آخرین عناوین

سه شنبه 19 بهمن 1395-12:15 کد خبر:40839

خبرگزاری فارس گزارش می‌دهد:

بوی عید در شهر نمی آید/نرفتن ننه سرما و نیامدن عمو نوروز

فرصت زیادی تا نوروز باستانی ما ایرانی‌ها با آغاز ماه دوم زمستان،باقی نمانده است ،اما با این وضعیت بازارهای عید در شهر بوی عید به مشام نمی‌رسد.


خزرخبر: با قدم زدن در شهر هر چه تلاش کردیم نتوانستیم اثری از نزدیکی عید ببینیم، به‌نظر می‌رسد عید امسال با فرا رسیدن بهار آغاز نمی‌شود.

این روزها با گذری کوتاه در شهر، تا حدودی می‌توان وضعیت بازارهای شب عید را پیش‌بینی کرد، گرچه ماه دوم زمستان فرا رسیده است و باید خرید مردم برای عید آغاز شود، اما هنوز شهر، رنگ عید به خود نگرفته است و بازارهای شهر تنها همانند روزهای عادی، رفت و آمد مردم را به چشم می‌بینند.

افراد از کنار مغازه‌های شهر می‌گذرند اما تنها نیم‌نگاهی به اجناس داخل مغازه‌ها می‌اندازند و گاهی با یک مکث کوتاه در پشت ویترین‌های رنگارنگ، از نو به مسیر خود ادامه می‌دهند، به‌نظر می‌رسد چیزی از خاطرشان می‌گذرد که از رفتن به داخل مغازه منصرف می‌شوند.

نظر مردم نیز بیان‌کننده این واقعیت است که امسال باید به‌گونه‌ای دیگر به استقبال عید رفت.

* باغداران و چشم‌های منتظر فرزندان

یکی از شهروندان قائم‌شهری گفت: با نزدیک شدن به عید نوروز باید به فکر خرید عید بود، اما به‌دلیل مشکلات مالی که پیش آمده نمی‌توان وسایل مورد نیاز عید را تهیه کرد.

وی با بیان اینکه خود یک باغدار است، افزود: به‌دلیل خساراتی که در سال جاری به مرکبات باغ‌ها وارد شده است، باغداران نیز ضرر بسیاری را متحمل شده‌اند و با توجه به مشکلات مالی پیش آمده، بسیاری از این افراد نمی‌دانند که چگونه باید پاسخ‌گوی چشم‌های منتظر فرزندان خانواده بود.

از طرف دیگر این باغدار، قیمت بالای کالاها را مانعی برای خرید لوازم عید مطرح کرد.

بنابر اعلام سازمان جهاد کشاورزی مازندران، سرمازدگی اخیر، 900 میلیارد تومان به باغات مرکبات، دام، طیور و گل‌خانه‌های استان خسارت وارد کرده است.

به ‌طور حتم این خسارت وضعیت معیشت مردم را تحت تأثیر قرار داده و اقشار خسارت‌دیده را در تهیه ملزومات عید با مشکل مواجه کرده است.

سرمازدگی علاوه بر وارد کردن زیان به باغداران و صاحبان این مشاغل، مشاغل دیگری را تحت تأثیر قرار داده است.

کارگران فصلی که در کار برداشت محصول فعالیت دارند، یکی از مشاغلی هستند که گرچه در خسارت وارده از سرمازدگی امسال نامی از آنها برده نشده اما این یخ‌زدگی دامان آنها را نیز گرفته و به جای بوی عید، بیکاری را برای آنها به ارمغان آورده است.

علاوه بر این افراد، سایر اقشار جامعه نیز با مشکل خرید عید دست و پنجه نرم می‌کنند.

* ویترین‌های پُرزرق و برق مغازه‌ها

یک کارگر ساده قائم شهری با اشاره به قیمت بالای کالاها گفت: با توجه به افزایش قیمت کالاها، نمی‌توان پاسخ‌گوی نیاز فرزندانی بود که هر روز ویترین‌های پُرزرق و برق مغازه‌ها در چشمان‌شان برق می‌زند؛ در حالی که بسیاری از اقشار جامعه هستند که درآمد آنها حتی به سختی کفاف خرج معمول زندگی‌شان را می‌دهد.

علاوه بر خریداران، فروشندگان کالا نیز از وضع نابه‌سامان بازار شکایت دارند و از کاهش مشتری‌ها و افزایش قیمت‌ها می‌گویند.

* فروشندگانی و فروش کالاها زیر قیمت خرید

یکی از فروشندگان کالا در قائم‌شهر اظهار کرد: بیشتر خریداران از قیمت بالای کالاها شکایت دارند و درخواست می‌کنند تا اجناس را به‌صورت اقساط از فروشندگان خریداری کنند.

وی با اشاره به اینکه وضعیت بازار راکد است، گفت: فروشندگان برای پرداخت چک‌هایی که بابت خرید این کالاها داده‌اند مجبور هستند کالاها را زیر قیمت بفروشند و برخی از فروشندگان ضرر زیادی کرده‌اند.

*شکایت از راکد بودن بازار

معاون اتاق اصناف قائم‌شهر نیز اظهار کرد: قیمت کالاها به‌طور متعارف افزایش یافته است، این روزها در بازارها مسأله اصلی قیمت بالای کالاها نیست بلکه عدم وجود نقدینگی در سطح شهر است.

فرزین جوادیان با اشاره به اینکه افراد جامعه درآمد مناسبی ندارند تا در بازارها هزینه کنند، گفت: درآمد پایین افراد جامعه، بیکاری و از همه مهم‌تر خسارتی که از سرمای اخیر به کشاورزان و باغداران وارد شده، به عدم نقدینگی در سطح شهر دامن زده و بر وضعیت خرید و فروش در بازار تأثیر گذاشته است.

وی با اشاره به اینکه فروشندگان کالاها این روزها از راکد بودن بازار شکایت دارند، گفت: بیشتر فروشندگان برای پرداخت چک‌های خود مجبور هستند تا اجناس خود را در حراج و زیر قیمت به فروش برسانند.

معاون اتاق اصناف قائم‌شهر در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر دایر کردن نمایشگاه عید در سطح شهر، اظهار کرد: برای برگزاری نمایشگاه شب عید هنوز تصمیم قطعی گرفته نشده و خود اصناف میل چندانی به برگزاری این نمایشگاه ندارند.

جوادیان افزود: از طرفی سطح کیفی اجناس نمایشگاه خیلی مناسب نیست و با این وضعیت مردم نمی‌توانند نیازهای خود را در نمایشگاه به‌درستی تأمین کنند.

این گزارش‌ها تنها نمونه‌هایی از درد و دل شهروندان در مورد فرا رسیدن عید و خرج‌های به‌دنبال آن است.

با قدم زدن در شهر می‌بینیم که رنگ شهر هنوز رنگ زمستان است و اثری از نزدیکی بهار نیست، انگار ننه سرمای شهر ما قصد ندارد به این زودی جای خود را به عمو نوروز دهد.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :