آخرین عناوین

جمعه 25 فروردين 1396-14:21 کد خبر:41723

خبرگزاری فارس گزارش می‌دهد:

ویلاسازی تیر خلاص به اقلیم مازندران

در مازندران همواره در مناطق ییلاقی استان شاهد رشد قارچ‌گونه ویلاسازی هستیم ،غافل از اینکه بدانیم این ویلاسازی ها چه مشکلاتی را برای مازندران به همراه دارد.


خزرخبر: چند سالی است که شاهد تغییرات ناگهانی در شرایط آب و هوایی، بارش‌ها و وضعیت دمای هوا هستیم که از آن به‌عنوان تغییر اقلیم یاد می‌شود.

در گذشته باران به‌ صورت ملایم و طی چند روز بوده ولی در حال حاضر می‌بینیم باران حالت سیل‌آسا و ناگهانی به خود گرفته و طی یک روز شاهد بارش شدید و روز بعد هوای صاف و آفتابی هستیم.

میزان بسیار زیاد بارش‌ها و همچنین غیرقابل پیش‌بینی بوده این پدیده‌ها جای نگرانی بسیاری دارد که همه این مسائل نشان‌دهنده دخالت بشر در طبیعت است.

مازندران با توجه به دارا بودن جاذبه‌های طبیعی همواره مورد توجه مسافران بوده که در مناطق بالادست و ییلاق‌های استان شاهد رشد فزاینده و قارچ‌گونه ویلاسازی هستیم که این افراد برای تغییر آب و هوا به این استان سفر می‌کنند غافل از اینکه بدانند این چه مشکلاتی را برای مازندران به همراه دارد.

هجوم بی‌رویه افراد در ییلاق‌ها موجب شده روان‌آب‌ها نتوانند به ‌راحتی جریان پیدا کند در همان بستر می‌ماند که یکی از دلایل کاهش آب بحران‌ساز است.

همه این مسائل و مشکلات زنگ هشداری برای پیشروی کویری شدن است و خود به خود مشکلات و دغدغه‌های بسیاری را به دنبال دارد.

*پیامدهای مختلف تغییر اقلیم

مدیرکل هواشناسی مازندران در این‌باره اظهار کرد: تغییر اقلیم از گذشته تاکنون وجود داشت و از حدود 40 سال گذشته تاکنون دمای کره زمین به ‌طور میانگین یک درجه افزایش یافته و طی سه دهه گذشته این سرعت افزایش به چهار برابر رسیده است که پیامدهای مختلفی به همراه داشت.

سیدمحمدرضا رضوی با بیان اینکه تغییر اقلیم در کشورها و آب و هوای مختلف رفتارهای متفاوتی دارد، افزود: گرماهای شدید و سرماهای زودرس از جمله این پیامدها است، بارش برف در ایام نوروز داشتیم که هفته قبل دمای هوا در ارتفاعات به بالای 30 درجه رسید و موجب ذوب برف شد.

وی با اشاره به اینکه سال 95 گرم‌ترین سالی بود که طی 80 سال گذشته کم سابقه بود، اضافه کرد: در آذرماه دمای هوا به زیر صفر درجه رسید که موجب شده خسارت‌های جبران‌ناپذیری به محصول مرکبات مازندران وارد شود.

مدیرکل هواشناسی مازندران بیان کرد: براساس گزارش‌ها حدود 10 درصد از منابع روان‌آب‌های سطحی مازندران تحت کنترل داریم که در حال حاضر با توجه به تغییرات اقلیمی و ذوب شدن سریع برف نیاز است در بحث منابع آبی استان مدیریت جدی صورت گیرد.

رضوی تصریح کرد: طی هفته گذشته در مدت چهار روز با افزایش دمای هوا ذخیره برفی استان نصف شد در حالی‌که در تابستان باید به‌تدریج ذوب و وارد رودخانه‌ها و شالیزارها شود در حالی‌که الان این اتفاق نمی‌افتد به این معنا به سرعت ذوب می‌شود که مجبور می‌شویم به سمت چاه‌های آب روی آوریم و متوسط عمق چاه‌های آب افزایش یافت.

*تغییر اقلیم؛ مستلزم سازگاری

وی با تأکید بر اینکه مهم‌ترین مشکل ما این است منابع آبی در ییلاق‌های مازندران به هدر می‌رود و یا آلوده می‌شود، خاطرنشان کرد: ویلاسازی در ییلاق‌ها یک هجوم است که ما دردش را نمی‌دانیم.

مدیرکل هواشناسی مازندران اظهار کرد: اگر امروز برای نگهداشت هر هکتار از اراضی مبالغی را که باید هزینه کرده نمی‌کنیم در آینده باید مبالغ چند برابری هزینه کنیم.

رضوی یادآور شد: چرای بی‌رویه سنگین دام در ییلاق‌ها نیز مزید بر علت شد موجب از بین رفتن نگهداشت و ذخیره‌ گاه آب در ارتفاعات شده است.

این مسئول با اشاره به اینکه مازندران قطب محصولات کشاورزی به ‌ویژه آب ‌بر است، گفت: برنج محصولی آب ‌بر است که در هر هکتار ۱۲ تا ۱۵ هزار متر مکعب آب نیاز است و در صورت نداشتن مطالعه گرفتار عوارض می‌شویم.

مدیرکل هواشناسی مازندران با بیان اینکه با تغییر اقلیم نمی‌توان مبارزه کرد، گفت: بحث تغییر اقلیم یک پدیده جهانی و مستلزم سازگاری بوده که اشکال همه ما نابسامانی در عمل است.

اقلیم مازندران تحمل جمعیت بیشتر از این را ندارد، با این فشار تنها محیط را آلوده می‌کنیم این موضوع زنگ خطر و هشداری براساس افراد به‌ ویژه مسئولان است و همت مردم و مسئولان را می‌طلبد تا مدیریت کنند.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :