آخرین عناوین

شنبه 2 ارديبهشت 1396-11:18 کد خبر:41818

خبرگزاری فارس گزارش می‌دهد:

از معضل بحث‌برانگیز زباله تا نگرانی برای دفع زباله‌های بیمارستانی

زباله یکی از مهم‌ترین معضلاتی است که شهرهای مازندران را تهدید می‌کند اما موضوعی که نگرانی ما را بیشتر می‌کند این است که تفکیکی در زباله‌ها صورت نمی‌گیرد.


خزرخبر: زباله یکی از مهم‌ترین معضلاتی است که تقریباً تمامی شهرهای مازندران را تهدید می‌کند اما موضوعی که نگرانی ما را بیشتر می‌کند، این است که تفکیکی در زباله‌ها صورت نمی‌گیرد و انواع زباله‌ها به ‌صورت عادی با هم و در یک مکان دپو می‌شوند.

تصاویر مختلفی در فضای مجازی نیز تصاویر مختلفی از زباله‌های بیمارستانی که با زباله‌های عادی منتقل و دپو می‌شود منتشر شده که این موضوع بر نگرانی‌ها افزوده است.

همچنین زباله‌های مطب‌ها و بخش‌های خصوصی نیز با زباله‌های بیمارستانی دپو می‌شوند که این موضوع معضلات زیست ‌محیطی بسیاری به همراه دارد.

همه این مسائل موجب شده به این نتیجه برسیم که زباله معضل امروز، دیروز و فردا نیست چرا که برای حل این مشکل باید از همه افراد جامعه شروع کنیم وقتی همه افراد جامعه رعایت کنند دیگر معضلی به‌ نام زباله وجود نخواهد داشت.

* برخورد جدی با خاطیان در امر مدیریت پسماند

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران اظهار کرد: تولیدکننده زباله‌های بیمارستانی و مطب‌ها و بخش خصوصی باید در محل نسبت به بی‌خطرسازی آن اقدام کند و پس از آن به‌ عنوان زباله عادی تحویل شهرداری دهد.

حسینعلی ابراهیمی کارنامی افزود: این موضوع ازجمله مطالبات است که از دانشگاه علوم پزشکی قرار شد در این زمینه گزارش ارائه دهد.

وی با بیان اینکه با مطب‌هایی که نسبت به بی‌خطرسازی زباله اقدام نکنند برخورد می‌شود، اضافه کرد: اگر هم قراردادی با شهرداری دارند این زباله‌ها باید در محل دفن براساس اصول دفع خارج از زباله عادی با آهک ‌پاشی دفع کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران بیان کرد: در برخی موارد مشکل داریم که جای تأسف دارد و نقض حقوق شهروندی است که باید افراد خود را مکلف بدانند و مدیریت کنند.

ابراهیمی کارنامی خاطرنشان کرد: در برنامه جامع مدیریت پسماند افرادی که در این حوزه کوتاهی کنند به شدت برخورد می‌کنیم؛ چراکه تذکرات لازم در این زمینه ارائه شد.

* امحای کامل زباله در بیمارستان‌های دولتی و خصوصی سطح مازندران

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی مازندران اظهار کرد: تمامی بیمارستان‌های دولتی و خصوصی از دستگاه امحای زباله برخوردار هستند.

محمد سلطان‌تویه افزود: بحث امحای زباله در بیمارستان‌های دولتی و خصوصی ملاک اعتباربخشی بوده و در صورت عدم توجه به این امر مورد اعتباربخشی قرار نخواهند گرفت.

وی با اشاره به امحای کامل زباله در بیمارستان‌های دولتی و خصوصی سطح مازندران، اضافه کرد: پس از امحا همراه با زباله‌های عادی خارج می‌شوند ولی این مهم برای زباله‌های مطب‌ها و بخش‌های خصوصی اتفاق نیفتاده است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه ارتباط خوبی بین فرمانداری، محیط‌ زیست، مرکز بهداشت همراه با نظارت دانشگاه علوم پزشکی وجود دارد، تصریح کرد: قرار است شرکتی با نظام پزشکی قراردادی برای جمع‌آوری زباله‌های مطب‌ها انجام دهد تا همین مسیر طی شود.

سلطان‌تویه یادآور شد: امکان دارد تصاویری ارسال شود که زباله‌های بیمارستانی میان زباله‌های عادی امحا می‌شود که این تصاویر پس از امحای آن است.

وی گفت: زباله‌های بیمارستانی پس از امحا کاملاً استریل و ضدعفونی می‌شوند و هیچ خطری ندارد.

براساس این گزارش، در سال‌های اخیر برنامه‌های مختلفی در امر مدیریت پسماند تدوین شده ولی با گذشت سال‌ها هنوز در این مسائل با مشکل مواجه هستیم، لازم است برای حل معضل با عزم جدی‌تری ورود پیدا کنیم.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :

  • فاطمه
    شنبه 2 ارديبهشت 1396-15:34


    از آنجاییکه وظيفه اصلي بيمارستان‌ها و مراكز درماني حفظ و تأمين سلامت شهروندان است بايد مراقب آسيب‌هاي بهداشتي و زيست‌محيطي كه این زباله ها به وجود مي‌آورند باشند.
    و براي جلوگيري و يا به حداقل رساندن آسيب‌هاي اجتماعي و بهداشتي ناشي از جمع‌آوري و دفع غيراصولي پسماند‌هاي بيمارستاني، طبقه‌بندي و ابزار و شيوه‌هاي مطمئن‌تر جمع‌آوري، نگهداري، انتقال و معدوم نمودن آنها بررسی و برنامه ریزی های مدونی داشته باشند.