آخرین عناوین

پنجشنبه 26 بهمن 1402-13:16 کد خبر:130588

آلودگی های زیست‌ محیطی زباله‌سوزها تمامی ندارد!!

فاجعه در دل‌ جنگل‌های شمال/ سلامت مردم در خطر است!

نگرانی مدیران سازمان‌های مردم نهاد فرهنگی و اجتماعی و زیست محیطی نسبت به عملکرد زباله‌سوز نوشهر سبب شده نسبت به عملکرد این نیروگاه جمعی از فعالان زیست محیطی اعتراض داشته باشند.


به گزارش خزرتیترخبر، مصطفی خزایی کوهپر عضو هیئت امنای خانه محیط زیست چالوس با اظهار نگرانی نسبت به آلودگی زیست محیطی زباله سوز نوشهر اظهار داشت: باید فرهنگ سازی در تفکیک و پسماند زباله و شیرابه انجام شود و زباله سوز نوشهر تعطیل نشود بلکه باید ساختار آن اصلاح شود تا به مولفه‌های موثر زیست محیطی توجه شود.

براساس این گزارش، این فعال زیست محیطی ادامه داد: نیروگاه زباله‌سوز نوشهر، این روزها آلودگی‌های زیست محیطی و صوتی دارد و شیرابه‌های آن متاسفانه سلامت مردم را به طور جدی مورد تهدید قرار داده و صدای اعتراضی مردم  را درآورده است.

وی با بیان اینکه  آلودگی آب شرب مردم در روستاهای شرق نوشهر واقعا غیرقابل تحمل شده است خاطرنشان کرد: با کوچک‌ ترین بارانی آب شرب مردم آلوده می‌شود و متاسفانه  مردم معترض هستند.

به گزارش خزرتیترخبر، گفتنی است نیروگاه زباله سوز نوشهر در 27 آذر ماه سال 1399 با هدف فرآوری 200 تن زباله تولیدی نوشهر، چالوس و کلاردشت و تولید حدود سه مگاوات برق در ساعت در زمینی به گستره حدود 2 هکتار در منطقه "پلنگ چال" مکان قبلی دفن غیر بهداشتی زباله نوشهر افتتاح شد.

کارشناسان زیست محیطی معتقدند نواقص فنی نیروگاه فقط به تصفیه خانه آن بر نمی‌گردد و از مقدار 200 تن زباله‌ای که در روز در این نیروگاه فرآوری می‌شود حدود 40 مترمکعب شیرابه آن مربوط به نیروگاه و مقدار 90 مترمکعب هم مربوط به زباله های فاسد شده اطراف نیروگاه است و فقط دودش به حلق مردم می‌رود.

محسنی بندپی نماینده مردم  در خانه ملت  نیز از وضعیت نامعلوم نیروگاه زباله سوز و وضعیت آلودگی آب شرب مردم سخن گفت و  با تذکر به وزیر کشور بیان کرد : نیروگاه زباله سوز نوشهر، این روزها آلودگی‌های زیست محیطی، آلودگی‌های صوتی و شیرابه‌های آن متاسفانه سلامت مردم را به طور جدی مورد تهدید قرار داده و صدای مردم و مسئولین را درآورده است.

وی افزود: وزیر کشور دستور دهند به قید فوریت به این موضوع بپردازند و مردم را از نگرانی دربیاورند!

وی در تذکر به وزیر نیرو نیز گفت: آلودگی آب شرب مردم حوزه انتخابیه به ویژه در روستاهای شرق نوشهر واقعا غیرقابل تحمل شده است و با کوچکترین بارانی آب شرب مردم آلوده می‌شود و متاسفانه همه تذکرات و سوالات ما تا به امروز به اقدام عملی منجر نشده است و مردم همچنان معترض هستند!

کامبیز محسن سلطانی رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان نوشهر ، اظهار داشت: دود خروجی از دودکش نیروگاه زباله‌سوز نوشهر منطبق با استاندارد‌های زیست محیطی بوده و هیچگونه آلودگی ندارد ولی کوتاهی در رفع اختلال سامانه پایش لحظه‌ای دود خروجی دودکش‌ها، تجهیز نبودن به سیستم تصفیه خانه، انتقال پسماندهای خطرناک دپو شده، عدم ساماندهی زباله‌های دپو شده مربوط به چهار دهه گذشته در پیرامون نیروگاه و شکایت اهالی به ویژه حامیان محیط زیست نسبت به آلودگی هوا ناشی از فعالیت نیروگاه از مهم‌ترین دلایل شکوائیه حفاظت محیط زیست نوشهرعلیه کارفرمای این نیروگاه بوده است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست نوشهر افزود:  نیروگاه از سوی کارفرما بابت انجام عملیات" اورهال " یا به عبارتی تعمیرات اساسی و نسبت به تعهداتی که پیش از راه‌اندازی نیروگاه داده بود اقدام به تعطیلی آن کرده است.

وی اظهار کرد: به هر شکل شکایت علیه کارفرما و ورود دستگاه قضا به ویژه بازدید سرزده دادستان کل مازندران از روند فعالیت نیروگاه در تحقق این مهم بی تاثیر نبوده و برابر گزارش‌ها، کارفرما وعده داده تا پیش از سال جدید بیشتر نواقص نیروگاه را برطرف کند و البته قرار است به زودی در دفتر استانداری مازندران - نوشهر هم نشستی با موضوع کارگروه مدیریت پسماند برگزار شود.

این مسئول خاطرنشان کرد: هم اینک فرآیند امحای زباله همانند سه سال پیش به شیوه سنتی در پیرامون نیروگاه زباله سوز نوشهر رهاسازی می شود و نکته دیگر آنکه کارفرما و سرمایه‌گذار به تازگی نامه نگاری کردند که این نیروگاه توان امحای بیش از 200 تن زباله را ندارد چرا که تجهیزات آن به علت فرسودگی توان بیش از این حجم زباله را ندارد.

برابر گزارش‌ها، زباله شهرهای چالوس و عباس‌آباد هم تا پیش از هفته گذشته برای امحا به نیروگاه زباله‌سوز نوشهر آورده می‌شد که هم اینک به علت تعطیلی این مجموعه شنیده شده در مکان‌های قبلی به شیوه کاملا سنتی دفن می‌شود که چنین وضعیتی با معضلات زیست محیطی فراوانی همراه بوده است.

به گزارش خزرتیترخبر، طبق اعلام اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران، روزانه مقدار سه هزار تن زباله و یک هزار و 200 متر مکعب شیرابه تولید می‌شود که بسیار فاجعه بار است و بنا به گفته معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست، متوسط سرانه تولید زباله در کشور 600 گرم است در حالی که این آمار در مازندران به یک کیلو گرم می‌رسد./تسنیم

🆔@khazartitrekhabar
🌐Khazartitrekhabar.ir

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :

  • دوشنبه 7 اسفند 1402-10:47


    ------------- نه به مدیر بی کفایت محیط زیست -------
    مراکز دفن زباله را ببینید با زباله های عفونی مخلوط : چرا مدیر محیط زیست به این پاسخ نمی دهد
    کسی که در این دوسال هیچ کار نمی کند