانند دو کودک « سودابه» که معلوم نیست این روزها بر سر سفره چه خانواده‌ای در حال رشد هستند و چه سرنوشتی برایشان رقم خواهد خورد آیا اصلا آنان در آینده مادر و پدر مفیدی در جامعه می‌شوند و یا ... 

این پایان باز خواهد بود تا مسئولان امر در سطح کشور و استان بتوانند سقط کنند سرنوشتی را که برای کودکان خرید و فروش در جامعه صورت می‌گیرد.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :