آخرین عناوین

شنبه 28 اسفند 1395-19:23 کد خبر:41269

خبرگزاری فارس گزارش می‌دهد:

مضاعف‌شدن خستگی کارگران معدنی البرز مرکزی سوادکوه با دیر‌کرد پرداخت حقوق و مطالبات

مضاعف‌شدن خستگی کارگران معدنی البرز مرکزی سوادکوه با دیر‌کرد پرداخت حقوق و مطالبات از دغدغه‌های کارگرانی است که در تجمع اعتراض‌آمیز کارگری شرکت کردند.


خزرخبر: حدود 100 کارگر شرکت‌های پیمانکار زیر‌مجموعه شرکت سامان البرز مرکزی صبح امروز در میدان شهر زیراب تجمع کردند و خواستار پرداخت حقوق و معوقات خود شدند.

* طلب 4 تا 6 میلیون تومانی کارگران شرکت‌های پیمانکاری البرز مرکزی

کارگران معترض با مسدود‌ کردن لاین زیراب به پل‌سفید محور سوادکوه به مدت حدود 50 دقیقه خواستار بررسی خواسته‌های خود شدند و در گفت‌وگو با خبرنگار ما از دریافت 800 هزار تومان تا یک‌میلیون و 200 هزار تومان برای بهمن‌ماه خبر دادند و از طلب 4 تا 6 میلیون ‌تومانی خود خبر دادند.

عصبانیت،ناراحتی و غم در چهره‌های کارگران مشهود بود و خواستار دست‌یابی به حقوق خود در آستانه سال نو شدند.

آنان به برگزاری جلسه هفته گذشته کارگران با مسئولان شهرستان سوادکوه و قول دریافت حقوق و مطالبات خبر دادند و به عدم اجرایی‌شدن آن معترض بودند.

کارگران از دریافت مطالبات خود توسط پیمانکاران زیر‌مجموعه شرکت سامان و عدم پرداخت به کارگران معترض هستند که این پیمانکاران با حقوق آنان اقدام به خرید مایملک در شهرستان سوادکوه و سایر شهر‌ها اقدام و یا برای اعضای خانواده خود اقدام به خرید خودرو‌های گران‌قیمت کردند.

یکی از کارگران با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری درباره اینکه مسئولان متعهد به انجام وظایف خود باشند، گفت: خون شهیدان ناظر بر اعمال مسئولان است و حقوق کارمندان شرکت البرز مرکزی و یا شرکت سامان که در موعد مقرر برای آنان پرداخت می‌شود با تلاش ما در اعماق زمین به دست می‌آید ولی در پرداخت مطالبات ما تأخیر می‌شود.

یکی دیگر از کارگران با انتقاد از اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی در عدم توانایی برای اجرایی قوانین مربوط به کارگران از مسئولان خواست تا پیمانکاران را برای پرداخت مطالبات و حقوق کارگران، تحت فشار بگذارند.

برخی دیگر از کارگران از عدم پرداخت حق بیمه خود توسط برخی از پیمانکاران ناراضی بودند و از عدم تمدید دفترچه بیمه خود به مدت 4 تا 5 ماه خبر دادند.

*طلب 400 میلیون تومانی شرکت‌ پیمانکاری معدنی «بهره‌ وران»

مدیر شرکت‌ پیمانکاری معدنی «بهره‌وران» که زیر‌مجموعه شرکت سامان البرز مرکزی فعالیت می‌کند با اشاره به اینکه شرکت سامان از صورت ‌وضعیت بهمن‌ماه امسال مبلغ 47 میلیون‌ تومان به شرکت من بدهکار است، گفت: بر طبق قانون کار حقوق کارگران را پرداخت کردم و افزایشی سال 1395 را پرداختم ولی شرکت سامان به عنوان شرکت بالا‌دست ما هنوز افزایشی سال 95 را برای ما پرداخت نکرد.

نوید فتحی با بیان اینکه حدود 400 میلیون تومان از شرکت سامان طلب دارم، افزود: در حال حاضر در فرمانداری شهرستان سوادکوه برای بررسی موضوع حضور دارم و اداره برق هم از طلب 430 میلیون تومانی خود خبر می‌دهد.

وی با بیان اینکه توان پرداخت مطالبات کارگران را علاوه بر موارد گفته‌شده، ندارم، خاطر‌نشان کرد: کارگران شرکت معدنی شرکت «بهره‌ وران» حدود 150 میلیون تومان عیدی از ما طلب دارند و هر مبلغی که برای ما واریز شود را به کارگران پرداخت می‌کنیم.

*غیر‌منصفانه‌بودن قیمت زغال از تولید تا فرآوری

مدیر شرکت شرکت فنی مهندسی توسعه و نوسازی قائم سوادکوه که مشکل کارگری هم نداشته است با اشاره به اینکه شرکت سامان حدود 70 درصد از مطالبات ما را پرداخت، گفت: صورت وضعیت چهار بخش حقوقی برای 110 نفر از نیرو‌های شرکت معدنی من حدود 600 میلیون تومان می‌شود که با استفاده از داشته‌های شخصی و نه فقط دریافتی از البرز مرکزی، پرداخت کردم.

بخشی با بیان اینکه کیفیت زغال ما خوب ایست و فروش آن به مبلغ 120 هزار تومان برای هر تن، اندک است، افزود: 80 درصد هزینه نیروی انسانی و تجهیزات با پیمانکار است ولی مبلغی که برای خرید زغال پرداخت می‌شود، منصفانه نیست.

وی به مسیر تولید تا مصرف زغال اشاره کرد و با بیان اینکه زغال توسط پیمانکار استخراج و به شرکت سامان، شرکت البرز مرکزی، شرکت تهیه و تولید، سپس به دست مصرف‌کننده می‌رسد، خاطر‌نشان کرد: زغال از پیمانکار به مبلغ  120 هزار تومان به ازای هر تن خریداری می‌شود و سپس سامان 160 هزار تومان به البرز مرکزی می‌فروشد و البرز مرکزی با فرآوری که انجام می‌دهد مبلغ 480 هزار تومان به فروش می‌رساند و این در حالی است که هزینه فرآوری حدود 30 هزار تومان به ازای هر تن است.

*مضاعف‌شدن خستگی کارگران معدنی البرز مرکزی سوادکوه با دیر‌کرد پرداخت حقوق و مطالبات

کارگران شرکت‌های معدنی البرز مرکزی با حضور در اعماق صد‌ها متری از زمین انتظار پرداخت به موقع مطالبات خود را دارند که به بیان کارگران برخی از شرکت‌های پیمانکاری اقدام به سرمایه‌گذاری شخصی می‌کنند و این کارگران هستند که باید در ایام عید با دریافت بخشی اندکی از مطالبات و حقوق سال خود، شرمندگی را به خانواده خود ببرند.

انتظار می‌رود مسئولان مرتبط در اداره صنعت، معدن و تجارت، اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی و فرمانداری شهرستان سوادکوه اقدامات سخت‌گیرانه‌تری نسبت به پیمانکارانی انجام دهند که با اقدامات سود‌جویانه خود باعث خدشه بر اهداف عدالت‌طلبانه نظام جمهوری اسلامی وارد می‌کنند و کارگرانی که با تعامل مناسب با حافظان امنیت برای بازگشایی محور سوادکوه همکاری کردند و در سخنان خود از آرمان‌ها و ارزش‌های نظام اسلامی به نیکی یاد می‌کنند، را زیرفشار قرار دهند.

وجود واسطه‌های مختلف از مواردی است که در دریافت و پرداخت هزینه‌ها اثر منفی گذاشته است و آنچه که کارگران شرکت‌های معدنی را رنج می‌دهد تفاوت قیمت 360 هزار تومانی از تولید تا فرآوری در البرز مرکزی است و با این حال مشکلات مربوط به کارگران در مقاطع مختلفی از سال وجود دارد.

آنچه واضح و روشن است آن است که کارگران شرکت‌های معدنی، طلبکاری مالی دارند و شرایط مختلف پیمانکاران و شرکت‌های بالا‌دست موضوعی فرعی است و پرداخت حقوق و مطالبات آنان بر طبق قانون کار باید در موعد مقرر پرداخت شود که خستگی جسمی آنان با دیر‌کرد‌ها، شرمندگی در نزد خانواده‌ها و خستگی روحی مضاعف نشود.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :