آخرین عناوین

چهارشنبه 21 تير 1396-8:48 کد خبر:43937

خبرگزاری فارس گزارش می‌‌دهد:

اقساط کمرشکن تسهیلات تعویض تاکسی‌های فرسوده

برخی از رانندگان تاکسی به دلیل اقساط سنگین موفق به پرداخت اقساط خود نمی‌شوند و بدهی سنگین به بانک‌ها بابت تعویض خودرو فرسوده به کابوسی برای آنها تبدیل شده است.


خزرخبر:ترافیک، گرمای هوا، کمبود مسافر، صف‌های طولانی ایستگاه، گران بودن هزینه تعمیر وسیله نقلیه و پرداخت حق و سهم تاکسی‌رانی، حضور مسافرکش‌های شخصی و در حال حاضر هم بدهی سنگین به بانک‌ها بابت تعویض خودرو فرسوده به کابوسی برای رانندگان تاکسی تبدیل شده است.

ترافیک، گرمای هوا، کمبود مسافر و حضور طولانی مدت در صف‌های تاکسی تا حدودی قابل تحمل بود حداقل خودشان را قانع کرده بودند که اقتضاء این شغل هست ولی در حال حاضر بحث بدهی سنگین به بانک‌ها بابت تعویض خودرو از نظر خودشان به نوعی اجحاف در حق آنها هست.

پرداخت ماهیانه 600 هزار تومان اقساط بانک مشکل جدی این روزهای رانندگان تاکسی هست که با وجود شروع کار از ابتدای صبح تا آخر وقت امکان بازپرداخت تسهیلات را نداشته و به نوعی با جنگ اعصاب مشغول رانندگی هستند.

به دلیل مشکلات ترافیکی در برخی از شهرها وجود دارد، امکان تردد روان رانندگان تاکسی وجود نداشته و همین موضوع باعث شده که این قشر زحمت‌کش نتوانند آن طور که باید شاید نسبت به کسب درآمد اقدام کنند.

وجود مسافرکش‌های شخصی هم به معضل جدی برای این قشر تبدیل شده، از طرفی رانندگان تاکسی هم در جریان معضلات بیکاری واحدهای تولیدی و صنعتی قرار دارند و با این جمله که روزی هر فردی دست خداست سعی دارند که احساسات خود در این بخش را کنترل کنند ولی حقیقت امر این است که با وضعیت ترافیک کمبود مسافر و هزینه بالای زندگی به قول رانندگان تاکسی هشت‌مان گره نُه هست.

با رضا رحیمی که حدود چند ماهی است اقدام به تعویض خودرو فرسوده کرده و موفق نشد سه ماه اقساط خودرو را پرداخت کند، هم‌کلام شدیم.

رحیمی بحث ترافیک شهر و گران بودن هزینه زندگی را پیش کشید و گفت: درست هست که ماشین صفر هست و هزینه تعمیراتی ندارد ولی درآمد ما بابت خرید ماشین نو آن‌چنان تغییر نکرد و ترافیک سرجای خودش هست با وجود اینکه از اول صبح تا آخرین دقایق شب کار می‌کنم ولی امکان پرداخت اقساط وجود ندارد.

وی بیان کرد: خدا نکند که اعضای خانواده‌ات بیمار باشند، داریم همکارانی را که به دلیل مشکلات بیماری خانواده به سختی امورات خود را می‌گذرانند.

این راننده تاکسی اضافه کرد: بسیاری از همکاران ما از حمایت بیمه‌ای هم برخوردار نیستند که این موضوع به مشکلات دیگر آنها اضافه کرد.

در حال صحبت بود که به ظاهر از منزل برایش زنگ زدند و اعلام کردند که بانک با ضامن‌ها تماس گرفته و اگر نسبت به پرداخت اقساط نکند ماشین‌ را توقیف می‌کنند.

در جواب فردی که آن طرف مکالمه بود، بیان کرد: پس از پیاده کردن مسافران یک سری به بانک می‌زنم.

در همین ارتباط حمیدرضا فضل‌الله نژاد رئیس سازمان تاکسیرانی شهرداری ساری اظهار کرد: پرداخت تسهیلات به رانندگان از سوی بانک مرکزی تعیین شده و در اختیار این سازمان نیست.

وی اضافه کرد: بنده مشکلات رانندگان تاکسی را به شیوه‌های مختلف مطرح کردم.

رئیس سازمان تاکسیرانی شهرداری ساری یادآور شد: در حال حاضر برخی از رانندگان تاکسی روزی 120 هزار تومان برخی‌ها که کم کارتر هستند تا 70 هزار تومان درآمد دارند ولی با این اوضاع و احوال با توجه به گرانی کالا و خدمات این شغل مقرون به صرفه نیست.

وی با اعلام اینکه با توجه به گلایه‌های راننده‌های تاکسی در ارتباط با افزایش کرایه از طریق استانداری و فرمانداری موضوع افزایش کرایه را پیگیری کردیم، فرمانداری اعلام کرد که افزایش نرخ کرایه تاکسی در اختیار وزارت کشور هست و در حال حاضر امکان افزایش وجود ندارد.

مهم‌ترین دغدغه رانندگان تاکسی در این گزارش کاهش نرخ سود و افزایش زمان بازپرداخت تسهیلات هست بود که به نظر می‌رسد چون متولیان تاکسیرانی احساس می‌کنند که در میز مذاکره با بانک‌ها چندان موفق نیستند، با  ارائه طرح افزایش نرخ کرایه تاکسی تلاش دارند که دغدغه جامعه هدف خود را این‌گونه کاهش دهند.

در حالی حاضر بسیاری از رانندگان تاکسی با وجود از رده خارج بودن وسیله نقلیه خود منتظر نرمش بانک‌ها در قبال تسهیلات هستند و انتظار دارند که متولیان تاکسیرانی در سطح کشور نسبت به پیگیری این دغدغه از سوی نمایندگان و متولیان استانی اقدام کنند.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :