آخرین عناوین

پنجشنبه 28 بهمن 1395-9:18 کد خبر:40939

چه کسی ناظر تحقق وعده‌های داده شده به مردم است؟!

صنعت مرغداری مازندران در آستانه فروپاشی

چالش پیش روی صنعت مرغداری با طمع تولیدکنندگان جوجه یک روزه در افزایش قیمت، وخیم تر شده است و حل این موضوع  بین دستگاه‌های مختلف پاسکاری می‌‌شود.


به گزارش خزرخبر و به نقل از بلاغ، چالش پیش روی صنعت مرغداری مازندران با طمع تولیدکنندگان جوجه یک روزه در افزایش قیمت، روز به روز وخیم تر شده است، پیگیری‌های صورت گرفته نشان می‌‌دهد مدیریت و حل این موضوع  بین دستگاه‌های مختلف پاسکاری می‌‌شود.

نکته قابل تامل ضربه‌های خطرناکی است که به پیکره صنایع چرخه تولید مرغ در استان وارد شده است، قیمت جوجه یک روزه به یکباره به بیش از 2600 تومان رسید و مرغداران بلافاصله با انجمن تولیدکنندگان جوجه یک روزه جلسه‌ای برگزار کردند و به تفاهم رسیدند تا قیمت بیش تر از 1800 تومان نباشد، اما اهمال صورت گرفته موجب عدم اجرای این تفاهم نامه شده است.

در این راستا نمایندگان شرکت‌های تولیدکننده در چرخه تولید مرغ و تخم مرغ استان به طور مرتب با مسئولان نامه نگاری کرده و خواستار برخورد لازم شده‌اند.

شرکت تعاونی تولید تخم مرغ مازندران نیز طبی نامه‌ای به سازمان جهاد کشاورزی از وضعیت وخیم واحدهای تولیدی خود خبر داد به گونه‌ای که اکثر اعضا، تولید تخم مرغ را رها کرده و به واحدهای گوشتی تبدیل شده‌اند.

صنعت طیور استان در معرض ورشکستی

دبیر مجمع تشکل‌های صنعت طیور استان با بیان اینکه بیش ازسه هفته از فروش جوجه یک روزه باقیمت 2500 تومان می‌‌گذرد، اظهار کرد: هیچ اقدام جدی برای کاهش قیمت صورت نگرفته است، روند جاری صدمه زیادی به صنعت طیور استان وارد کرده که در آینده نزدیک شاهد بیکاری تعداد زیادی از کارگران شاغل درکشتارگاه ها، مرغداری ها، کارخانجات خوراک دام و طیور استان و ورشکستگی و تعطیلی تعداد بیشتری از واحدهای فعال صنعت طیور خواهیم بود.

چرا در مازندران مانع تولید می‌‌شوند؟!

محمد کاوه افزود: در تمامی استان‌های کشور به خصوص استان‌های همسایه مازندران، هرروز تعداد جوجه ریزی و تولید افزایش می‌‌یابد، اما در مازندران به روش‌های گوناگون جلوی جوجه ریزی گرفته می‌‌شود.

وی با بیان اینکه افزایش قیمت جوجه یک روزه ضربه‌های سنکینی به صنعت گوشت سفید استان وارد کرده است، اظهار کرد: تا چند سال گذشته مازندران تامین کننده تخم مرغ دیگر استان‌ها بود اما الان شاهد آن هستیم که برای تامین مصرف تخم مرغ مازندران باید از استان‌های دیگر واردات داشته باشیم.

کاوه گفت: اکر این روال ادامه یابد یقیناً تولید گوشت سفید استان نیز به سرنوشت تخم مرغ دچار خواهد شد.

سازمان‌های متولی پاسخگو نیستند

مدیرعامل شرکت تعاونی تامین نیاز کارخانجات خوراک دام، طیور و آبزیان مازندران نیز با بیان اینکه تاکنون هیچ یک از سازمان‌های متولی به طور جدی و قاطع پیگیر گران فروشی جوجه یک روزه نشده‌اند، اظهار کرد: مسئولان فقط علت اصلی افزایش نرخ را به گردن واسطه‌ها‌انداخته‌اند.

حسین کیهانی گفت: افزایش تقاضا در این مقطع و سیاست پایین نگه داشتن ظرفیت تولید جوجه یک روزه از سوی مزارع مرغ مادر و تشکل‌های مرتبط با آن عامل اصلی این نوسان شدید است.

وی در ادامه افزود: باید از مسئولان و برنامه ریزان پرسید که چرا بدون در نظر گرفتن شرایط بازار و عرضه و تقاضا، موجب افزایش 1000 تومانی در نرخ جوجه شده‌اند که صدمه‌های جبران ناپذیری به زنجیره تولید گوشت مرغ وارد کرده‌اند و گناه این اجحاف و گران فروشی به گردن کیست؟

به سراغ رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران رفتیم تا در این خصوص با وی گفت و گویی داشته باشیم.

انجمن جوجه یک روزه به تعهد خود عمل نکرد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه مرغداران باید در مورد گرانی اخیر جوجه یک روزه به سازمان نظارت بر کالا و خدمات وزارت صنعت، معدن و تجارت شکایت ارائه کنند، اظهار کرد: اتحادیه مرغداران اعلام کرده شکایت کرده، اما تعزیرات حکومتی استان تا به الان پرونده‌ای در این خصوص دریافت نکرده است.

قول‌هایی که یکی پس از دیگری نقض می‌‌شوند!

دلاور حیدرپور گرانی اخیر جوجه یکروزه را مقطعی دانست و گفت: انجمن تولیدکنندگان جوجه یک روزه قول کاهش قیمت داده بود اما تا به حال اقدامی صورت نگرفته است.

وی با بیان اینکه برای کنترل قیمت جوجه یک روزه، ارائه آن را به بورس واگذار کردند، اظهار کرد: برخی از تولیدکنندگان مرغ مادر خود اقدام به خرید کردند تا کاهش قیمتی صورت نگیرد!

دبیر ستاد تنظیم بازار مازندران تصریح کرد: اتحادیه مرغداران مازندران تفاهم نامه‌ای با انجمن تولیدکنندگان جوجه یک روزه منعقد کرده بود تا مقدار جوجه درخواستی با قیمت 1700 تا 1800 تومان به اتحادیه جوجه یکروزه اعلام شود، اما این مهم اجرایی نشد.

حیدرپور در مورد عدم اجرایی شدن این تفاهم نامه گفت: یک کدام از دو طرف تفاهم نامه علاقه مند به همکاری نیست یا اهمالی صورت می‌‌گیرد تا به تعهد تفاهم شده عمل نشود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی تاکید کرد: رصد بازار با وزارت صنعت و معدن و مرکز نظارت بر کالا و خدمات است؛ بنابراین هرگونه گزارش گرانی و افزایش قیمت کالاها به عهده این نهاد است.

با خبر شدیم برخی از مرغداران به دلیل فشارهای مضاعفی که بر آنان وارد شده، جلوی درب مجلس شورای اسلامی تجمع کردند و از نمایندگان ملت خواستار پیگیری این موضوع شد ه‌اند، به نظر می‌‌رسد صنعت مرغداری مازندران و حتی دیگر استان‌ها در مسیر فروپاشی قرار گرفته‌اند!

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :

  • مرغدار
    شنبه 30 بهمن 1395-11:9


    چرا از انجاییکه قیمت جوجه یک روزه یک عامل مهم در تعیین قیمت مرغ است هرساله شاهد شیب قیمتی جوجه یک روزه هستیم و هیچ فکری به حال ما مرغداران نمیشه. وقتی اتحادیه تولیدکنندگان مرغ و تخم‌مرغ از مرغداران میخواد که جوجه های یک روزه گران قیمت نخرن خودشون چه حمایتی از مرغداران کردن؟؟؟ اگه جوجه گران نخریم باید سالنهای ما خالی بمونه و چه کسی پاسخگو خواهد بود؟؟؟؟

    • شهروند
      شنبه 30 بهمن 1395-10:8


      چرا با اینکه افزایش قیمت جوجه فقط مربوط به دوماه اخرساله که چندین ساله همین اتفاق صورت گرفته، مسئولین تمهیداتی نمی اندیشن تا از افزایش غیرمتعارف قیمت جوجه یک روزه جلوگیری بشه و قیمت درحد متعادل باقی بمونه؟؟

      • کارشناس پرورش
        شنبه 30 بهمن 1395-0:19


        جالبه که مسئولین عزیز ما بیا ن دارند که ظرفیت تولید در استان پایین است، در حالی که توجه نمیکنند که متاسفانه بی توجهی به بخش تولید من جمله صنعت بزرگ تولید مرغ گوشتی چقدر به اقتصاد جامعه و بخش تولیدی استان صدمه وارد میکند؛ چه بسا ادعای بی اساس نداشتن ظرفیت تولید در زمینه های مختلف اساسا باطل بوده و کمی حمایت شما مسئولین عزیز رو می طلبد

        • کارشناس ارشد طیور
          شنبه 30 بهمن 1395-0:10


          وضعیت نابسامان قیمت در صنعت مرغداری چندین سال گریبانگیر مرغداران عزیز شده است، نوسان رو به افزایش اقلام خوراکی، نابسامانی قیمت مرغ گوشتی، افزایش قیمت جوجه گوشتی و ... متاسفانه در بسیاری از مزارع تولید کننده ی نیاز پروتئینی جامعه رو بسته، و هیچ یک از مسئولین امر شانه زیر بار کم کاری و بی مسئولیتی نمیدهند