آخرین عناوین

چهارشنبه 27 بهمن 1395-17:16 کد خبر:40934

محمدرضا متولیان/مهندس عمران

مشکلات و معظلات انبوه‌سازان در مورد مسکن

انبوه‌سازان با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می‌کنند که از مهمترین و بزرگترین آنها، تامین بودجه لازم برای شروع استارت پروژه‌ها و رکود بازار مسکن است.


خزرخبر:مشکلات و معظلات انبوه‌سازان را قطعا نمی‌توان در چند بخش کوتا خلاصه کرد، اما در متن حاضر سعی شده به چند مورد به اختصار اشاره شود.

انبوه‌سازان بازوهای اصلی اجرای سیاست‌های دولت در حوزه تامین مسکن هستند،در حال حاضر با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می‌کنند که یکی از مهمترین و بزرگترین آنها رکود بازار مسکن است.

از مشکلات و معضلات دیگر برای انبوه‌سازان تامین بودجه لازم برای شروع استارت پروژه‌ها که به عبارتی هزینه‌های صدور مجوز اولیه ساخت می‌باشد.

مسئله مهم بعدی مربوط به شهرداری‌ها و هزینه‌های عوارض، تراکم، انشعاب برق و گاز و ... و همچنین هزینه‌های پایان کار و پروانه‌های صادر شده است.

هرچند شهرداری‌ها برای تامین منابع مالی خود ناچارند چنین هزینه‌هایی دریافت کنند، اما باید با راهکارهایی نو در جهت تقلیل عوارض سنگین ساخت و ساز گام بردارند،چون در نهایت این هزینه‌ها باعث افزایش قیمت مسکن شده و فشار اصلی به مردم و خریداران وارد می‌شود.

در سالهای اخیر در صنعت ساخت و ساز کشور همیشه نگاه بساز بفروش حاکم بوده است. این طرز نگاه به صنعت ساختمان به یکباره تغییر پذیر نیست، این نگرش باید از بساز و بفروش به بفروش و بساز تغییر پیدا کند که این همان نگاه پیش فروشی به ساخت و ساز است.

با توجه به نبود اعتبارات و حمایت‌های لازم از انبوه سازان به نظر می‌رسد صنعت ساختمان به بفروش و بساز سوق پیدا کند،در این حوزه بازاریابی فروش نقش ویژه ای ایفا می‌کند که یکی از ضعف‌های اساسی صنعت ساخت در حال حاضر فقدان نیروی انسانی متخصص در حوزه بازاریابی است.

یکی از کاستی‌های دیگر صنعت ساخت و انبوه‌سازی نبود برندینگ در این حوزه است، عدم حضور و رغبت شرکت‌های بزرگ برای ورود به حوزه ساخت بخشی از آن بدلیل محیا نبودن شرایط برای ایجاد برند تجاری بزرگ و معتبر است. علاوه بر اینها نگاه غلطی که متاسفانه در جامعه جا افتاد و دهان به دهان می‌چرخد نگاه خارجی به یک انبوه ساز بعنوان افراد خارج از متن جامعه با تمکن مالی سعی در بدست گرفتن بازار مسکن دارند.

اما مطلبی که باید به آن اشاره کرد اینست که باید حساب دلال‌ها و خرده پاهای بازار مسکن را از انبوه‌سازان جدا داشت، انبوه ‌سازان برخلاف دلالان مسکن در کنار مردم و در واقع انبوه‌سازان کارآفرینان و متولیان عرصه مسکن هستند، رونق ساخت و ساز در کشور می‌تواند تا حد زیادی بیکاری را کاهش دهد و حتی توانایی افزایش تولید را در شهرک‌های صنعتی بالا ببرد.

البته با تدبیر در بحث ساخت و ساز ناگفته پیداست که با بی‌رمق شدن این صنعت در چند سال اخیر چه بر سر کارخانه‌های تولید مصالح ساختمانی، تاسیساتی و ... آمده است. موضوعی که باعث شده یک مهندس عمران برای کار مناسب با حقوق مکفی از استانی به استان دیگر و یا آنسوی مرزها برای بهبود شرایط مهاجرت کند.

یکی دیگر از مشکلات اصلی بخش مسکن محدود بودن بخش خصوصی به منابع داخلی و دولتی است که نمی‌تواند به صورت مستقیم از منابع خارجی، فاینانس و سرمایه‌گذاری خارجی استفاده کند. در همه جای دنیا این استفاده از سرمایه و سرمایه گذار خارجی روتین و عادی است.

اما در ایران بدلیل سیاستهای موجود این امکان وجود ندارد که باید در جهت رفع این مشکل یکبار برای همیشه گام اساسی برداشت،مشکلات برشمرده بالا تنها بخشی از مشکلات انبوه سازان بوده و صحبت بیشتر در مورد آنها مثنوی هفتاد من کاغذ هست.

راه حل

راه حل بسیاری از سوی کارشناسان و متولیان امر ارائه شده که اکثر آنها راه گشا نبوده و از نظر اقتصادی توجیهی نداشته است، اما راه حل‌هایی هم وجود دارد که با انجام آنها میتوان بخش زیادی از مشکلات این حوزه را هر چند بعنوان مسکن مرتفع نمود، کاهش قیمت مسکن، بالا بردن قدرت خرید، کم کردن متراژ واحدهای مسکونی، طرح لیزینگ مسکن، واگذاری اقساطی زمین به انبوه‌سازان، تقسیط هزینه‌ها، اعطای تسهیلات بانکی، فروش مسکن با تضمین بانک‌ها و ... بخشی از این راه حل هاست.

در حال حاضر اغلب تولید کنندگان برای فروش واحدهای خود با مشکل روبه‌رو هستند به‌طوریکه واحدهایی را به قیمت پائین پیش فروش کرده‌اند و با وجود افزایش سرسام آور قیمت‌ها همچنان متعهد به تحویل واحدها هستند.

با همه اینها همانطور که گفته شد سرمایه‌گذاران و انبوه‌سازان و متولیان امر با مشکلات زیادی روبه‌رو هستند و متحمل ضرر و زیان‌های زیادی شده‌اند که بسیار نگران کننده است.

چون انبوه‌سازان و متخصصین و متولیان امور مسکن در حال خارج شدن از این صنعت هستندکه این نگران کننده است،خارج شدن بخش خصوصی از مسکن یعنی تصدی‌گری دولت در این بخش مانند آنچه در مسکن مهر شاهد بودیم که مشکلات آن ناگفته پیداست.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :

  • کارشناس عمران و شهرسازی
    شنبه 30 بهمن 1395-18:45


    متاسفانه تدبیر و اندیشه ای برای حل مشکلات از این دست برای قشر تولیدی در حوزه های مختلف از سمت مسئولین زیربط انجام نمیشه، ولی در جواب بیکاری جوانان اولین چیزی به بیان میشه دعوت به تولید و کار آفرینی است، در حالی که بعد از انجام کار حمایتی شاملشان نمیشود

    • استاد دانشگاه محمد باقر
      شنبه 30 بهمن 1395-15:34


      منفعت طلبی، نگاه جنبه ای، عدم هماهنگی سازمانهای مربوطه در بخش ساخت و ساز ، همه و همه عواملی هست که مانع پیشرفت این صنعت و رکود آن شده است، چه بسا کمی توجه و خدمات رسانی در بخش تسهیلات و فروش در این بخش هم کمکی به درآمد کشور کرده و هم عده ای منتظر رو برای خانه دار شدن به آمال رسانیده.ایا شعار مردم داری و خدمت به مردم این است؟؟؟؟

      • کارمند شهرداری
        شنبه 30 بهمن 1395-15:27


        در آغاز سال نو شعارهایی داده میشه و خواسته هایی از مردم مطرح میشه و لی برای عملی شدن آن در حوزه های مختلف متاسفانه نه تنها هیچ تسهیلاتی ارائه نمیشه، بلکه موانع و سکوهایی جلو راه گزاشته میشه که رغبت به کار رو از بین برده است

        • جوان مازنی
          جمعه 29 بهمن 1395-23:31


          واقعاً چرا دست اندرکاران مملکت که به فکر اشتغال زایی هستن منابع مالی لازم را برای انبوه سازان تامین نمی کنن که هم به بخش مسکن کشور کمکی کرده باشن که از رکود در بیاد و هم زمینه ی اشتغال افراد زیادی فراهم بشه...

          • س - ی
            پنجشنبه 28 بهمن 1395-12:7


            چرا دولت نمیاد یه امکانات ویژه در بخش مسکن درنظر بگیره که هم کمکی به انبوه سازان کرده باشه و هم وضعیت مسکن از رکود چندساله خارج کنه؟؟؟ چرا باید هر روز کارخونه های تولیدی تعطیل بشن و افراد زیادی بیکار؟

            • رضایی
              پنجشنبه 28 بهمن 1395-11:51


              با توجه به اینکه مشکل اصلی انبوه سازان رکود حاکم بر بازار است که تمامی فعالان عرصه ساخت و ساز و حجم زیادی از شرکت های انبوه سازی را درگیر کرده که در پی این رکود امکان فعالیت برای انبوه سازان میسر نیست و بخش مسکن نیز رونق خود را از دست داده است. واقعاً چه کسی پاسخگوی ملتی است که با قمیتهای سرم سام آور مسکن روبه رو هستن و توانایی خرید مسکن ندارن؟؟؟؟