آخرین عناوین

يکشنبه 2 مهر 1402-15:33 کد خبر:126603

خبرگزاری تسنیم گزارش می دهد:

زخم عمیق دپوی زباله بر دل جنگل‌های هیرکانی/اینجا هم نفس کشیدن ‌آرزو شد!

زباله‌های انباشته‌شده در جنگل‌های سوادکوه و سوادکوه شمالی همواره موجبات نگرانی را برانگیخته‌اند، اما راهکاری مفید برای کاهش نگرانی‌ها کمتر دیده شده است.


خزرتیترخبر: زباله این طلای کثیف معضل حل ‌نشده شهرهای شمال کشور این روزها حال و روز جنگل‌های  شمال، رودخانه‌ها و سواحل را ناخوشِ انبوهِ حجم خود و شیرابه‌های متعفنش کرده است؛ وضعیتی که حتی دیگر نام طلا برای ماهیت اقتصادی‌اش از چالش‌هایش نمی‌کاهد، هر کجای مازندران ناله‌ای از بحران حل‌نشده زباله طنین‌انداز است، بحرانی که سلامت جنگل‌ها، سفره‌های زیرزمینی و رودخانه‌ها را به مخاطره انداخته و زیست کره این پهنه سبز را دچار صدماتی کرده است.

دپوی زباله در دل جنگل‌های هیرکانی

جنگل‌های سوادکوه و سوادکوه شمالی از جمله ذخیره‌گاه ژنتیکی و میراث گران‌بهای دوران هیرکانی‌اند که آوازه شهرتشان زبانزد است اما دپوی زباله در دل این میراث سبز، آوازه‌اش را دچار خدشه کرده و سفره‌های زیر زمینی‌اش در خفقان شیرابه‌های حاصل از دپو، سلامت خود را از دست داده‌اند، رودخانه تِلارش به اجبار حامل این ناخوشی به دریا می‌شود و این چرخه بیمار سال‌هاست سلامت محیط زیست این دو شهرستان همسایه را به مخاطره انداخته است.

جنگل‌های سوادکوه و سوادکوه شمالی از جمله ذخیره‌گاه ژنتیکی و میراث گران‌بهای دوران هیرکانی‌اند که آوازه شهرتشان زبانزد است اما دپوی زباله در دل این میراث سبز، آوازه‌اش را دچار خدشه کرده و سفره‌های زیر زمینی‌اش در خفقان شیرابه‌های حاصل از دپو، سلامت خود را از دست داده‌اند.

سایت زباله پل‌سفید، آلاشت و زیراب در سوادکوه و شیرگاه در سوادکوه شمالی هر کدام به نحوی بلای لاعلاج محیط زیست شده‌اند، وضعیت سایت آلاشت به دلیل تغییر جمعیتی در فصول خاص و نوسان تولید زباله، بهتر از سایر شهرهای نام برده، است، اما در پل‌سفید احساس رضایت کاملی از سوی متولیان محیط زیستی دیده نشده و نفوذ شیرابه به سفره‌های زیرزمینی از جمله نگرانی‌های محل دپو در این شهر است هرچند برای کاهش صدمات زیست محیطی طرح تفکیک زباله از مبدأ در این شهر به خوبی اجرایی شده است، اما در این بین سایت زباله زیراب صدای متولیان محیط زیستی را درآورده و کار را به دستگاه قضا رسانده است.

بوی تعفن زباله تا کیلومتر‌ها فضای تنفس را ناخشنود کرده است

محلی در دل جنگل‌های هیرکانی که بوی تعفن زباله تا کیلومتر‌ها فضای تنفس را ناخشنود کرده و سرازیر بودن شیرابه‌های تیره، خاک را بیمار و سفره‌های زیر زمینی را آلوده رنگ نامطلوب و املاح غلیظش کرده و حال وخیم درختان مجاورش منظره‌ای نازیبا به جنگل‌های انبوه بخشیده، دام‌های اهلی از نقاط نامحصور خود را به انبوه زباله رسانده و در رقابت با حیوانات وحشی، تغذیه کثیف دارند.

در کنار توصیف حال و هوای بیمار این سایت‌ها در سوادکوه اما در شیرگاه سوادکوه شمالی وضعیت از حد قرمز گذشته و نهری از شیرابه جاری دل طبیعت شده، محیطی نامحصور با کوهی از زباله متعفن ، غده‌ای بدخیم در دل جنگل‌های سبز به وجود آورده است.

در کنار توصیف حال و هوای بیمار این سایت‌ها در سوادکوه اما در شیرگاه سوادکوه شمالی وضعیت از حد قرمز گذشته و نهری از شیرابه جاری دل طبیعت شده، محیطی نامحصور با کوهی از زباله متعفن ، غده‌ای بدخیم در دل جنگل‌های سبز به وجود آورده است.

وضعیت سایت زباله سوادکوه و سوادکوه شمالی ‌مناسب نیست

برای پی بردن به آخرین وضعیت این سایت‌های زباله و تدابیر در نظر گرفته به منظور برون رفت از بحران‌شان با رئیس محیط زیست دو شهرستان به گفت‌وگو نشستیم.

ابراهیم فلاحی رئیس اداره محیط زیست شهرستان‌های سوادکوه و سوادکوه شمالی با بیان اینکه طرح تفکیک زباله از مبدأ اگرچه در شهر پل‌سفید عملیاتی شده اما سایت زباله این شهر هنوز مناسب نیست، گفت: تفکیک زباله از مبدأ در پل‌سفید شروع شده و خاک‌پاشی و آهک‌پاشی هم در محل دپو انجام می‌شود اما صد در صد شیرابه‌ها وارد لاگون نشده و بخش زیادی وارد سفره‌های زیرزمینی می‌شوند.

وی افزود: امتیاز سایت زباله پل‌سفید در این است که در کنار آن نهر وجود ندارد تا شیرابه‌ها را به رودخانه منتقل کند، اگرچه  زباله‌ها با پوشش خاک در آنجا دفن می‌شوند اما نمی‌توان گفت که دفن صد در صد بهداشتی انجام می‌شود، اگر قرار بر دفن بهداشتی زباله بود،  قبل از دپوی زباله باید در بستر محل دفن شرایطی را برای نفوذ نکردن شیرابه به سفره‌های زیرزمینی ایجاد می‌کردند ولی این کار انجام نشده است.

وضعیت سایت زباله شهر آلاشت و زیراب

رئیس اداره محیط زیست سوادکوه و سوادکوه شمالی وضعیت سایت زباله شهر آلاشت را بهتر از سایر شهرهای دو شهرستان ارزیابی کرد و گفت: محل دفن زباله آلاشت به دلیل کمی حجم زباله دارای پوشش خاک است، در فصول گرم سال به ویژه سه ماه تابستان که جمعیت این شهر افزایش می‌یابد میزان حجم زباله نیز بیشتر می‌شود.

فلاحی درمورد وضعیت سایت زباله این شهر، گفت: محل سایت با فنس محصور شده و مدیریت می‌شود و به خاطر حجم کم زباله و قرار داشتن در منطقه شیب‌دار، لاگون ندارد.

محل دفن زباله آلاشت به دلیل کمی حجم زباله دارای پوشش خاک است، در فصول گرم سال به ویژه سه ماه تابستان که جمعیت این شهر افزایش می‌یابد میزان حجم زباله نیز بیشتر می‌شود.

رئیس اداره محیط زیست سوادکوه و سوادکوه شمالی درمورد وضعیت سایت زباله زیراب، گفت: اگرچه به درخواست ما در سایت زباله زیراب لاگون ایجاد شده اما حجم لاگون کوچک بوده و دارای روزنه نیز است و شیرابه‌ها به راحتی نشت می‌کنند.

چه حجمی شیرابه وارد لاگون شده است؟

فلاحی عنوان کرد: طبق برآوردها هر یک تُن زباله در حدود 300 تا 400 لیتر شیرابه دارد حال این وضعیت را با حجم زباله دپو شده در سایت زیراب که روزانه 15 تا 20 تُن زباله وارد می‌شود در نظر بگیرید که چه حجمی شیرابه وارد لاگون شده و از داخل آن سر ریز شده است.

این مسئول با بیان اینکه به دلیل وضعیت نامناسب محل دپوی زباله زیراب مجبور شدیم شهردار این شهر را به مرجع قضائی معرفی کنیم، اظهار داشت: سایت زباله زیراب مناسب نبوده و کاملا محصور نیست و باعث می‌شود حیوانات اهلی و وحشی به راحتی وارد سایت شوند، در قالب اخطاریه به شهرداری اعلام شد و مجبور شدیم شهردار زیراب را به مرجع قضایی معرفی کنیم و پرونده مفتوح است.

وی افزود: فرصتی به شهردار داده شده، راه‌کارها نیز ارائه دادیم حتی پیشنهاد دادیم شیرابه‌ها را از لاگون به سمت زباله‌ها پمپاژ کنند تا به سفره زیرزمینی نفوذ نکند، این پیشنهاد را به همه شهرها دادیم اما در زیراب هنوز انجام نداده‌اند.

وضعیت سایت زباله شیرگاه سوادکوه شمالی بسیار نامناسب است، شیرگاه به دلیل قرار داشتن در خط الراس سایت زباله‌اش بسیار وضعیت بدی دارد و شیرابه‌ها وارد رودخانه روستای " اندارگلی" شده است.

فلاحی معرفی شهرداری‌های پل‌سفید، آلاشت، زیراب و شیرگاه برای دریافت وام را از جمله کمک‌های محیط زیست عنوان کرد و گفت: شهرداری‌های این 4 شهر را به صندوق ملی محیط زیست برای دریافت وام معرفی کردیم، درخواست‌هایشان را داده‌اند به اداره کل ارسال کردیم و برای سازمان فرستاده شد تا وام داده شود.

فلاحی وضعیت سایت زباله شیرگاه سوادکوه شمالی را بسیار نامناسب توصیف کرد و گفت: شیرگاه به دلیل قرار داشتن در خط الراس سایت زباله‌اش بسیار وضعیت بدی دارد و شیرابه‌ها وارد رودخانه روستای " اندارگلی" شده است.

رئیس کل دادگستری استان مازندران ورود پیدا کرده است

رئیس اداره محیط زیست سوادکوه و سوادکوه شمالی، خاطر نشان کرد:  در دو مرحله برای شهرداران قبلی معرفی به دادگاه انجام شده بود و در دوره شهردار فعلی که هنوز سرپرست است، رئیس کل دادگستری استان ورود پیدا کرده است.

فلاحی، یادآور شد: یکسری کارها در حال انجام است، جلسات کارگروه پسماند نیز برگزار کردیم و به دلیل اشباع کامل سایت زباله شیرگاه، درخواست زباله‌سوز کردیم.

وی افزود: در حال حاضر زباله‌های پراکنده را جمع‌آوری کرده و مدیریت می‌کنند، معین شد تا یک نگهبان در محل سایت مستقر شود، زباله‌هایی هم که از صنایع، پادگان و روستاها می‌آیند نیز مشخص شود تا در کجای سایت قرار داده و پوشش خاک دهند.

پوشش خاک در سایت زباله شیرگاه بسیار سخت است

فلاحی یادآور شد: پوشش خاک در سایت زباله شیرگاه بسیار سخت است، سایت محصور نیست و باید محصور شود.قول‌هایی به ما داده‌اند تا در عرض دو ماه آینده لاگون و زهکشی به صورت بتنی و استاندارد انجام دهند، منتظر هستیم تا ببینیم چه اقدامی انجام خواهند داد.

موضوع پسماند همچنان معضل حل نشده‌ای است که راه‌کارهای مختلف در بحث عملیاتی تحقق چندانی نداشته و همواره چرخه نگرانی‌ها در گردش بی‌سرانجام است و اما در میان این بی‌سرانجامی‌ها ، محیط زیست در حال تضعیف ناشی از قدرت تخریب طلای کثیف است.

موضوع پسماند همچنان معضل حل نشده‌ای است که راه‌کارهای مختلف در بحث عملیاتی تحقق چندانی نداشته و همواره چرخه نگرانی‌ها در گردش بی‌سرانجام است و اما در میان این بی‌سرانجامی‌ها ، محیط زیست در حال تضعیف ناشی از قدرت تخریب طلای کثیف است.

چاره کاهش صدمات پسماند بر محیط زیست چه خوب است که با تدابیری جدی عملیاتی شود و جنگل‌ها و رودخانه‌ها را از بحران تحمل زباله‌های تحمیل شده به آنان، نجات داد.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :