آخرین عناوین

يکشنبه 3 ارديبهشت 1396-10:3 کد خبر:41833

تبدیل یک شرکت صنعتی به دِژ امنیتی دولتمردان!!!

جریان مافیای رسانه‌ای در نکا به دنبال چه اهدافی است؟ /تصاویر

ماجرای حضور اخیر یکی از وزرای دولت تدبیر و امید در نکا اتفاقاتی را رقم زد، که تاحدودی پرده از برخی دست‌های پشت پرده اثرگذار در آینده این شهرستان بر می‌دارد.


به گزارش خزرخبر و به نقل از پیک نکا، رفتارهای خطرناک و پرتنش فراوانی امکان بروز و ظهور در سطح جامعه را در بسیاری از مواقع پیدا می‌کنند که معمولاً در رأس آن افراد و یا جریاناتی خاص، که البته از محلی نیز مورد حمایت قرار گرفته‌اند، حضور دارند.

این اقدامات معمولاً با تنش‌ها و ایجاد چالش‌هایی در برهه‌های زمانی مختلف همراه می‌شود، اما میزان قدرت و اثرگذاری جریان کنترل ‌کننده رویدادها می‌تواند از میزان برجسته و همگانی شدن آن جلوگیری کند.

این سبک از مدیریت، بسته به نفوذ و هدایت جریانی افراد داشته و این که با چه میزان از تطمیع و یا تهدید می‌توانند چنین روندی را ایجاد و مدیریت کنند، ریشه در نگاه مدیریتی و تشکیل باندهای همسو برای دست یافتن به اهداف و منظورهایی دارد.

یکی از مقوله‌هایی که همواره در حالت خوش‌بینانه به شکل بی‌مهری و در نگاه هدفمند به صورت هدفدار و جریانی به آن پرداخته می‌شود، بگارگیری غیرمنصفانه و مغرضانه از رسانه‌ها است که جز تخریب برای رسانه‌ها هیچ عاید دیگری به همراه ندارد.

البته یارگیری از رسانه‌ها با روش‌های تطمیعی و یا تهدید، به رسم ناپسند این روزهای برخی از مسندنشینان و سرمایه‌ سالاران تبدیل شده که مافیای رسانه‌ای را سبب شده و برای دست یافتن به اهداف خود از هر روشی در این زمینه دریغ نمی‌کنند.

اینکه بی‌ فکری و غرق در مطامع زودگذر شدن از سوی برخی رسانه‌های سودجو و البته بی‌سواد غیرحرفه‌ای چه تأثیری بر خراب شدن وجهه رسالت رسانه‌ها دارد در جای خود بدان پرداخته می‌شود اما ورود جریان زرسالاران به بازی مدیریت افکار عمومی با رسانه‌ها هشدارهایی را با خود به همراه دارد که در ادامه به تشریح و تبیین آن می‌پردازیم.

ورود به دژ امنیتی اقتصادی ممنوع!!

سابقه یارگیری از خبرنگاران در شهرستان نکا به مدت‌ها پیش بر می‌گردد و همین امر سبب شده تا برخی خبرنگاران که سابقه زیادی نیز در این زمینه دارند به رفتار آفتاب ‌پرست‌گونه خود خو گرفته و در هر محفل و مجلسی که منافع آنان اقتضا کند به همان رنگ در بیایند.

آخرین مورد از این دست اقدامات هم بر می‌گردد به سفر اخیر رئیس جمهور دولت تدبیر و امید به مازندران که با بیتوته در بندر امیرآباد و دور همنشینی برخی وزرا و مدیران استانی به افتتاح تعدادی از پروژه‌های سطح استان پرداخته شد.

اما ماجرا از آنجایی آغاز می‌شود که روز قبل از ورود هیئت دولت به مازندران حضور دو وزیر از سوی روابط عمومی فرمانداری نکا در شهرستان از طریق روال همیشگی یعنی پیامک به خبرنگاران اطلاع ‌رسانی شد.

طبق اعلام صورت گرفته وزیر بهداشت و درمان اولین فردی بود که صبح روز سه ‌شنبه 22 فروردین برای افتتاح متمرکز تعدادی از پروژه‌های بهداشتی‌ درمانی مازندران در مجتمع طوبی نکا حاضر می‌شد، و دومین حضور نیز مربوط به پیر وزیران دولت یعنی وزیر صنعت، معدن و تجارت برای بازدید از دو شرکت در شهرک صنعتی در نکا بوده است.

برنامه اول طبق اعلام قبلی و بدون مشکل البته با تأخیر همیشگی انجام شد، اما برنامه دوم با حواشی جالبی همراه بود که بررسی و جریان‌ شناسی مربوط به آن در شهرستان بسیار اهمیت دارد.

با توجه به اعلام و دعوت قبلی روابط عمومی فرمانداری نکا رأس ساعت اعلام شده خبرنگاران در شهرک صنعتی برای گزارش‌ گیری از حضور وزیر در شرکت‌های مازندگاز و حلاوت حاضر شدند اما در اقدامی عجیب با گلچین اصحاب رسانه به همه خبرنگاران اجازه ورود به شرکت حلاوت داده نشد.

با پیگیری خبرنگاران برای چرایی عدم امکان حضور در این شرکت باتوجه به ورود برخی دیگر از خبرنگاران، توجیه نیاز به هماهنگی قبلی با مدیریت شرکت دلیل این اتفاق اعلام شد و حال اینکه دعوت از قبل صورت گرفته بود.

در ادامه نیز نه امکان ارتباط با مدیر شرکت برای هماهنگی فراهم شد و نه خود عوامل شرکت با مدیریت ارتباطی برای اعلام و حل مشکل برقرار کردند که از وجود یک هماهنگی از قبل برنامه‌ریزی شده و جهت‌ دار در پشت صحنه خبر می‌داد.

با بررسی رسانه‌هایی که اجازه ورود به این دژ امنیتی را دریافت کرده بودند همسویی سیاسی، تطمیعی و داشتن رابطه را می‌توان شاخصه اصلی این افراد برای گرفتن مجوز به این فضای امنیتی برشمرد.

چرا که سایر خبرنگاران و رسانه‌هایی که جزو این دسته نبوده و منش مشخص همراه با موضع‌گیری همیشگی و ثابت بوده‌اند اجازه شرکت در این برنامه را نداشته و باوجود دعوت رسمی از سوی مسئولان شهرستان این اتفاق افتاده است.

از همراهی فتنه‌گران تا وتوی مسئولان

البته این حادثه نکات قابل تأملی را در خود دارد که از آن جمله می‌توان به میزان قدرتمندی زرسالاران در نظام سیاسی شهر اشاره کرد که حتی دعوت رسمی فرمانداری برای حضور خبرنگاران را وتو کرده و حرف خود را به کرسی می‌نشاند.

تا جایی در همان لحظات اولیه طبق ارتباط با روابط عمومی فرمانداری با وجود حضور خود وی در داخل این شرکت از عدم توانایی برای گرفتن مجوز ورود سخن می‌گفت که همین نشان از میزان نفوذ قدرت‌های اقتصادی در دستگاه‌ها دارد.

این میزان از قدرت مدیرعامل شرکت حلاوت به همین ماجرا و مدیران کنونی ختم نشده و ریشه در سالیان دراز گذشته دارد که به عنوان نمونه میزبانی متناوب وی از فتنه‌گران سال 88 را می‌توان نام برد.

ارتباط نزدیک با هادی غفاری، که یکی از فعالان فتنه در سال 88 بوده و در سال 93 نیز از طریق سایت‌های مختلف ارتباط وی با سرپرست وقت فرمانداری نکا و این شرکت برملا شده بود، ازجمله رفت و آمدهای پرخطر سیاسی این فرد در شهرستان به شمار می‌آید.

از نکات دیگر قابل اشاره تأخیر وزیر صنعت در روز بازدید از شهرک صنعتی نکا بوده تا جایی که حدود ساعت 15 طی تماسی اعلام شد که وزرا در بندر امیرآباد درحال صرف ناهار هستند، اما بنابر اظهار نظر شاهدان و برخی تصاویر و اسناد به دست آمده پس از حضور وزیر در این شرکت مجدداً سفره ناهار برای بیش از 60 نفر پهن شد تا مدیران دستگاه‌ها و شخص وزیر نمک‌ گیر سفره رنگین و غذای آنچنانی این سرمایه‌ دار نکایی شوند.

نفوذ فرهنگی و سیاسی با پوشش اقتصادی

البته پی بردن به نگاه فرهنگی اَمثال سرمایه‌ دارانی که به نام اقتصاد مقاومتی درصدد دست‌یابی به اهداف خود بوده و حتی در ملأ عام نیز از بروز تمایلات فرهنگی خود ابایی ندارند چندان هم کار دشواری نیست.

تا جایی که همین شرکت در تابلوی بزرگ شرکت خود که در کنار جاده بین‌المللی نکا به سمت بهشهر نیز به راحتی قابل مشاهده است تصویری از فرزند خود را با کروات به عنوان نماد فرهنگ غربی در معرض دید همگان قرار داده است.

اسفاده از چنین لباس و نمادهایی شاید امروزه در بسیاری از مجالس خصوصی در میان برخی از مردم نیز رواج پیدا کرده باشد اما استفاده از این نماد در سردر یک شرکت بزرگ آن هم در دید عموم همه مردم نظام اسلامی که بسیاری از آن‌ها هم زائران امام هشتم هستند از سوی چنین شخصی جای تأمل دارد.

از سوی دیگر چرایی عدم برخورد مسئولان دستگاه‌های نظارتی در این زمینه سوال دیگری است که ذهن مردم را به خود مشغول کرده و البته هنوز پاسخی برای آن پیدا نشده است بنابراین لازم است تا مدیران و مسئولان انقلابی شهرستان برای این مهم نیز تدبیری بی‌اندیشند.

چراکه در تمام شرایط رهبر معظم انقلاب همواره با توجه به نام‌گذاری نام سال با موضوع اقتصادی بر پیشتازی توجه به مسائل فرهنگی در قالب دغدغه‌های فرهنگی خود تأکید کرده و همواره در این رابطه هشدار داده‌اند.

اما نفوذ فرهنگی از کانال مسائل اقتصادی که سبب بسته شدن چشم‌ها در مقابل هر اقدام ضد فرهنگ ایرانی اسلامی با توجیهات اقتصادی به هیچ عنوان قابل قبول نبوده و نیاز است تا چاره‌ای در این زمینه اندیشیده شود.

چه کسی سنگ بنای یارگیری را بنا نهاد

همچنین روی دیگر سخن در چند مورد با شخص فرماندار محترم نکا است که خود به نوعی عامل بروز چنین برخوردهایی با خبرنگاران در سطح شهرستان است چراکه وقتی فرماندار یک شهر تنها چند روز مانده به روز خبرنگار سال 95 در شورای اداری شهرستان از خبرنگار دولتی ایرنا به عنوان خبرنگار برتر با دادن هدیه تقدیر می‌کند دیگر خود سنگ بنای وجود چنین برخوردهایی را پایه نهاده است.

از سوی دیگر حضور فرماندار حکومت اسلامی البته درکنار وزیر و سایر مسئولان و مدیران دولتی بر سر سفره آن‌ چنانی اغنیا آن هم در قالب مأموریت کاری چه معنایی می‌تواند داشته باشد و تا چه میزان انحراف از مبانی اساسی خدمت را به همراه دارد.

با رجوع به نامه 45 نهج‌البلاغه می‌توان به میزان حساسیت این موضوع پی برد که همین تجمل‌گرایی مقامات نظام از مسائلی بود که حضرت علی(ع) بدان حساس بودند، تا جایی که پس از آنکه عثمان‌بن‏حنیف فرماندار بصره از ارزش‌ها فاصله گرفته، به اشراف و سفره رنگین‌ آن‌ها روی آورده بود و از طبقات محروم دور ماند، امام(ع) نامه توبیخ‌ آمیز به وی می‌نویسد تاعبرت همه قرارگیرد.

ایشان در این نامه می‌نویسند: «اى پسر حُنيف، به من گزارش دادند كه مردى از سرمايه ‌داران بصره، تو را به مهمانى خويش ‍ فراخواند و تو به سرعت به سویش شتافتى، خوردني‌هاى رنگارنگ براى تو آوردند و كاسه‌هاى پر از غذا پى‌درپى جلوى تو مى‌نهادند، گمان نمى‌كردم مهمانى مردمى را بپذيرى كه نيازمندانشان باستم محروم شده و ثروتمندانشان بر سر سفره دعوت شده‌اند، انديشه كن در كجايى و بر سر كدام سفره مى‌خورى».

لزوم جمع حواس مسئولان به مقوله نفوذ

این تذکر حضرت علی(ع) ناظر به این نکته بود که صاحبان ثروت و موقعیت با نزدیک شدن به مقامات دولتی و مهمانی دادن و دوستی با آنان عمدتاً به فکر ایجاد کانال‌هایی برای بهره‌مندی‌های خاص هستند و مسئولان باید حواس‌شان به این امور باشد.

این مطالب نشان می‌دهد که امیرالمومنین(ع) تا چه اندازه ناهنجاری‌های برخی کارگزاران را موجب بدبینی مردم به دولتمردان و حاکمان و سبب از دست رفتن اعتماد مردم و حائز اهمیت می‌داند چراکه به یقین بی‌اعتمادی مردم حکومت اسلامی را از اهداف و آرمان‌های خود جدا می‌کند.

این نکته نیز قابل ذکر است که از نظر علی(ع) عیان و اثبات جرم مسئولان و مجازات آن‌ها هرگز موجب بدبینی مردم و ریخته شدن آب به آسیاب دشمن نبوده و هرگز در تلاش برای لاپوشانی و کتمان جرم‌ها و تخلفات مسئولان نبوده‌اند بلکه دوام و قوام حکومت و جامعه را در اجرای شدید عدالت و مجازات مسئولان گناهکار می‌دانستند.

هشدار انتخاباتی به ورود زرسالارن

این درحالی است که هرچه پیش می‌رویم به رویدادی مهم و چالش‌برانگیز نزدیک می‌شویم که همواره شائبه‌ها و سوالات بسیاری از میزان نفوذ و قدرت ‌نمایی سرمایه ‌داران در سیاسیت را برای مردم در بر داشته است.

جمع‌نشینی خصوصی اخیر دولتمردان در یک شرکت صنعتی که انقلابیون در آن راهی نداشته و اتفاقاتی که در آن رقم خورده و تصاویر و اخباری از آن توسط همان خبرنگاران حاضر نیز درز نکرده است خود خبرهای خوبی را در این زمینه به همراه ندارد.

البته این پایگاه خبری هرچه که به ایام انتخابات نزدیک می‌شویم به روشنگری‌های مهم‌تری در این زمینه برای مردم مبادرت می‌ورزد تا برخی به گمان بی‌خبری مردم تصور نکنند با ممهور کردن دست و دهان برخی خبرنگاران دست به هر کاری می‌توانند بزنند.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :