آخرین عناوین

چهارشنبه 20 بهمن 1395-11:30 کد خبر:40851

خبرگزاری فارس گزارش می‌دهد:

از زمین‌گیر شدن باغداران مازندرانی تا واردات نارنگی‌های پاکستانی

باغداران مازندرانی در پی فروش محصولات خود و تأمین میوه شب عید هستند ولی واردات نارنگی پاکستانی تمام آرزوهای آنان را نقش برآب کرده است.


خزرخبر: برف خسارت‌های بسیاری به باغداران مازندران وارد کرد که این خسارت‌ها تأثیرات بسیار زیادی بر تمامی جوانب زندگی آنان به دنبال خواهد داشت.

نکته جالب اینجاست که محصولاتی که بر اثر برف و یخ‌زدگی از بین رفت به میزان شبهه در بازار نبوده است.

خسارت به حدی رسید که باغداران دیگر رمقی برای برداشت محصول خود از سر درختان نداشتند و زمین‌گیر شدند البته از نظر اقتصادی نیز به‌صرفه نبود.

در حالی‌که کشاورزان از ابتدای امسال به فکر فروش محصولات و حتی مسئولان در پی راهکاری برای صادرات بودند مرکبات مازندران از کنار رودخانه تجن سر درآورد.

با همه این مشکلات باز هم کشاورزان در پی فروش محصولات خود و تأمین میوه شب عید هستند ولی واردات نارنگی پاکستانی تمام آرزوهای آنان را نقش برآب کرده است.

سوال کشاورزان این است وقتی محصولی که به میزان کافی در داخل کشور داریم واردات چه ضرورتی دارد، چرا باید به جای گرفتن دست کشاورزان همه آروزهای آنان را ناامید کنیم.

* آمادگی مازندران برای تأمین مرکبات شب عید

رئیس مجمع نمایندگان مازندران اظهار کرد: اعلام کردیم برای شب عید محصول تولیدکنندگان مازندران به میزانی است که میوه شب عید را تأمین کند.

محمد دامادی با اشاره به آمادگی مازندران برای تأمین مرکبات شب عید، اضافه کرد: براساس مصویه هیأت وزیران حق واردات پرتقال را نداریم که حتی یک کیلو پرتقال نیز در این فصل اجازه واردات ندارد.

* عده‌ای به‌ دنبال واردات بودند

وی تصریح کرد: عده‌ای به دنبال این کار بودند که هیأت وزیران بحث واردات مرکبات را ممنوع اعلام کرده است.

رئیس مجمع نمایندگان مازندران ادامه داد: وزارت جهاد کشاورزی نیز به جدی با این موضوع برخورد می‌کند تا این اتفاق نیفتد.

* تأثیر زنجیره‌ای سرما و یخ‌بندان روی مایحتاج مردم

عضو هیأت رئیسه اتاق اصناف مرکز مازندران اظهار کرد: بیشتر باغداران مازندران از خروجی محصول خسارت دیدند و سرما و یخ‌بندان فضایی را به‌ وجود آورد که روی مایحتاج مردم به ‌صورت زنجیره‌ای تأثیرگذار بود.

عباس رمدانی با اشاره به اینکه ورود نارنگی‌های خارجی به بحث تنظیم بازار برمی‌گردد، اضافه کرد: با توجه به اینکه دولت نیز به تعهد خود در ارتباط با خرید تضمینی محصولات عمل نکرد از سویی دیگر نیز خریداران دچار شبهه شدند و نمی‌دانند وضعیت پرتقال به چه صورت است.

وی ادامه داد: در حال حاضر بازار از کشش خوبی برای محصول مرکبات برخوردار است ولی باید به این نکته توجه شود که مرکبات جزء محصولات ممنوعه برای واردات محسوب می‌شود و باید جلوی آن گرفته شود.

با پیگیری‌های صورت‌گرفته ، در حال حاضر نارنگی پاکستانی با قیمت حدود 5 هزار تومان در بازار میوه و تره‌بار استان مازندران در حال عرضه است.

براساس این گزارش، امسال همه مشکلات دست به دست هم دادند تا تمام امید و آرزوی کشاورزان را نقش بر آب کنند به گونه‌ای برای سال آینده رمقی برای تولید نداشته باشند.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :