آخرین عناوین

يکشنبه 17 تير 1403-12:6 کد خبر:133097

خبرگزاری ایرنا گزارش می دهد:

گروکشی از بیماران در بیمارستان‌های خصوصی مازندران

برخی از بیمارستان های خصوصی در مازندران فارغ از اینکه بیماران بیمه تکمیلی دارند یا ندارند هنگام پذیرش برای بستری آنها وجهی فراتر از هزینه های درمانی را دریافت می کنند.


خزرتیترخبر:‌ پدران و مادران ما همیشه می گفتند، "خدا کند پایِ کسی به بیمارستان نکشد" البته این نقل از آن باب بود که برای عزیزان خود آرزوی سلامتی و عافیت داشته اند، اما این روزها با پیشرفت علم و دانش پزشکی هر از گاهی برای کنترل بیماری و یا جلوگیری از عوارض بیماری های بدخیم ناچارا پای یکسری افراد به بیمارستان های باز شده است اما این ورد کلام بزرگان با شرایط پیش آمده تغییر کرده و باید بگوییم خدا کند پایِ کسی به بیمارستان های خصوصی باز نشود و در چرایی این موضوع با تصویر سازی واقعی از شرایط برخی بیماران در مازندران می توان فهمید که چه پروسه ناگوار و سختی بر بیماران تحمیل می شود.

بیمارستان های متعدد دولتی در مازندران مشغول فعالیت هستند که هر کدام از آنها بواسطه بکارگیری پزشکان و متخصصان اهل فن و نیز تجهیزات درمانی در یک یا چند رشته تخصصی پزشکی و درمانی سرآمد هستند.

بنا به اعلام دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مازندران به عنوان یکی از ۲ دانشگاه علوم پزشکی استان، ۲۶ بیمارستان دولتی را زیر پوشش دارد که بنا به اظهار نظر مسئولان بهداشت و درمان استان این میزان بیمارستان جوابگوی جمعیت ثابت استان را می کند؛ البته این پاسخگو بودن تجهیزات و کادر درمانی فارغ از حضور میلیونی مسافران در ایام سال جوابگو است.

با وجود چنین زیرساخت های بیمارستانی برخی از پزشکان و متخصصان براساس استدلال و توجیهاتی که دارند انجام کارهای درمانی بویژه جراحی را در ۱۴ بیمارستان خصوصی مازندران انجام می دهند و بیماران برای رهایی از درد بیماری و گاها حفظ جان به سمت این نوع بیمارستان ها کشانده می شوند.

البته انجام کارهای درمانی در بیمارستان های خصوصی هم خود روال معمول در هر جامعه ای به شمار می رود و پدیده ای همیشگی است اما جدا از هزینه های گزاف این نوع بیمارستان ها که غالبا از عهده بیماران خارج است، ‌ ‌پیاده کردن متد و روش های خاص پذیرش به درد مضاعف برای آنها مبدل شده است.

یکی از این موارد دریافت وجه اضافی در زمان پذیرش بیماران است که خارج از قیمت متعارف مبادرت به دریافت وجه می کنند و با این عنوان که مبالغ اضافی را در زمان ترخیص به کارت بانکی آنها واریز می شود پذیرش را انجام می دهند.

برای روشن شدن این موضوع به مسائل پیش آمده برای برخی از بیماران که اخیرا برای بستری به تعدادی ازاین بیمارستان های خصوصی در مازندران مراجعه کردند اشاره می شود.

زینب بانوی شاغل در یکی از ادارات مازندران برای انجام جراحی به یکی از بیمارستان های خصوصی مازندران مراجعه کرد او با این ذهنیت که بیمارستان مورد نظر طرف قرارداد با شرکت بیمه تکمیلی طرف قراردادش است با خیالی آسوده به این مرکز درمانی مراجعه کرد.

وی اظهار کرد:‌یادم است که چند روز قبل از بستری در این بیمارستان با نماینده بیمه تکمیلی خود حرف زدم و درباره میزان هزینه بیمارستان و میزان پرداخت مبلغ حرف زدم و آنها اعلام کردند به غیر از هزینه اندک لباس جراحی و غذای بیمار و همراه بیمار مابقی هزینه ها توسط بیمه تکمیلی در زمان پذیرش صفر می شود.

وی ادامه داد:‌ با این ذهنیت که قرار نیست رقم زیادی برای بستری در این بیمارستان پرداخت کنم با رقم ۳۰۰ میلیون ریالی در کارت بانکیم به بیمارستان مراجعه کردم اما در هنگام پذیرش موضوع شکل دیگری رقم خورد.

به گفته این بانوی مازندرانی در آن روز با وجود کسر مبالغ بیمه پایه تامین اجتماعی و بیمه تکمیلی، ‌پذیرش بیمارستان رقم هزینه درمانی را فراتر از رقم معمول محاسبه کرد و فراتر از پیش بینی ها مبادرت به دریافت وجه کرد.

وی گفت:‌ کارکنان پذیرش این بیمارستان در پاسخ به این سوالم که چرا اینقدر هزینه زیادی دریافت کردید؟ ‌ گفتند که مابقی وجه در زمان ترخیص به شماره کارت بانکی که می دهید برگشت می کند.

وی افزود: که البته هزینه ۲۰۰ میلیون ریالی جراحی با وجود کسر هزینه بیمه تامین اجتماعی و بیمه مکمل به میزان ۲۴۰ میلیون محاسبه شد و مجبور شدم در آن روز با قرض کردن از دوست و آشنا هزینه بستری را پرداخت کنم و البته سه روز بعد از ترخیص مبلغ اضافی دریافت شده به حسابم برگشت داده شد.

بیمار دیگری که در نزدیکی باجه پذیرش یکی از بیمارستان های خصوصی با فرد دیگری حرف میزد نیز به همین مشکل مواجه بود.

او اعلام کرد:‌ چند روز قبل مادرش برای انجام جراحی در این بیمارستان بستری شد و بعد از کسر هزینه بیمه های پایه و مکمل باز هم کادر پذیرش این بیمارستان مبلغ میلیونی دریافت کرده اند.

وی ادامه داد:‌ با وجود اینکه جراحی مادرم انجام و مرخص شد بعد از چند روز سپری شدن ترخیص وی اما مابقی وجه به حساب برگشت نکرده و پیگیری برای این امر هنوز به نتیجه نرسیده است.

به گفته وی باوجود اینکه تمام هزینه های درمانی توسط بیمه های پایه و تکمیلی و بخشی از سوی خودم پرداخت شده است اما مبالغ مازاد دریافتی بعد از چند روز ترخیص هنوز به حساب برنگشته است برای پیگیری این امر مجبورم مسافت چند شهر را طی کنم و به ساری بیایم.

در این پیوند معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مازندران در گفت و گو با خبرنگار ما اعلام کرد که نظارت بر روند خدمات دهی و ارائه خدمات به بیماران در بیمارستان های خصوصی به عنوان یکی از زیرمجموعه ها و زیرساخت های درمانی استان بر عهده این معاونت است.

کاظم محمودی ادامه داد: در همین راستا علاوه بر شماره تماس ۱۹۰ که مردم می توانند به صورت مستقیم شکایات و مشکلات خود در بیمارستان های خصوصی را مطرح کنند واحد نظارت معاونت درمانی دانشگاه نیز با مراجعه حضوری به بیمارستان ها فعالیت های آنها را نظارت می کنند.

وی توضیح داد:‌ تخلفاتی از سوی بیمارستان های خصوصی در مازندران از سوی مردم و با نظارت مجموعه علوم پزشکی گزارش شده است که عمده این تخلفات پذیرش نکردن بیماارن و دریافت هزینه های بیشتر از قیمت های متعارف است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مازندران گفت: موارد تخلف های صورت گرفته از سوی بیمارستان های خصوصی به تعزیرات حکومتی برای اعمال قانون معرفی می شوند.

وی ادامه داد:‌ علاوه بر این راه ها صندوق های مخصوص در بیمارستان های خصوصی مازندران تعبیه شده است که به عنوان " صندوق ارتباط مستقیم با دادستان مرکز" از این طریق می توانند شکایات و انتقادات خود را دراین خصوص به مسئولان امر گزارش بدهند.

🆔@khazartitrekhabar
🌐Khazartitrekhabar.ir

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :