آخرین عناوین

شنبه 6 خرداد 1396-9:12 کد خبر:43273

مسئول بخش صنفی کارگری کارگران معادن زغال‌سنگ البرز مرکزی سوادکوه مطرح کرد:

پیمانکار‌سالاری در معادن البرز مرکزی سوادکوه

مسئول بخش صنفی کارگری کارگران معادن زغال‌سنگ گفت: با وجود پیمانکار‌سالاری در معادن، ضعف تعهد پیمانکار امنیت شغلی کارگران را به خطر انداخته است.


به گزارش خزرخبر و به نقل از فارس، قاسم رضایی با اشاره به اینکه شرکت معدنی سامان، معادن زغال را با دست‌های خالی از شرکت البرز مرکزی گرفت و به خاطر پرداخت قسط، قرار‌داده‌های کاذب با پیمانکاران بست، گفت: ضمانت سنگینی برای پیمانکاران وجود ندارد و ضعف تعهد پیمانکار امنیت شغلی کارگران را به خطر انداخت.

وی از پدیده «پیمانکار‌سالاری در معادن البرز مرکزی» خبر داد و افزود:پیمانکاری تا 7 میلیون تومان بدهکاری سنوات به کارگر و تا 700 میلیون تومان بدهکاری به شرکت سامان دارند ولی همچنان هر سال قرار‌داد جدید بسته می‌شود و سؤال این است که چرا هر سال قرار‌داد بسته می‌شود و مشکل اصلی بر دوش کارگر می‌افتد.

مسئول بخش صنفی کارگری کارگران معادن زغال‌سنگ البرز مرکزی سوادکوه با بیان اینکه با قیمت سال 1392 شاهد برخی فعالیت‌های شرکت‌های معدنی هستیم ولی شاهد ضعف مدیریتی آنها هم هستیم و این مشکلات باید تدبیر شود و کارگران نباید برای اعتراض به جاده‌ها کشیده شوند، اضافه کرد: در خرداد‌ماه قرار داریم ولی بیمه اسفند‌ماه سال گذشته هنوز پرداخت نشد و تعویض یا تمدید دفتر‌چه‌های بیمه هم با مشکل روبه‌رو است و کارگران با جمع‌آوری پول از یکدیگر به همکاران خود کمک موردی برای درمان یا مشکل اضطراری می‌کنند.

رضایی با اشاره به اینکه شرکت سامان در سال ۹۵، صورت وضعیت پیمانکاران را بیشتر از وضعیت بیان‌شده پرداخت کرد که جای تقدیر دارد، خاطر‌نشان کرد: تا جایی که پیگیری کردیم، شرکت سامان در حد مقدورات خود، مطالبات را پرداخت می‌کند و بیشتر پیمانکاران هم سابقه 5 و 6 ساله دارند و اگر برای آنان نمی‌صرفد چرا ادامه کار می‌دهند و انچه برای کارگران مهم است تداوم بستر کار و دریافت همه حقوق ماهانه در زمان مقرر است و قیمت یا کیفیت زغال و تعامل پیمانکاران با شرکت سامان و ادارات و نهاد‌ها به ما مربوط نمی‌شود و شایسته نیست که ما برای دریافت حقوق و مزایای خود به مشقت بیفتیم.

وی با انتقاد از اینکه چرا بعد از 2 ماه فعالیت در سال جدید، موضوع عدم توافق پیمانکار و شرکت سامان باعث تعطیلی شرکت‌ها می‌شود، اظهار کرد: در سال گذشته یک بار هم حقوق کامل نگرفتیم و پیمانکاران به بهانه‌های مختلف از سر و ته حقوق ما کم می‌کنند و ما هم خانواده، اجاره، هزینه‌های مختلف زندگی داریم و در شرایط سختی قرار گرفتیم.

مسئول بخش صنفی کارگری کارگران معادن زغال‌سنگ البرز مرکزی سوادکوه با اشاره به اینکه ما از فرماندار و شورای تامین انتظار داریم، مصوبات مرتبط با کارگران معادن البرز مرکزی اجرایی شود، گفت: خواسته‌های ما این است که بستر کار آماده باشد و کار تعطیل نشود و حقوق ما در موعد مقرر پرداخت شود ولی پیمانکاران بیشتر به فکر منافع خود هستند و خطر همواره با کارگران معادن همراه است و در سال گذشته 4 نفر کشته، 3 نفر قطع نخاعی و چندین نفر زخمی در معادن زغال سوادکوه داشتیم.

رضایی با بیان اینکه اغلب کارگران با مشکلات مختلف در اعضا و جوارح خود روبرو هستند و ما کار سخت در معادن را پذیرفتیم ولی انتظار دریافت حق و حقوق در موعد مقرر را داریم، افزود: وضعیت ایمنی معادن معادن البرز مرکزی در حد خوبی قرار دارد.

وی به آخرین وضعیت بررسی مشکلات مرتبط با کارگران معادن زغال البرز مرکزی و برگزاری جلسات متعدد اشاره کرد و با بیان اینکه خلع‌ید 2 پیمانکار و انصراف یک پیمانکار مطرح است و از 10 پیمانکار معادن زغال‌سنگ البرز مرکزی، 3 پیمانکار در حال حاضر فعال هستند، خاطر‌نشان کرد: مجمع عمومی شرکت معدنی سامان موضوع فروش معادن و یا اجاره کامل آن را مطرح کردند و مشکلات مدیریتی در مدیریت معادن البرز مرکزی وجود دارد.

مسئول بخش صنفی کارگری کارگران معادن زغال‌سنگ البرز مرکزی سوادکوه با اشاره به اینکه قیمت زغال‌سنگ بخشی از مشکلات است که با افزایش تولید، حل می‌شود و این هم پول بیشتری می‌خواهد تا به کارگر داده شود و حدود 600 سهامدار شرکت سامان می‌توانند اقدام به سهم‌گذاری کنند و یا با مجوز شرکت، وام‌های مرتبط بگیرند، اظهار کرد: اغلب سلامتی ما کارگران در معادن از بین رفت و بعد از 15 سال فعالیت در معادن البرز مرکزی همچنان قرار‌داد یک‌ماهه می‌بندم و امنیت شغلی پایینی دارم و انتظار داریم که ضریب سختی کار بیشتر شود و متوالی و متناوب‌بودن حذف و با 20 سال سابقه کار در معادن بازنشستگی انجام شود.

رضایی با بیان اینکه نُرم فعالیت ما تعریف شده است و ما تا ۵ برابر شاخص همکاران قدیمی کار می‌کنیم که خدمت به پیمانکاران و مردم است، گفت: پیمانکار اول باید خدا‌ترس باشد و پول کارگر را در زمان مقرر بپردازد.

 

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :