آخرین عناوین

شنبه 17 تير 1396-17:42 کد خبر:43887

خبرگزاری فارس گزارش می‌‌دهد:

دود بیکاری همچنان چهره زندگی جوانان را سیاه می‌کند

بحران بیکاری این روزها سایه سیاه خود را بر زندگی بسیاری از افراد گسترانیده‌ است،معضلی که علاوه بر مشکلات اقتصادی، مشکلاتی هم‌چون افسردگی، عدم تمایل به تشکیل خانواده را به همراه دارد .


خزرخبر: بیکاری معضلی است که این روزها دغدغه بسیاری از افراد جامعه است، معضلی که علاوه بر مشکلات اقتصادی، مشکلات دیگری را در مقابل فرد جویای کار قرار می‌دهد.

مشکلاتی چون افسردگی، احساس ناامیدی نسبت به آینده، عدم تمایل برای تشکیل خانواده، روی آوردن به مشاغل غیرمعمول برای کسب درآمد و ....

با کمی دقت در گوشه وکنار زندگی‌های امروزی، جوانان بسیاری به چشم می‌خورند که سال‌هاست که در انتظار شغل مناسب برای تأمین هزینه‌های زندگی خود هستند.

جوانانی که گاه در کوچه و خیابان، قدم‌های بی‌هدف خود را به سمت مقصدی نامعلوم حرکت می‌دهند و تنها سختی زندگی بر چهره‌شان خودنمایی می‌کند، افرادی که دود سیاه بیکاری هم‌چنان بر زندگی‌شان جا خوش کرده‌است.

جوانان تحصیل کرده‌ای که مدرک دانشگاهی برای‌شان این روزها تنها یک کاغذ مهر خورده‌ای است که حتی ارزش قاب کردن و بر دیوار زدن هم ندارد زیرا داغ دلی را تازه می‌کند.

این روزها کمتر کسی است که ادامه تحصیل برایش در الویت باشد زیرا دغدغه اشتغال، انگیزه اخذ مدرک دانشگاهی را از ذهن‌ها فراری می‌دهد.

مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری در بین جمعیت فعال، در بهار امسال را 12.6 درصد اعلام کرد، که این آمار نسبت به مدت مشابه سال گذشته 0.4 درصد افزایش داشته ‌است.

این در حالی است که نرخ بیکاری در بین جوانان 15 تا 29 سال، نسبت به فصل مشابه در سال قبل، 1.5 درصد افزایش یافته‌است.

نگرانی خانواده‌ها از آینده مبهمِ جوانان

بیشتر خانواده‌ها از گوشه‌نشینی فرزندان خود گله‌مند هستند و نگران آینده مبهمی هستند که در انتظار آنها است.

شهروندی ساروی گفت: جوانان امروز با وجود مدارک دانشگاهی معتبر باز نمی‌توانند شغل مناسبی برای خود بیابند و بیشتر آن‌ها با وجود اینکه چند سالی از اتمام درس‌شان می‌گذرد، اما همچنان خانه‌نشین هستند.

این شهروند با اشاره به اینکه دو پسر تحصیل کرده بیکار در خانه دارد بیان کرد: برای اشتغال فرزندان‌مان بسیار تلاش کردیم اما نهایتا تمام این زحمات به اینجا ختم شد که یکی از فرزندان شاگرد مغازه‌ای شده ‌است و دیگری هم‌چنان بیکار روزگار می‌گذراند.

علاوه بر این شهروند، جوانی قائم‌شهری با اشاره به این مطلب که دارای مدرک فوق لیسانس مهندسی کامپیوتر است، اظهار کرد: مدت 2 سال است که از اتمام تحصیلش گذشته است اما نتوانسته‌ شغل مناسبی برای خود فراهم کند.

وی همچنین بیان کرد که دیگر نمی‌تواند خرج خود را از خانواده تقاضا کند و به همین علت به مسافرکشی روی آورده‌ است.

جوان 28 ساله دیگری که به تازگی تشکیل خانواده داده‌است نیز از مشکلات زندگی شکایت داشت و از معضل بیکاری گله‌مند بود.

این جوان که از وقفه هشت ساله برای تحصیل در مقطع فوق‌لیسانس رشته مهندسی پلیمر و دو سال خدمت نظام وظیفه ناراضی بود، گفت: اگر می‌دانست که نهایتا باید در مغازه پدرش مشغول به کار شود از همان ابتدا وارد بازار کار می‌شد و اصلا به دانشگاه رفتن فکر نمی‌کرد.

این در حالی است که مشاور استاندار مازندران اعلام کرد که نرخ بیکاری در بهار امسال نسبت به سال گذشته 3 درصد کاهش یافت و به 9.8 درصد رسید.

احمد مظفری تاکید کرد که مشارکت اقتصادی مازندران نیز 2.3 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته ‌است و استان مازندران جزء 6 استان برتر کشور در حوزه کاهش بیکاری است.

تدابیر درست علاوه بر ریشه‌کن کردن بیکاری، جامعه ایده‌آل را رقم خواهدزد

بیشتر جوانان این روزها رغبت خود را برای ادامه تحصیل از دست داده‌اند، زیرا این همه تلاش برای درس خواندن را بی‌نتیجه می‌دانند.

امروزه در بسیاری از ادارات، شایسته سالاری جایگاه کم‌رنگی دارد و فرق چندانی بین فرد دارای مدرک معتبر دانشگاهی و سایر افراد، به چشم نمی‌خورد.

جامعه‌ای که جوانانش به دنبال افزایش سطح سواد خود باشند و ادامه تحصیل را در الویت خود قرار دهند، بیشتر می‌درخشد و فرهنگ نوینی را برای آیندگان به یادگار می‌گذارد.

برای کاهش آمار بیکاری باید تدابیری درست اندیشید و اقداماتی صحیح انجام داد.

اهتمام دولت‌مردان به افزایش رونق تولیدات داخلی در کشور و کوتاه کردن دست بیگانگان برای تأمین کالاهای مصرفی مردم، می‌تواند انگیزه بیشتری به تولید کنندگان داخلی دهد و چرخ اقتصادی را بیش از پیش به حرکت در آورد.

توزیع عادلانه و عالمانه رشته‌های دانشگاهی بر مبنای نیاز کشور نیز می‌تواند انگیزه از دست رفته تحصیل را به جوانان بازگرداند و افراد توانمند را بر سر کار آورد.

افزایش حمایت قانونی و مالی از جوانان با استعداد و مبتکر و اعتماد به آنها برای راه‌اندازی کارگاه‌های تولیدی نیز می‌تواند از طرفی استعدادهای پنهان شده را نمایان کند و علاوه بر آن، زمینه اشتغال را برای سایر افراد فراهم کند.

جایگزینی ضوابط به جای روابط در ادارات، به منظور روی کارآمدن افراد شایسته و نظارت بر روند شایسته سالاری برای جذب نیروی کار توانمند، علاوه بر اینکه گامی مثبت بر اجرای عدالت در جامعه خواهدشد، انگیزه‌ای پُررنگ می‌شود تا افراد، سطح توانمندی‌های خود را افزایش دهند.

تدابیر درست برای بهبود وضعیت اشتغال افراد جامعه تنها با صرف کمی وقت، هزینه و به کارگیری افراد توانمند برای حل این معضل، امکان‌پذیر است.

تدبیری که منافع حاصل از آن تنها به جامعه و مردم باز می‌گردد و کشور را به سمت جامعه‌ای ایده‌آل حرکت می‌دهد.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :