آخرین عناوین

شنبه 23 تير 1403-11:2 کد خبر:133171

در نود و ششمین جلسه شورای اسلامی شهر ساری صورت گرفت:

پایان کشمکش استیضاح شهردار ساری/استیضاح رای نیاورد

جلسه استیضاح شهردار مرکز استان با طرح سوال اعضای شورای از شهردار آغاز و با ۶ رای موافق و ۳ رای مخالف، شهردار ساری در سمت خود باقی ماند. 


به گزارش خزرتیترخبر، نود و ششمین جلسه شورای اسلامی شهر ساری صبح شنبه 23 تیر ماه 1403 با حضور کلیه اعضای شورا ، شهردار و معاونین شهرداری تشکیل شد .

براساس این گزارش،  در این جلسه  که با دستور کار استیضاح شهردار برگزار گردید ، ابتدا پرویز شعبانی رئیس شورا اظهار داشت : با توجه به وصول درخواست استیضاح شهردار با امضاء سه تن از اعضای شورا ( آقایان سید حسین یوسفی ، سید حسن احمدی و حسین وریجی ) و انجام تشریفات آن ، موضوع را در دستور کار جلسه امروز قرار دادیم بنابراین همکاران امضاء کننده در خصوص مسائل مد نظرشان توضیح خواهند خواست و شهردار نیز توضیحات لازم را ارائه می دهد اما لازم است متذکر شوم که استیضاح مثل سوال و تذکر از وظایف و اختیارات اعضای شورا می باشد و در ماده 83 قانون تشکیلات ، وظایف و انتخابات شوراها پیش بینی گردیده و لذا نباید از آن به عنوان اختلاف یا مچ گیری تعبیر کرد بلکه بعنوان یک ابزار نظارتی موجب شفافیت امور ، بهبود شرایط و پویایی شهرداری خواهد شد .

شعبانی ابراز امیدواری کرد نتیجه استیضاح هرچه باشد موجب تقویت نقاط قوت و رفع نقاط ضعف مجموعه مدیریت شهری شود .

سبحان بخشی عضو شورا اظهار داشت : تذکر و سوال و استیضاح هرچند قانونی بوده و  از اختیارات اعضای شورا می باشد ولی برای سوال کننده و سوال شونده هزینه دارد، لذا از همکارانی که سوال می کنند تشکر می کنم چون به شفافیت امور و رشد مجموعه کمک می کنند و از شهردار هم میخواهیم با سعه صدر به سوالات و ابهامات پاسخ دهد و اگر کاری شدنی نیست ، دلایل و موانع را ذکر کند .

وی افزود : اختلاف نظر بین اعضای شورا طبیعی است اما عده ای از بیرون از این اختلاف طبیعی سوء استفاده نموده و دارند فضا را مدیریت می کنند  و ما با تعامل و مراقبت ، نباید اجازه این کار را بدهیم .

حسین وریجی یکی از امضاء کنندگان استیضاح شهردار گفت : در جلسه قبل سوالاتی را مطرح کردیم و آقای شهردار هم پاسخهایی داد ولی ما قانع نشدیم و لذا درخواست استیضاح را امضاء کردیم.

وی خاطر نشان کرد : در آن جلسه آقای شهردار در قبال سوالی که پیرامون پاداش های آخر سال مدیران مطرح گردید عصبانی شد و معتقد بود شورا نباید در پرداختی ها دخالت کند در حالی که اطلاع از پرداختی ها کمترین وظیفه و حق قانونی اعضای شوراست .

وریجی تصریح کرد : پاسخ آقای شهردار درباره موضوع سرپرستی ها نیز ما را قانع نکرد، البته از عملکرد بعضی مدیران راضی هستیم منتها برخی از آنها نه مدرک تحصیلی مرتبط دارند و نه توانایی انجام مسئولیت محوله را و لذا باید در این باره تجدید نظر شود .

اخیرا درخصوص جمع آوری زباله عده ای از شهروندان مراجعه کردند و بنده با دو تن از مدیران مرتبط تماس گرفتم هیچکدام نمیدانست جمع آوری زباله مربوط به کیست و این عجیب بود !

وی مقاومت شهرداری در برابر ارائه اطلاعات به شورای شهر را بیانگر کم کاری دانست و گفت : سوال و استیضاح باید باعث رشد شود، هدف ما هم همین است و ما 9 عضو شورا میخواستیم اتفاقات خوبی در شهر بیفتد که البته بدون همکاری شورا و شهرداری ممکن نخواهد شد.

وریجی با بیان اینکه عده ای از بیرون دارند فضاسازی می کنند تاکید کرد : اینها بدانند که اعضای سوال کننده درخواست خاصی ندارند بلکه صرفا دغدغه بهبود فضای خدمت رسانی را دارند .

وی همچنین از شهردار خواست مسائل مربوط به بیمه کارکنان و مطالبات بازنشستگان شهرداری بطور جدی پیگیری شود.

به گزارش خزرتیترخبر، علی عاشقان عضو شورای شهر ساری با بیان اینکه باید ضمن قدردانی از اقدامات مثبت شهرداری ، نقد سازنده را نیز مد نظر داشت ، افزود : بخاطر پرداخت بموقع حقوق نیروها و استقرار نظم در مجموعه از آقای شهردار و همکارنشان تشکر میکنم اما از ابتدای سال به عنوان رئیس کمیسیون عمران درخواست ارسال برنامه عمرانی شهرداری  و تقویم آسفالت شهر را مطرح کردیم که هنوز وصول نشد درصورتی که لازمه کار نظارت ماست .

وی افزود : انتظار ما این است که طرح هدایت آبهای سطحی تا قبل از فرا رسیدن فصل بارندگی خصوصا در نقاط مرکزی شهر که گلوگاههای آبگرفتگی محسوب می شود پیگیری گردد ، مدیران شهرداری ملاقات های عمومی با شهروندان را جدی بگیرند و دو شغله بودن برخی معاونان شهرداری نیز حل شود چرا که معاونتها به تنهایی مشغله های زیادی دارند و محول کردن مسئولیت سازمان دیگر به آنها بار سنگینی خواهد بود که خواه ناخواه بخشی از آن بر زمین خواهد ماند .

سید حسین یوسفی نایب رئیس شورا و دیگر عضو امضاء کننده استیضاح گفت : آقای شعبانی در صحبتهای خود از ضرورت بهره گیری از فرهنگ و ارزش های عاشورا در زندگی فردی و اجتماعی سخن گفت و این یعنی نباید تن به ذلت بدهیم و نباید کاسب استیضاح شهردار باشیم .

یوسفی تصریح کرد : ما خصومت شخصی با شهردار نداشته و نداریم بلکه سوال کردیم و از پاسخها قانع نشدیم و مسیر قانونی را طی کردیم و معتقدیم بخاطر شهر و شهرداری باید این مسیر را طی می کردیم  اما متاسفانه کاسبانی هستند که از این طرح سود می برند، تزویر سکه ای دو روست که عوام در آن خدا را می بینند ولی اهل معرفت در آن ابلیس را می بینند پس با تزویر نمیتوان حقیقت را از بین برد.

وی از شهرداری  بخاطر رضایتمندی پرسنل  قدردانی کرد و گفت : شاید فضای شهر طوری شده که ما سه نفر سیبل شدیم اما معتقدیم حتی اگر پرسنل شهرداری هستیم باید به عنوان شهروند پیگیر اتفاقات شهر باشیم .

نایب رئیس شورای شهر ساری با اشاره به پاداش های پرداختی به مدیران شهرداری در پایان سال 1402 تصریح کرد : اگر لازم شد از پاداش گیرندگان اسم خواهم برد الان به احترام مجموعه نام نمی برم ، کسانی که از 1335 ساعت و 1295 ساعت و 1225 ساعت تا 940 ساعت و 880 ساعت اضافه کار دریافت کردند .

آقای شهردار می گوید این پاداش حق مدیران ماست، والله اگر حق قانونی باشد ما هم حرفی نداریم اما طبق رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری ، پرداخت هرگونه پاداش غیر از آنچه در قانون پیش بینی شده ممنوع است .

وی خاطر نشان کرد : امروز در سطح شهر زباله ها را آتش می زنند و می سوزانند ! آیا این بود مسیر پیگیری پروژه نیروگاه زباله سوز؟ آیا حق شهروند ما این است ؟ آقای شهردار عضویت خود در هیات مدیره سازمان همیاری شهرداری های استان را افتخار شهر دانستند .

قطعا ما هم افتخار می کنیم چون شهردار منتخب ماست ولی شما هم توجه داشته باشید که منتخب اعضای شورا هستید، ای کاش می دانستیم در آن جلسه انتصاب شما به عضویت هیات مدیره چه اتفاقی افتاد ؟

یوسفی یادآور شد : آقای شهردار در جلسه قبل از مدیران لایق نام بردند، گلایه من این است که طبق مکاتبه یکی از اعضای شورا ، 35 نفر از نیروهای شرکتی الان مدیر مجموعه هستند، واقعا نمیتوانید از نیروهای رسمی یا قراردادی واجد شرایط استفاده کنید ؟

وی تاکید کرد : شهرداری در درجه اول باید مجری سیاستهای شورا باشد، وقتی تصمیمات از بیرون گرفته می شود معنایش این است که ما را متفرق و متشتت میدانند درحالی که اینطور نیست .

یوسفی همچنین متذکر شد : همان معاونی که 1250 ساعت اضافه کار پاداش گرفت و الان هم در جلسه حضور دارد با اشاره به امضاء کنندگان طرح استیضاح گفته این سه نفر دنبال منفعت هستند و نمی گذارند کار کنیم ! میخواهم به ایشان بگویم آقای معاون چرا شرم نمی کنید ؟ شما  حق ندارید از جانب شهردار حرف بزنید.

وی گفت : ما می گوییم انتصابات باید ضابطه مند باشد چون هر نقطه شهر و شهرداری اتفاقی بیفتد مسئولیتش با شخص شهردار هست و لذا تاکید ما بر ضابطه مندی انتصابات بیشتر بخاطر مسئولیت شهردار صورت می گیرد، از طرفی نظر مشورتی ما دال بر دخالت نیست، ما خیر و صلاح شهر را میخواهیم و دنبال منفعت شخصی نیستیم .

نایب رئیس شورا شهر ساری در خصوص فروش غرفه های بازار ملا مجدالدین گفت : 6 باب مغازه بدون اجازه شورای شهر فروخته شد،چرا از مسیر قانونی پیش نمی روید ؟ چرا خریدار منتسب به مدیران شهرداری است ؟ نهادهای نظارتی چرا سکوت می کنند ؟ و ما چه پاسخی به شهروندان بدهیم؟

یوسفی در پایان ابراز امیدواری کرد این استیضاح به صلاح مردم شهر باشد و در عین حال تصریح کرد : بعد از این استیضاح معلوم خواهد شد که چه بلایی بر سر شهرداری می آید، هر چند بنده مسیر طرح سوال را ادامه خواهم داد.

سید حسن احمدی سومین عضو امضاء کننده استیضاح گفت : آقای شهردار نامه استیضاح اگرچه سه امضاء دارد ولی 70 درصد شورا از شما ناراضی اند و این را می توانید از تذکراتشان متوجه شوید بنابراین اگر در فضای واقعی بودیم این استیضاح رای می آورد .

وی ادامه داد : چه اتفاقی افتاد که بعضی همکاران تغییر رای دادند خودشان می دانند و خدایشان، مثلا دوستی که علمدار انتقاد به شهرداری بود امروز علم را پایین گذاشت، میدانم اشتباه کرده چون همیشه نگران وضعیت خدمات رسانی بود اما ظاهرا ذهنیتش را عوض کردند .

احمدی تاکید کرد : چه استیضاح رای بیاورد یا نیاورد این نارضایتی وجود دارد و گلایه ما هم درباره وضع خدمات رسانی است و نمی توان به پرداخت حقوق دل خوش داشت،  قاطعانه میگویم اگر شهرداری با این فرمان ادامه بدهد در پرداخت حقوق هم مشکل پیدا می کند چون به سمت بهره وری حرکت نمی کند و اعتراض انبوه سازان را باید در همین راستا ارزیابی کرد .

وی خاطر نشان کرد : افزایش بدهی شهرداری به سازمان تامین اجتماعی از 400 میلیارد به 700 میلیارد تومان که اگر اینطور پیش برویم به هزار میلیارد هم خواهد رسید ، از مشکلات شهرداری است که سال گذشته برای حل این مشکل با شرکت تهاتر ایرانیان مذاکره کردیم و پیش نویس قراردادش نیز آماده شد و دو ماه روی میز شهردار ماند . بنده و آقای راسخ پیگیر شدیم ولی شهردار پیگیری نکرد .

احمدی درباره بدهی شهرداری به بانک شهر نیز اظهار داشت : در این خصوص هم با مدیران بانک شهر در ساری و استان و منطقه شمال صحبت کردیم تا از طریق  ارائه تسهیلات کافی برای مشارکت شهرداری در احداث ساختمان بانک ، هم مساله بدهی حل شود و هم برای شهرداری آورده داشته باشد ولی از این طرح هم استقبال نشد.

وی از شهردار درباره سرنوشت پیگیری پروژه هایی مثل پیاده راه قارن (که بانک شهر آماده سرمایه گذاری در آن بود) ، فاز 2 بوستان ملل ، نارنجستان و  پروژه صفرآباد (که بانک رفاه آماده سرمایه گذاری بود ) سوال کرد و گفت : در ابتدا ریل گذاری مناسبی در جریان بود ولی متوقف شد  و باید قبول کنید که این پروژه ها خوابیده و این باعث گلایه مندی ماست.

احمدی اظهار داشت : موارد زیادی هست که از بیان آنها صرف نظر می کنم و می گویم ما در کنار شهردار هستیم و میخواهیم کمک کنیم ، شهردار باید مراقب کاسبان استیضاح باشد، قبلا هم گفتم که این طناب پوسیده است،کاسبان استیضاح در فکر استفاده خود هستند و در مجموعه شهرداری هم عده ای به دروغ سعی در آشفته کردن فضا دارند.

عضو شورای شهر ساری در خاتمه خطاب به شهردار تصریح کرد : اگر افراد بی گناه قربانی شوند بنده مسیر را ادامه میدهم.

 

به قول هایی که دادم متعهد بودم

پس از صحبتهای امضاء کنندگان استیضاح نوبت به توضیحات شهردار رسید، محمد حسین قبادی گفت : بخشی از صحبتها خارج از موضوع بود اما در مورد موضوع جلسه ؛ از روز اول گفتم در خدمت مردم شهر هستم و قول دادم به معیشت پرسنل ، آرام کردن فضای شهرداری ، خارج کردن شهرداری از رخوت و روزمرگی ، بسنده نکردن به پرداخت حقوق و توسعه کارهای خدماتی بپردازم و فکر میکنم به قولهایی که دادم متعهد بودم در صورتیکه قبل از ما حقوق به تعویق افتاد ، اضافه کاری ها در حد صفر بود ، افراد تحصیلکرده را برای رفت و روب فرستادند ، سطل زباله روی میز مدیر خالی کردند و ... و ما این فضا را تغییر دادیم .

وی خاطر نشان کرد : حافظه عمومی از شهرداران موفق به نیکی یاد می کند، آقایان صادقلو ، مرحوم قنبرپور ، حجازی و عبوری به شهر خدمت کردند و هریک شاخصه ای از خدمت رسانی را به یادگار نهادند ولی در پساعبوری ، بدهی ها ، مدیریت شهرداری را تحت الشعاع قرار داد و ما با تمام توان سعی کردیم با حمایت و هدایت اعضای محترم شورا گردش امور متوقف نشود و خوشبختانه امروز حقوق معوق نداریم در حالی که حقوق ها تا 400 درصد رشد هم داشته ، تبدیل وضعیت فرزندان ایثارگر انجام شد ، ظرف دو ماه دو وزیر برای افتتاح طرح در ساری حضور یافتند ، فاز یک پارک جنگلی شهید نوبخت ، فاز 3 ابن شهرآشوب ، انبار توشه ترمینال ، اصلاح ترافیکی بلوار داراب ، روشنایی بلوارهای سطح شهر و بهبود روشنایی و لوازم شهربازی پارکهای شهری ، اجرای بهترین تصفیه خانه شمال کشور ، لایروبی رودخانه تجن ، آغاز طرح مناسب سازی جاده گلما ، بهسازی بلوار امام روح الله و ... از اقدامات صورت گرفته می باشد که با همراهی شورای شهر محقق شد ضمن اینکه طرح بلند مرتبه سازی ساری تا پایان تابستان مصوب می شود ، تهیه نردبان 64 متری آتش نشانی با پیش بینی 190 میلیارد هزینه در دست بررسی است و بسته سرمایه گذاری که با کمک شورا تهیه گردید ارزش افزوده تغییر کاربری و صدور پروانه و تخلفات ساختمانی را به همراه داشت .

قبادی اظهار داشت : ای کاش این استیضاح بخاطر کوتاهی در خدمت بود چون بیشترین دغدغه و تلاش را برای خدمت به مردم داریم و اگر هم نتوانستیم آنطور که شایسته مردم ساری است خدمت کنیم از همین جا عذرخواهی می کنم و به عنوان منتخب شورا دست یاری به طرف اعضای شورا دراز می کنم به امید اینکه با وحدت و همدلی در مسیر سازندگی شهر گام برداریم .

شهردار ساری گفت : در مورد پاداش ها حاضرم در جلسه ای مجزا به جزئیات آن پرداخته شود .

به گزارش خزرتیترخبر، پس از توضیحات شهردار ، جلسه استیضاح پایان یافت و شورا اقدام به رای گیری مخفی در این زمینه کرد که 6 عضو از 9 عضو شورا به استیضاح رای منفی دادند و در نتیجه محمد حسین قبادی در سمت شهردار ساری ابقاء شد./شورای شهر ساری

🆔@khazartitrekhabar
🌐Khazartitrekhabar.ir

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :