آخرین عناوین

سه شنبه 26 بهمن 1395-16:49 کد خبر:40922

وعده های شاعری چقدر صحت دارد؟؟

آیا آلایندگی نیروگاه شهید سلیمی نکا کاهش می‌یابد؟

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: با افتتاح خط انتقال گاز دامغان به نکا، نیروگاه شهید سلیمی نکا به صورت کامل گازسوز می‌شود و مشکل این واحد برای همیشه حل می‌شود.


به گزارش خزرخبر و به نقل از تیتر امروز، علی‌محمد شاعری اظهار کرد: با افتتاح خط انتقال گاز دامغان به نکا در مرداد یا شهریور سال 96 علاوه بر حل مشکل قطعی یا افت فشار گاز در استان مازندران، نیروگاه شهید سلیمی نکا به صورت کامل گازسوز می‌شود و دیگر از سوخت مازوت استفاده نمی‌کند.

وی افزود: سالیانه یک میلیارد لیتر مازوت در نیروگاه شهید سلیمی نکا مصرف می‌شود که این سوخت دارای گوگرد 20 هزار پی پی ام است و با انتشار دود قهوه‌ای رنگ حاصل از آن در هوا در زمان بارندگی موجب بارش باران‌های اسیدی در منطقه می‌شود و سلامت مردم را در معرض خطر قرار می‌دهد.

نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس خاطرنشان کرد: روستاهای زاغمرز، قره تپه، تازه آباد و بسیاری از روستاهای حاشیه این نیروگاه و همچنین شبه جزیره و تالاب بین المللی میانکاله در حال تنفس هوای آلوده ناشی از سوختن مازوت هستند که تأثیرات سوء بر آلودگی خاک و اراضی باغی و زراعی منطقه و تهدید بهداشت عمومی را در پی دارد.

شاعری با بیان اینکه نیروگاه برق شهید سلیمی نکا بیش از 30 سال در حال فعالیت است اما در طی 10 سال گذشته به دلیل افت فشار گاز در مازندران از مازوت به عنوان سوخت جایگزین استفاده کرده است، اضافه کرد: در سال جاری با وزارت نفت برای ممنوعیت استفاده از سوخت مازوت به توافق رسیدیم و این لایحه تصویب شد که پس از بهره برداری از خط انتقال گاز دامغان به نکا در مرداد 96 و با تقویت گاز مازندران، سوخت نیروگاه شهید سلیمی نکا به صورت کامل با گاز انجام می‌شود.

وی افزود: نیروگاه شهید سلیمی نکا به عنوان واحد صنعتی آلاینده محسوب می‌شود که عوارض آلایندگی را به سازمان محیط زیست می‌پردازد و این عوارض به سازمان امور مالیاتی و سپس به شهرداری‌ها برای ایجاد فضای سبز داده می‌شود.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی گفت: پیش از سرمای زمستانه سال جاری و افت فشار گاز در نیروگاه شهید سلیمی نکا 90 درصد گاز و 10 درصد مازوت استفاده می‌شد و پس از قطع گاز ترکمنستان و افت فشار گاز مازندران، میزان مصرف سوخت مازوت در نیروگاه نکا افزایش پیدا کرد که البته در اسفند ماه سال جاری به تدریج میزان سوخت مازوت کاهش می‌یابد و مجددا به 10 درصد می‌رسد و در نتیجه در مرداد سال 96 با بهره برداری از خط انتقال گاز دامغان به نکا، نیروگاه شهید سلیمی به صورت کامل از گاز استفاده می‌کند.

نیروگاه شهید سلیمی نکا با ظرفیت تولید 2 هزار و 214 مگاوات برق از نیروگاه‌های بزرگ و مهم کشور است که به تولید بیش از 5 درصد برق کشور می‌پردازد. در دهه 50 این نیروگاه تحت عنوان "نیروگاه گازی" در شرق مازندران ساخته شد اما در دهه 80 بارش برف سنگین و کمبود سوخت گاز موجب شد که دولت احمدی‌نژاد مصوبه‌ای برای استفاده از سوخت جایگزین به تصویب برساند تا کمبود سوخت جبران شود اما متاسفانه در تابستان‌های گرم چند سال اخیر نیز مازوت، سوخت اصلی این واحد تولیدی بوده ‌است و روستانشینان نکا و میانکاله از سوزش چشمشان شکایت می‌کنند و به افتتاح خط انتقال گاز دامغان به نکا در مرداد 96 چشم امید بستند تا این واحد تولیدی آلاینده، صرفا از گاز استفاده کند.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :

  • م- بهورز
    چهارشنبه 27 بهمن 1395-11:18


    صدماتی که ناشی از تنفس گاز متصاعد شده از سوخت مازوت بر سیستم تنفسی اهالی حاشیه نشین این نیروگاه وارد شده، کم نیست، چرا دولت برای جبران این کم کاری و تاخیر در انجام پروژه ی گازی شدن نیروگاه هیچ خدمات درمانی ویژه ای برای این اهالی در نظر نگرفته است؟؟؟ انسان دوستانه نیست اگر کمی توجه بخش درمانی کشور به این اهالی معطوف شود؟؟؟