آخرین عناوین

يکشنبه 3 ارديبهشت 1396-10:55 کد خبر:41834

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران اعلام کرد:

مدیران باید پاسخگوی وظایف خود در حوزه محیط زیست باشند/طرح شکایت از یک واحد دانشگاهی در مازندران

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با اعلام اینکه وظیفه ما در حفظ محیط زیست، نظارت بر عملکرد دستگاه‌ها است، گفت: مدیران باید پاسخگوی وظایف خود باشند.


به گزارش خزرخبر و به نقل از فارس، بحث تخلیط زباله‌های عفونی مطب‌ها با سایر زباله‌ها برای نخستین‌بار در مرکز استان مازندران توسط رئیس محیط زیست شهرستان ساری مطرح شد.

پس از آن اظهارنظرهای جسته و گریخته در این ارتباط مطرح شده بود ولی به صورت جدی اقدام عاجل برای رفع این معضل در استان مازندران انجام نشده و این روند نامناسب در جمع‌آوری زباله‌ها همچنان ادامه دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران که خود را فارغ از مسائل سیاسی می‌داند در نشست خبری به مناسبت هوای پاک بحث ساماندهی پسماند را یکی دیگر از مشکلات و معضلات جدی استان مازندران عنوان کرد و به صراحت برای اولین‌بار در این ارتباط در جمع خبرنگاران پیش از مطرح شدن سؤالات فعالان رسانه به این موضوع به شدت انتقاد وارد کرد و گفت: اگر از 10 سال گذشته تاکنون بحث ساماندهی زباله در مازندران جدی گرفته می‌شد در حال حاضر در استان مشکل پسماند وجود نداشت.

حسینعلی ابراهیمی‌کارنامی با اشاره به بازدید از سه محل دپو زباله در استان خاطرنشان کرد: اوضاع پسماند در این مناطق چندان مناسب نیست، عدم ساماندهی پسماند باعث آلوده شدن محیط‌های حفاظت شده نیز شد.

وی در عین حال بحث پیگیری برای کارخانه زباله‌ سوز مازندران را نیز مطرح کرد و یادآور شد: اقداماتی در این زمینه در حال انجام است.

ابراهیمی‌کارنامی میزان زباله تولید شده بیمارستانی در استان را بیش از 5 تن در روز عنوان کرد و افزود: این زباله‌ها توسط مراکز درمانی استان بی‌خطرسازی می‌شود.

اما در حال حاضر بحث زباله‌های عفونی مطب‌ها است که به با زباله‌های عادی تخلیط شده و به مراکز دفن زباله در مازندران منتقل می‌شود.

جدای از مشکلاتی که در حوزه پسماند استان وجود دارد، بحث زباله‌های عفونی مطب‌ها است که میزان آن هم مشخص نیست و با سایر زباله‌ها تخلیط می‌شود.

در این حال غیر از محیط زیست، دانشگاه علوم پزشکی مازندران نیز متولی سلامت مردم است و باید از حق قانونی خود در حوزه سلامت به نفع مردم مناطقی که زباله در این مناطق به صورت غیر قانونی دفن می‎شود، استفاده کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران در این‌باره اظهار کرد: در ارتباط با وجود مشکلات زیستی در مناطقی که زباله دفن می‌شود، دغدغه‌های زیست محیطی را به دانشگاه علوم پزشکی مازندران اعلام کردیم.

وی اضافه کرد: به دلیل وجود مشکلات در حوزه پسماند، نامه‌ای دیگری در اختیار علوم پزشکی مازندران قرار گرفت، که اگر به این نامه ترتیب اثر داده نشود، براساس قانون طرح شکایت از دانشگاه در دستور کار قرار می‎گیرد.

ابراهمیی‌کارنامی با اعلام اینکه وظیفه ما در حفظ محیط زیست، نظارت بر عملکرد دستگاه‌ها است، گفت: اگر مسئله حادی زیست محیطی اتفاق بیافتد باید از حق قانونی خود استفاده کنیم.

ابراهیمی اظهار داشت: برای صیانت از محیط زیست آموزش در تمام سطوح باید انجام شود و سرعت تخریب محیط زیست فرصت را برای تصمیم‌سازی گرفته است، افزود: محیط زیست با صنعت مخالف نیست و نگاه ما توسعه پایدار مسائل زیست محیطی در همه حوزه‌ها است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران به تجدید پذیر بودن منابع طبیعی اشاره کرد و ادامه داد: لازم است پیوست زیست‌محیطی برای هر یک از منابع و مقولات توسعه‌ای لحاظ شود.

این مسئول با اعلام اینکه مشکل اصلی مازندران بحث پسماند است، گفت: محیط زیست با نیروی اندک توان ساماندهی پسماند را ندارد لازم است تشکل‌های مردم نهاد در این حوزه وارد شوند.

ابراهیمی با اشاره به اینکه برخی گونه‌های طبیعی در شرایط کنونی زیست ‌محیطی در حال انقراض هستند، افزود: برای صیانت از گونه‌های نادر و در حال انقراض برنامه حفاظتی صورت گرفته است و رسیدن به شرایط مطلوب فاصله داریم.

وی به بحث پسماند در مازندران اشاره کرد و ادامه داد: برای ساماندهی پسماند استان اقداماتی صورت گرفت در ساری و نوشهر زباله ‌سوز ایجاد شد در احداث ابنیه 35 درصد و در تجهیز 60 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، برای برخی از شهرها هم بحث نیروگاهی پسماند مطرح است که انعقاد تفاهم‌نامه صورت گرفت در بحث کمپوست هم که حساسیت ویژه خود را دارد باید مورد استقبال کشاورزان قرار گیرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با اعلام اینکه نفوذ شیرابه زباله به داخل رودخانه و ایجاد آلودگی زیست محیطی نشان می‌دهد اقداماتی که در حال انجام است باید سرعت بیشتری داشته باشد، تصریح کرد: اولویت اول شهرداری و شورای شهرها باید بحث ساماندهی پسماند به روش زیست محیطی باشد.

این مسئول خاطرنشان کرد: 10 درصد پساب مازندران تصفیه می‌شود در حالی که استاندارد 40 درصد است.

ابراهیمی به تجهیز و توسعه شبکه فاضلاب در پنج شهر مازندران اشاره کرد و افزود: از طریق بانک توسعه اسلامی برای توسعه و تجهیز شبکه فاضلاب اعتبار دریافت شد که 10 تا 45 درصد پیشرفت فیزیکی را در شهرهای گلوگاه، بهشهر و نکا شاهد هستیم.

وی توسعه گردشگری را منوط به حفظ محیط زیست دانست و گفت: سالانه بیش از 12 میلیون مسافر وارد مازندران می‌شود لازم است با تعاملات استانی در صیانت از محیط زیست آگاهی بخشی صورت گیرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با بیان اینکه 60 سال پیش وسعت جنگل‌های مازندران 3.5 میلیون هکتار بوده است و در حال حاضر کمتر از 2 میلیون هکتار رسید، اضافه کرد: تخریب و تصرف منابع طبیعی نشان از دست دادن ظرفیت خدادادی است.

این مسئول بحث گرمایش زمین را جهانی دانست و اظهار کرد: نقش کشورهای صنعتی در تخریب لایه ازون، تغییرات اقلیمی و ... زیاد است کنوانسیون‌های متعددی برای رفع مشکلات زمین تشکیل شده است و جمهوری اسلامی عضو بیشتر این مجامع بین‌المللی است.

ابراهیمی ظرفیت نیروی انسانی، تجهیزات و امکانات مازندران را در حالت بحرانی شدن محیط زیست مناسب ندانست و افزود: تلاش ما این است از منابع ملی و استانی واحدهای اداری شهرستانی تجهیز شود تا در صورت بروز خطر و آتش‌سوزی به رفع و اطفای حریق پرداخته شود.

وی با اعلام اینکه محیط زیست در برخورد با متخلفان محیط زیست مصالحه و مسامحه ندارد، گفت: روزانه بیش از پنج تن زباله بیمارستانی و عفونی در مازندران تولید می‌شود که با احتساب مراکز درمانی، مطب و کلینیک‌های بهداشتی و درمانی به 10 تن می‌رسد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران افزود: اطلاعات دقیق از میزان پسماند بیمارستانی بی‌خطر در استان نداریم.

این مسئول درباره میزان سنجش آلودگی در شناگاه‌ها را بر عهده محیط زیست دانست و گفت: طبق قانون وظیفه ما اندازه‌ گیری و گزارش به استانداری است تا محدودیت‌های زمانی لحاظ شود.

ابراهیمی با اشاره به اینکه محیط زیست دستگاه نظارتی صنایع محسوب می‌شود، افزود: بنا به تکلیف نظارت بر صنایع طبق قانون براساس چارچوب تعریف شده انجام می‌شود اگر تخطی صورت گیرد مراجع قضایی پیگیری لازم را دارند.

وی با اعلام اینکه محیط زیست در صیانت از مواهب طبیعی نگاه سیاسی اعمال نمی‌کند، خاطرنشان کرد: محیط زیست مرز نمی‌شناسد با اشخاص حقیقی و حقوقی هم مسامحه نمی‌کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران ذغال‌شویی البرز مرکزی را از سری صنایعی دانست که در سال 73 مستقر شد دانست و گفت: در سفر دوم ریاست جمهوری از سری پروژه‌هایی بود که سیستم کنونی آن احیا و بازسازی شده است.

این مسئول با اشاره به اینکه در حوزه تالاب میانکاله برنامه‌های متعددی در دستور کار محیط زیست قرار دارد، اظهار کرد: لازم است در این حوزه تشکل مردمی با رویکرد جوامع مردمی و بومی فعال شود.

ابراهیمی بیان کرد: مخاطرات متعددی میانکاله را تهدید می‌کند این در حالی است که برخی مناطق در حال خشک شدن است، ورودی آب کاهش یافت، تغییر اقلیم و چاه‌ها و تخریب و تصرف عدوانی نیز صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه تهدید، تثبیت و حدود به طور کامل در میانکاله صورت گرفت، ادامه داد: 12 هزار هکتار از این اراضی به بانک زمین واگذار شده بود که از طریق قانون به محیط زیست مازندران منتقل شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران تصریح کرد: بحث پایش الکترونیک و اطفای حریق برای میانکاله تعیین شد که باید تجهیز شود.

این مسئول با اشاره به اینکه دولت یازدهم توجه جدی به احیای تالاب‌ها داشته است، افزود: توجه دولت به محیط زیست سبب افزایش مطالبه‌گری مردم شد.

ابراهیمی طرح تنفس جنگل را سبب احیای منابع طبیعی و جنگل‌های استان دانست و خاطرنشان کرد: به بهانه صادرات محیط زیست نباید آلوده شود.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :