آخرین عناوین

يکشنبه 22 اسفند 1395-11:14 کد خبر:41207

خبرگزاری فارس گزارش می‌دهد:

از پژمردگی بازار گل مازندران تا دخالت دیگر واحدهای صنفی در فروش گل

تصور بر این بود به‌ دلیل در پیش بودن عید نوروز و روز مادر بازار گل‌فروشان داغ باشد ولی گل‌فروشان هم نیز همانند سایر واحدهای صنفی از وضعیت بازار گلایه دارند.


خزرخبر: گل مظهر زیبایی در طبیعت است و کسی نیست با آن احساسی شادابی و آرامش نکند؛ گل به‌دلیل زیبایی و شادابی پای ثابت سفره‌های هفت‌سین است و در ایام نوروز بازار آن داغ است.

تصور بر این بود به‌دلیل در پیش بودن عید نوروز و روز مادر بازار گل‌فروشان داغ باشد ولی براساس گزارش‌ها گل‌فروشان نیز همانند سایر واحدهای صنفی از وضعیت بازار گلایه دارند.

موضوع مهم این است در شرایطی که گل‌ها با بی‌توجهی مردم پژمرده می‌شوند فروشندگان به امید فرا رسیدن عید نوروز و روز مادر خرید بسیاری کردند تا آنها را به فروش برسانند و نتیجه اینکه هر روز نسبت به گذشته متضرر می‌شوند.

* تداخل در بحث فروش گیاه

رئیس اتحادیه گل‌فروشان ساری اظهار کرد: در حال حاضر واحدهای فروش گل و گیاه از وضعیت بازار گله دارند و با توجه به فرا رسیدن نوروز و همچنین روز مادر انتظار دارند بازار از وضعیت رکود خارج شود.

ابوالحسن درویشی درباره نقش نمایشگاه گل و گیاه در بازار نوروزی افزود: نمایشگاه گل و گیاه نیز تأثیری چندانی بر بازار ندارد چرا که مردم قدرت خرید کالاهای اساسی را ندارند چه برسد به گل و گیاه توجه کنند.

وی به فعالیت 70 واحد صنفی گل‌فروش در شهرستان ساری اشاره کرد و گفت: متأسفانه واحدهای صنفی بسیاری بدون داشتن مجوز در این زمینه فعالیت می‌کنند.

رئیس اتحادیه گل‌فروشان ساری بیان کرد: موضوعی دیگر بحث تداخل صنفی است برخی از واحدهای فروش پارچه، کفش و یا حتی مشاور املاک اقدام به فروش گل مقابل واحد صنفی خود می‌کنند در حالی‌که کسی نیست جلوی این موضوع را بگیرد.

درویشی ادامه داد: موضوعی دیگر اینکه واحدهای صنفی فروش نهال اقدام به فروش گل می‌کنند در حالی‌که مجوزی ندارند و هیچ مسئولی نیست تا با این موضوع برخورد کند.

 وی یادآور شد: همچنین قیمت گل هر روز افزایش می‌یابد اما برگشتی ما ثابت است و همه این‌ها موجب متضرر شدن واحدهای صنفی می‌شود.

رئیس اتحادیه گل‌فروشان ساری گفت: دست‌فروشان نیز با قیمتی پایین‌تر از واحدهای صنفی اقدام به فروش گل می‌کند که این موضوع موجب متضرر شدن واحدهای صنفی می‌شود.

* لزوم سامان‌دهی بحث فروش گل

عضو هیأت رئیسه اتاق اصناف مرکز مازندران اظهار کرد: گل از ملزومات و ضروریات شب عید محسوب می‌شود که در ایام نوروز افراد برای تزئین و زیبایی سفره‌های هفت‌سین از آن استفاده می‌کنند.

عباس رمدانی با تأکید بر لزوم سامان‌دهی بحث فروش گل خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه واحدهای صنفی مجوز فعالیت دارند و مالیات پرداخت می‌کنند، سامان‌دهی در این زمینه ضرورت دارد.

وی ادامه داد: برخی افراد به‌صورت تشکیلات غیرموازی اقدام به فروش می‌کنند در حالی‌که برای فروش و فعالیت باید حتماً مجوز واحد صنفی را دریافت کنند.

عضو هیأت رئیسه اتاق اصناف مرکز مازندران تصریح کرد: پایین بودن قدرت خرید مردم و رکود در بازار موجب ایجاد مشکلاتی برای واحدهای کسبی می‌شود که ضرورت دارد با اتحادیه‌ها هماهنگ باشند.

در حال حاضر همه افراد در هر واحد صنفی به نوعی از مشکلات اقتصادی جامعه گلایه دارند و نیاز است دستگاه‌های متولی نظارت خود را بیشتر کنند؛ با توجه به اینکه واحدهای صنفی از ابتدای امسال با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم کردند و تنها چشم امید آنان به ایام نوروزی بود، لازم است در این زمینه نظارت جدی صورت گیرد تا واحدهای صنفی بتوانند سرپا بمانند.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :

  • جعفر- م
    دوشنبه 23 اسفند 1395-8:56


    وضعیت پرورش گل و گیاه نیز مثل سایر محصولات کشاورزی در استان چندان مناسب نیست. سطح زیر کشت گلهای بهاری به میزان زیادی در مقایسه با سالهای قبل کاهش یافته است. با وجود کمبود گل در بازار و افزایش قیمت آن نسبت به سال های قبل، چرا صنف گل فروشان گله مند فروش و عدم تقاضا در بازار است؟؟ در حالی که میتواند با توجه به کاهش درآمد و قدرت خرید، با کاهش قیمت گل سبب افزایش فروش گل در بازار شود.