آخرین عناوین

چهارشنبه 14 تير 1396-12:31 کد خبر:43847

ساري ؛شهري ،شهروند مدار/تصاویر

شهرداري ساري ۱۴ تير را در تقويم ساري روز شهروندان و شهرداري مي داند.


به گزارش خزرخبر و به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل شهرداری ساری، چه حيف است كه روزي را به نام "روز شهروندي" در تقويم نداريم تا بتوانيم از آن طرف ماجرا هم نظاره گر وضعيت موجود باشيم.

اجازه دهيد در اين مقال دست به بدعت بزنيم و روز شهرداري ها را با روز شهروندان يكي بگيريم، چراكه شهرداري ساري با سرلوحه قرار دادن شعار " همت شهرداري، همراهي شهروندان" سعي كرده است نقشي متعادل در جريان زندگي شهري براي كارگزار و شهروند فراهم آورد.

نبايد فراموش كنيم كاركنان شهرداري ها، در درجه اول شهروندان همان شهر هستند،بنابراين نقشي ويژه به عهده آنهاست كه با مدد گرفتن از آن ميتوانند خدمات بهتري را به شهر(به عنوان موجودي زنده و پويا) ارائه نمايند.

اين روز تقويمي،  فرصت مناسبي است تا نگاهي كوتاه و فهرست وار به خدمات شهرداري ساري داشته باشيم و همچنين نقش شهروندان ساروي را در ارتقاء كيفيت زندگي شان بررسي كنيم.

در ۴ سال گذشته كه تيم جديد مديريت شهري سكان هدايت كهن شهر ساري را به عهده گرفت، به گواهي آمار و ميزان استقبال شهروندان از فراخوان ها، برنامه ها و درخواست هاي شهرداري ساري، تغييرات شگرفي در مركز استان مازندران رخ داده است كه ساري را پيشاني مازندران بدل نموده و اين موضوع را اثبات كرده است كه هرگاه شهروندان حضور و همكاري بالايي با تيم مديريت شهري داشته باشند، مي توان توقع تغييرات معناداري را داشت.

به عنوان يك نمونه كوچك بايد به " طرح بزرگ كانال هدايت آب هاي سطحي و جمع آوري فاضلاب" در ساري اشاره كرد. طرحي كه بيش از ۲ دهه از مطالعات اوليه آن مي گذشت اما در هيچ دوره اي به صورت جدي به جريان نيافتد .

اين تاخير  باعث مي شد كه ساري با كوچكترين بارندگي مداومي بدل به درياچه شود و آسيب هاي فراواني به اموال عمومي وارد آورد.

شهرداري ساري با اتكا  اعتماد و همكاري عمومي شهروندان اين طرح بزرگ را به جريان انداخت كه به ناچار اختلالاتي را در رفت و آمد عمومي ايجاد مي كرد.

كنده كاري هاي فراوان، سروصداي ايجاد شده از عمليات عمراني، گل آلود شدن محل كانال ها بعد از بارندگي و بسياري از موارد ديگر كار را براي اجراي اين طرح دشوار كرده بود اما شهرداري ساري از دو سال گذشته به پشتوانه همراهي عمومي موفق شد با كمترين چالش ممكن اين طرح موثر را آغاز كند و پيشرفت قابل ملاحظه اي داشته باشد،طرحي كه نتيجه درخشان آن در سال ها و دهه هاي بعد بر همگان آشكار خواهد شد.

اگر همراهي مردم ساري و اعتماد آنها به تيم مديريت شهري و شعار عملگرايي نبود آيا امكان احداث "پارك ملل" آن هم تنها در ۱۰۰ روز وجود داشت؟

اگر مشاركت عمومي و همت شهرداري به پشتيباني اين مشاركت نبود آيا آرزوي ديرينه مردم ساري براي خروج پادگان از شهر و بدل شدن آن ، فضاي بسته وخارج از دسترس شهروندان به بوستاني مفرح و كاربردي وجود داشت؟

شك نكنيد اگر همراهي شما شهروندان ساروي نبود ، ميانگذر شمالي، بعد از ۲۰ سال انتظار بازگشايي نمي شد و پل هاي شهيدان رضايي( در بلوار كشاورز) و شهيد نوري( در عبور ذغالچال) به سرانجام نمي رسيد.

اين حس مطالبه گري و پيشرفت مردم ساري بود كه اين جسارت را به تيم مديريت شهري بخشيد تا در اوج گرفتاري هاي اقتصادي كشور، همزمان چندين پروژه مهم را به پيش ببرد و موفق شود تنها در ۴ سال ۱۳ پارك، از جمله پارك هاي ملت، نور،مادر، اتحاد، بهار ، پيوند ۱۰ ، روشن ، جهان نما ، جهاد، صادقيه و ملل را به اندك پارك هاي موجود در شهر اضافه كند.

اين اعتماد شما به شهرداري ساري بود كه باعث شد با آغوش باز، بازگشايي امامزاده يحيي(ع) و امامزاده عباس(ع) را بپذيريد تا محيطي مناسب و درخور شان اين امامزادگان و شهروندان ساروي را فراهم آوريم. شهرداري ساري به خاطر اين اعتماد از شهروندان ساري سپاسگزار است و به همين خاطر به افتخار شما شهروندان "روز شهرداري ها" را در ساري" روز شهرداري و شهروندان"مي داند.

در ۴ سال گذشته تنها ايجاد مكان ها و امكانات جديد مد نظر شهرداري نبود ، بلكه همزمان به بازپيرايي و تكميل پروژه هاي نيمه كاره نيز اقدام كرد، زيرا خود را موظف به برآوردن وعده هايي مي دانست كه پيشتر به مردم داده شده است.

از جمله اين موارد مي توان به بازپيرايي پارك هاي قائم، كوشا سنگ ، و گلها و زيباسازي ميدان هاي معلم و ساري كنار اشاره كرد.

اصلاحات هندسي فراوان و ايجادزيرگذرهاي جديد كمك شاياني به كاهش بار ترافيكي ساري كرده است و اگر نبود اين اقدامات فوري و گسترده شايد امروز ساري در ترافيكي فلج كننده اسير بود،اين امر البته به معناي آغاز راه ترافيكي براي شهرداري ساري است و با توجه به نگاه موكد مهدي عبوري؛ شهردار ساري " ترافيك" يكي از سه اولويت اصلي شهرداري در سال ۹۶ خواهد بود.

براي ذكر خدمات شهرداري ساري در ۴ سال گذشته نيازمند پژوهشي همه گير هستيم كه در اين فرصت نمي گنجد اما حيف است كه به يكي از بزرگترين دستاوردهاي شهرداري ساري كه با تائيد شما شهروندان به الگوي اصلي توسعه در مركز استان بدل شد اشاره اي نكنيم.

"گردشگري محور توسعه ساري" اصلي ترين پرنسيب تيم مديريت شهري بود كه بارها از طريق برنامه هاي مختلف فرهنگي، اجتماعي، هنري و تورهاي گردشگري تائيد مردم ساري را درباره آن اخذ كرد.

به جرات مي توان گفت اكثر طرح هاي شهرداري با پيوست فرهنگي وگردشگري به اجرا در آمده است كه طرح هايي مثل پارك ملل، ميدان ابن شهرآشوب، بازارچه هاي هنري و فرهنگي در همه پارك هاي شهر و افزايش قابل توجه برنامه هاي فرهنگي و تفريحي از جمله مهمترين آنهاست.

اين تداوم كار، تلاش و پي گيري باعث شد كه ساري در نوروز سال ۹۵ بعد از ۴ دهه عزلت در جمع ۳ شهر نخست گردشگري ايران قرار گيرد و ساري را بار ديگر به مردم ايران بشناساند.

به گواه آمارها ورود و اقامت گردشگران خارجي در ۳ سال گذشته رشدي ۸۰ درصدي داشته است كه اين رشد در كنار افزايش ميزان اقامت گردشگران داخلي باعث شد نام ساري و مهمان نوازي مردمانش دوباره زنده شود.

همه اين موفقيت ها هرگز بدون همياري و همراهي و اعتماد و پشتيباني شما مردم بزرگ ساري به دست نمي آمد،ما يك شهريم، يك بدن واحد با گذشته اي مشترك،تلاش ما اين است كه اين گذشته باشكوه را به امروزي شايسته و آينده اي درخشان گره بزنيم و شهري را شايسته نام ساري و ساروي فراهم آوريم.

در اين روز كه متعلق به شهرداري و شهروندان است تيم مديريت شهري مجددا با شما هم پيمان مي شود كه از هيچ تلاشي براي پيشرفت ساري و سربلندي شهروندان ساروي دريغ نورزد.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :