آخرین عناوین

سه شنبه 19 بهمن 1395-10:43 کد خبر:40834

خبرگزاری فارس گزارش می‌‌دهد:

از غرق شدن كودک 4 ساله تا لزوم ساماندهی كانال‌های آب نکا

وجود کانال در روستاها امری طبیعی است که برای انتقال آب مورد استفاده قرار می‌گیرد ،اما ایمن‌سازی این کانال‌ها هم باید مورد توجه باشد.


خزرخبر: یکشنبه‌شب دختری چهار ساله در کانال آب روستای امامیه نکا غرق شد و بعد از ساعت‌ها جست‌وجو جسد او از آب خارج شد؛ براساس اطلاعات واصله از اهالی روستاهای اطراف این کودک در حال بازی در اطراف این کانال بوده که با سقوط به داخل کانال آب، غرق شد.

رودخانه نکارود از وسط شهر نکا می‌گذرد و به‌ دلیل جاری بودن رودخانه از میان شهر و برای انتقال آب نکارود به روستاهای پایین‌دست در بین مسیر کانال‌های متعددی ایجاد شده تا انتقال آب به روستاییان با سهولت بیشتری انجام شود.

وجود این کانال‌ها برای انتقال آب به روستاهای پایین‌دست و مصارف کشاورزی و خدماتی از دیرباز وجود داشته اما ساماندهی این کانال‌ها از جمله دغدغه‌هایی است که مردم این شهر و روستاهای اطراف با آن روبه‌رو هستند.

غرق شدن این کودک در روستای امامیه نکا در یکی از این کانال‌های انتقال آب موجب شد تا برای اطلاع از چگونگی بیشتر این ماجرا و بررسی مشکلات موجود گفت‌وگویی را با افراد منطقه و رئیس شورای اسلامی روستای خورشید نکا انجام دهیم.

* حضور گروه‌های هلال‌احمر از همان دقایق اولیه برای کشف جسد

محمد اسدی یکی از روستاییان منطقه گفت: حضور گروه‌های هلال‌احمر از همان دقایق اولیه برای کشف جسد کودک غرق‌شده نکایی بسیار مؤثر بوده است و باید قدردان این حضور به موقع باشیم.

وی اظهار کرد: وجود کانال در روستاهای مختلف منطقه امری طبیعی است که برای انتقال آب از بالادست مورد استفاده قرار می‌گیرد اما ایمن‌سازی این کانال‌ها هم باید مورد توجه باشد.

* ضرورت ایمن‌سازی و ساماندهی کانال انتقال آب امامیه

رئیس شورای اسلامی روستای خورشید نکا از جمله افرادی بوده است که از همان دقایق اولیه غرق شدن کودک در این کانال در صحنه حاضر بوده و اطلاع‌رسانی به گروه‌های امداد و نجات و نیروی انتظامی و امنیتی را انجام داده است.

عباس آرین‌راد درباره چگونگی این اتفاق و امداد و نجات گفت: حوالی ساعت 17:15 دقیقه یکشنبه‌شب به ما اطلاع داده شد که کودکی در کانال آب روستای امامیه غرق شده است که بلافاصله با هماهنگی انجام‌شده با امور آب منطقه، اقدام به قطع آب به این کانال شد.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه در هفت کیلومتری این کانال قرار داشتم با سرعت خود را به منطقه حادثه رساندم و اطلاع‌رسانی به هلال‌احمر، نیروهای انتظامی را انجام داده و نیروهای کمکی در همان دقایق اولیه در منطقه حاضر شدند.

آرین‌راد افزود: با توجه به اطلاعات اشتباهی که از محل وقوع اتفاق به گروه‌های هلال‌احمر داده شده بود، جست‌وجو در محل دیگری انجام شد که بعد از گذشت بیش از دو ساعت از وقوع حادثه در ساعت 19:55 دقیقه دوباره اعلام شد که احتمال سقوط در مکان دیگری است.

وی ادامه داد: در ابتدای امر اکیپ چهارنفره هلال‌احمر نکا، امداد و نجات و غواص وارد صحنه شد که موفق به یافتن کودک نشدند و با ورود اکیپ دیگری از هلال‌احمر و اطلاع یافتن از محل دقیق حادثه، بعد از سه ساعت جست‌وجو، موفق به کشف جسد این کودک شدیم.

رئیس شورای اسلامی روستای خورشید نکا با اعلام اینکه طول انتقال آب از نکارود به طرف دریا بیش از 50 کیلومتر است، یادآور شد: در بین راه کانال‌های متعددی حفر شده که برخی از کانال‌ها خاکی و برخی بتنی است؛ کانال روستای امامیه نیز خاکی است.

آرین‌راد گفت: گروه‌های مختلف امدادی در هوای سرد شب گذشته و برودت هوا سه ساعت در پی این کودک بودند که در نهایت بعد از گذشت سه ساعت از وقوع حادثه موفق به کشف جسد شدند.

رئیس شورای اسلامی روستای خورشید نکا افزود: امیدواریم بودجه‌ای از طریق مراجع قانونی برای ساماندهی این کانال درنظر گرفته شود و با توجه به اینکه طول این کانال 200 متر است برای حفاظت و ساماندهی این کانال اقدام فوری و ضروری انجام شود.

این مسئول در ادامه با تأکید بر مراقبت والدین از فرزندان بیان کرد: وجود این کانال‌ها در منطقه امری ضروری برای انتقال آب است که امیدواریم با مراقبت بیشتر والدین از فرزندان شاهد بروز چنین حوادث در منطقه نباشیم.

* تأمین امنیت و ساماندهی کانال‌های آب، مورد تأکید اهالی روستاهای نکا

علیرضا قاسمی از دیگر روستاییان منطقه پایین‌دست نکا گفت: تأمین امنیت و ساماندهی کانال آب از خواسته‌های مورد تأکید اهالی روستاهای پایین‌دست نکا است که امیدواریم با قوت پیگیری شود.

وی گفت: وجود جاده نکا به نیروگاه با خطرات مختلف جاده‌ای که در دست اقدام است و همچنین وجود این کانال‌های آب و خطرآفرین بودن آن زنگ هشداری برای مردم منطقه است که نیازمند توجه ویژه مسئولان برای ساماندهی کانال‌ها، حصارکشی و ایمن‌سازی است.

طراحی و ساماندهی کانال‌های آب شهرستان نکا از دیرباز بوده است و وجود آن امری مهم برای منطقه و از نیازهای روزمره و ضروری مردم منطقه است که ضرورت ایمن‌سازی آن را افزایش می‌دهد تا مسئولان با دغدغه بیشتری به این امر اهتمام ورزند.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :