آخرین عناوین

چهارشنبه 30 فروردين 1396-11:25 کد خبر:41788

خبرگزاری فارس گزارش می‌‌دهد:

افزایش قیمت جوجه؛ سریال تلخ دیگری برای مرغداران مازندران

اواخر سال 95 افزایش ناگهانی و چندبرابری جوجه یک‌روزه سریال تلخی دیگری را برای مرغداران مازندران رقم زد؛ این روند افزایشی قیمت جوجه همچنان ادامه دارد.


خزرخبر: تولیدکنندگان مرغ مازندران از سال‌های گذشته متحمل ضرر و زیان بسیاری شدند، به‌ گونه‌ای که تمام تلاش آنان این بوده سال 95 را بدون ضرر و زیان سپری کنند به همین دلیل سود چندانی نصیب آنان نشد.

اواخر سال 95 افزایش ناگهانی و چندبرابری جوجه یک‌ روزه سریال تلخی دیگری را برای مرغداران مازندران رقم زد؛ در شرایطی که آنان به بازار شب عید امید بسته بودند این امر به حقیقت تبدیل نشد و تولید سال 95 مرغداران بدون سود و با هزینه سر به سر سپری شد.

در حال حاضر نیز روند افزایشی قیمت جوجه ادامه دارد ولی با همان قیمت یا قیمت پایین‌تر در حال عرضه است ادامه چنین روندی موجب می‌شود تولیدکنندگان دیگر نتوانند سرپا بمانند چرا که طی این مدت نیز متحمل ضرر و زیان شدند.

طبیعی است وقتی هزینه‌های تولید بالاتر رود مرغداران باید به‌گونه‌ای این مبالغ را جبران کنند در غیر این صورت نمی‌توانند به تولید ادامه دهند.

* قیمت جوجه باید با سود متعارف تعریف شود

مدیرعامل اتحادیه مرغداران مازندران اظهار کرد: وضعیت جوجه از اواخر آذرماه امسال دچار چالش شد.

عطاءالله حسن‌زاده با بیان اینکه سعی کردیم در سال 95 با مدیریت تولید جلوی ضرر و زیان به مرغداران که در سال‌های گذشته در متحمل شدند را بگیریم، افزود: سال 95 بازار مطمئن‌تر با امنیت بیشتری داشتیم البته سود آن چنانی نصیب تولیدکنندگان نشد ولی تمام تلاش ما بر این بوده تا جلوی متضرر شدن تولیدکنندگان را بگیریم.

وی ادامه داد: با توجه به شرایط بازار در سال گذشته طبیعی است با توجه به وضعیت بازار مرغدار با اطمینان بیشتری برای خرید جوجه اقدام کردند؛ چرا که در سال 95 بازار قیمت ثابتی داشت و این موضوع موجب جلب اعتماد تولیدکنندگان شد.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران مازندران تصریح کرد: با توجه به افزایش تقاضای شب عید انتظار داشتیم قیمت جوجه کمی بالاتر رود ولی افزایش ناگهانی قیمت از یک‌هزار و 500 به 2هزار و 400 تومان دور از انتظار بود.

حسن‌زاده افزود: مسئولان مرتبط در این زمینه جلسات متعددی را با هدف کنترل قیمت جوجه برگزار کردند تا تولید جوجه کنترل شده و بیش از نیاز مصرف دچار چالش نشویم.

وی با اشاره به افزایش 60 تا 70 درصدی قیمت جوجه در شب عید اظهار کرد: طی نامه‌ها و مصاحبه‌ها اطلاع‌رسانی کردیم اما خروجی نداشت که پیام ما مسئولان این است سود متعارف باید بر بازار حاکم باشد.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران مازندران یادآور شد: باید در این زمینه دستگاه‌های حاکمیتی مرتبط ورود پیدا کنند ولی تاکنون هیچ اقدامی از سوی آنان صورت نگرفته است.

حسن‌زاده با تأکید بر اینکه قیمت جوجه باید با سود متعارف تعریف شود، خاطرنشان کرد: در صورت تحقق این مهم در بحث استانداردسازی، صادرات و تولید باکیفیت موفق خواهیم بود.

وی بیان کرد: مشکلات در حدی است که با ابلاغ نامه برطرف نمی‌شود؛ چرا که با افزایش 100 درصدی قیمت جوجه مواجه هستیم، افزایش قیمت در حد 5 تا 10 درصد نبوده است.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران مازندران با اعلام اینکه افزایش قیمت جوجه موجب بالارفتن هزینه تمام شده تولیدکنندگان شده است، اضافه کرد: باید شرایط به‌ گونه‌ای باشد تا تولیدکنندگان بدون هیچ نگرانی و امنیت خاطر اقدام به تولید کنند در غیر این صورت تولید تعطیل شده و مرغدار متضرر می‌شود و دیگر توان تولید ندارد.

حسن‌زاده افزود: در حال حاضر مرغ با قیمت 6 هزار و 800 تومان به ‌فروش می‌رسد که به ضرر تولیدکنندگان است در حالی‌که حداقل قیمت مرغ با سود سر به سر باید 7 هزار و 300 تومان باشد.

مرغداران مازندران سال گذشته را بدون دریافت سود و با سود سر به سر سپری کردند ولی ادامه چنین روند به تعطیلی واحدهای تولیدی منجر می‌شود؛ چرا که تولیدکنندگان تلاش بسیاری داشتند که سرپا بمانند به‌گونه‌ای که دیگر توان ایستادن ندارند.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :