آخرین عناوین

دوشنبه 4 بهمن 1395-10:6 کد خبر:39637

انتقاد مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران:

محقق شدن کمتر از یک درصد تعهدات بیمه‌ای در مازندران

مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران گفت: وقتی کمتر از یک درصد تعهدات بیمه‌ای در مازندران محقق می‌شود، بهتر است بگوییم بیمه‌ای نداریم.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از بلاغ، محمدرضا شعبانی اظهار کرد: مصوبات بسیاری در زمینه کمک به بخش کشاورزی داریم، ولی در اجرا با مشکلات بسیاری مواجه هستیم.

وی ادامه داد: موضوع دیگر اینکه دولتی‌ها و مجریان همواره منتقد بوده و اعلام می‌کنند در زمینه حمایت از بخش کشاورزی بودجه نداریم.

مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران تصریح کرد: در بخش باغداری و مرکبات مازندران اگر امسال برف هم نداشتیم وضعیت مرکبات مازندران بهتر از این نبود.

شعبانی با تأکید بر اینکه باید با برنامه‌ریزی پیش رویم، خاطرنشان کرد: اگر برنامه‌ریزی با همین روال پیش رود سال آینده نیز وضعیت قیمت مرکبات به همین روش و منوال خواهد بود.

هیچ برنامه‌ بلندمدتی از سوی یک مدیر بلندمدت‌نگر نداریم

وی اظهار کرد: حقیقت امر این است هیچ برنامه‌ بلندمدتی از سوی یک مدیر بلندمدت‌نگر نداریم و هدف همه مدیران این است که معمولاً به‌ صورت کوتاه مدت عملکردی داشته باشند تا مردم را راضی کنند.

مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران با بیان اینکه باید برنامه و مدیریت بلندمدتی بر کشاورزی کشور باشد، افزود: وقتی محصولی را داریم قدر آن را نمی‌دانیم وقتی نداریم متوجه می‌شویم خیلی مشکل داریم درست است مرکبات شاید بخشی از نیاز کشور باشد ولی در حال حاضر با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کنیم.

شعبانی با اشاره به اینکه تنها راهکار در این زمینه این است که فکر واردات به سر همه می‌زند، بیان کرد: به جای اینکه کمک به باغدار شود به فکر واردات می‌افتند که این تفکر اشتباه است و نباید تولیدکننده را فدای مصرف‌کننده کنند.

وی به قانون‌گذاری طرح انتزاع توسط مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و گفت: طی سه چهار اخیر بازرگانی بخش کشاورزی به وزارت جهاد کشاورزی واگذار شد که به نظر من این طرح خیلی کارشناسی نبود؛ به ‌دلیل اینکه وزارت‌خانه‌ای که در تولید خیلی موفق نبود تنها به‌ دلیل کنترل واردات بخش بازرگانی نیز به آن واگذار شد.

مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران ادامه داد: همه این مسائل از از آمارهای واقعاً اشتباه و غلطی که در سطح کشور داریم نشأت می‌گیرد و هنوز میزان تولید، کاشت و مصرف به‌ طور دقیق و مشخص شده نیست.

شعبانی اضافه کرد: با وجود این مشکلات تنظیم بازار را به دست وزارت‌خانه‌ای دادیم که خیلی در بحث بازرگانی موفق نکرده و یک شبه این طرح به وزارت جهاد کشاورزی واگذار شد.

وی تصریح کرد: با گذشت سه سال از طرح انتزاع شاهد مشکلات بسیاری بودیم که وزارت جهاد کشاورزی در سال نخست اعلام کردند بی‌تجربه بودیم سال بعد فراوانی بود و نتوانستیم کنترل کنیم و امسال نیز شاهد برف سنگین بودیم که دلیل آن به نداشتن برنامه مشخص برمی‌گردد.

مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران یادآور شد: همچنین در تولید کشاورزی 30 تا 40 درصد مدیریت تولید در اختیار طبیعت است که با تنها با مدیریت بر بازار می‌توانیم موفق عمل کنیم.

همیشه از کشاورز حمایت همه‌ جانبه شود

شعبانی با تأکید بر اینکه باید همیشه از کشاورز حمایت همه‌جانبه شود، خاطرنشان کرد: کشاورز همیشه در خطر است و برای حفظ و پایداری کشاورزی باید از آنان حمایت جدی صورت گیرد اگر این اتفاق نیفتد حتماً کشاورزان مجبور به فروش زمین‌ها شده و باغ آنان به‌دست افراد بی‌تجربه از بین می‌رود و یا مهاجرت روستاییان به شهر رقم می‌خورد.

وی با بیان اینکه درست است چند سالی بیمه‌ها حرف و حدیثی در ارتباط با فضای بیمه‌ای برای باغ‌ها و باغداران زده شده اما این مهم اجرایی نشد، اظهار کرد: در حال حاضر اصلاً چیزی به نام بیمه نداریم، وقتی کمتر از یک درصد تعهدات بیمه‌ای در استان مازندران با داشتن بیش از 120 هزار هکتار و 150 هزار بهره‌بردار محقق می‌شود بهتر است بگوییم بیمه‌ای نداریم.

مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران اضافه کرد: شرکت‌های بیمه‌ای ابتدا منافع بیمه را می‌بینند بعد کار انجام می‌دهند اما دولت می‌تواند با حمایت از بیمه‌ها حداقل خیال کشاورز را آسوده می‌کند.

شعبانی با طرح این سؤال که «چرا در این دوره سه ساله بخش بازرگانی به دولت که به تعاون روستایی واگذار شد»، بیان کرد: تعاون روستایی یک اتحادیه و یا تشکل تولید نیست بلکه بخش بازرگانی متصل به دولت است معمولاً اشتباهاتی که در این بخش قرار می‌گیرد دولت هم‌پوشانی خوبی در این بخش قرار می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه بازرگانی مستلزم فنون پیشرفته‌ای است که متأسفانه تعاون روستایی در این زمینه موفق عمل نکرد، افزود: فلسفه تعاون روستایی برای حمایت از تولید نیست و اعلام می‌کنند شبکه توزیع گسترده دارند اما ندارند.

مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی برای موفقیت چند راه بیشتر ندارد، تصریح کرد: کشاورزان چه وزارت‌خانه در صحنه حضور داشته باشد یا خیر تولید خواهند داشت ولی باید برنامه‌ریزی بلندمدت در دستور کار قرار گیرد تا کشاورزی پایدار محقق شود.

شعبانی با اشاره به اینکه نباید تصور کنیم که تمام خسارات مربوط به باغداران بوده است، افزود: وقتی درآمد 2 هزار میلیارد تومانی مرکبات در مازندران از بین رفت اثرش را در جامعه نشان خواهد داد.

وی تصریح کرد: اتحادیه‌ها در تولید، صادرات و واردات نقش دارند ولی در کشور ما این‌گونه نیست و به‌دلیل بخشنامه‌های شبانه در دنیا با عنوان بازرگانان بی‌تعهد معروف هستیم.

مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران یادآور شد: از سال 87 تا 92 اتحادیه باغداران مسئولیت تنظیم بازار را برعهده داشته و یک‌باره به تعاون روستایی واگذار شد در صورتی‌که اصلاً شناختی از بازار ندارد.

شعبانی ادامه داد: تعاون روستایی از پیکره دولت است و مسئولیت آن با معاون وزیر است و همه امکانات در اختیارش قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه اتحادیه باغداران به ‌دنبال منافع بلندمدت است، اضافه کرد: باید در کنار دولت باشیم ولی دولت همیشه فکر می‌کند که اتحادیه‌ها نوپا هستند و توانمندی لازم را ندارند.

مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران در مورد تسهیلاتی که دولت برای خسارت‌دیدگان برف اخیر درنظر گرفت، اظهار کرد: هنوز بعد از گذشت دو ماه بخشنامه‌ تسهیلات ابلاغ نشده تا مردم نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند و تنها برای دل‌خوش کردن مردم بوده است.

شعبانی در پایان با اعلام اینکه صنایع تبدیلی در بخش مرکبات قابل صرفه و اقتصادی نیست، گفت: کسی در این بخش سرمایه‌گذاری نخواهد کرد حتی اگر دولت وام‌های کم بهره و بدون بهره برای آن درنظر گیرد.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :