آخرین عناوین

يکشنبه 12 شهريور 1402-9:45 کد خبر:126237

انتقاد نماینده مردم آمل در مجلس:

عدم خرید برنج داخلی توسط وزارتخانه‌های پُرمصرف

نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی گفت: وزارتخانه های پُرمصرف برنج دستور معاون اول رئیس جمهور را نادیده گرفته و برنج داخلی نمی خرند.


به گزارش خزرتیترخبر، رضا حاجی پور با اشاره به آخرین وضعیت قیمت برنج و نگرانی شالیکاران، اظهار کرد: در آخرین جلسه با وزیر جهاد کشاورزی، استاندار و نمایندگان کل استان مازندران گیلان و گلستان تصمیمات لازم گرفته شد و مسئولان و معاونان حوزه اقتصادی، تجارت و بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی حضور داشتند.

براساس این گزارش، وی افزود: در این جلسه تصمیم بر آن شد تا سه سال برنج خارجی وارد کشور نشود و در خروجی قطعی جلسه آمده که در سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ حتی یک کیلوگرم برنج خارجی وارد کشور انجام نشود و برنج‌های وارداتی در زمان برداشت برنج توزیع نشود.

حاجی پور بیان کرد: با فریادهای نمایندگان استان مازندران، گیلان و گلستان فشارهای زیادی به وزارت جهاد کشاورزی وارد شد و هم اکنون تصمیم گرفتند که واردات و توزیع برنج خارجی را متوقف کنند و مسئولان امر قول دادند تا به سرعت وارد شده و برنج‌های کیفی را مدنظر قرار دهند.

نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: به این تصمیمات انتقاد دارم و معتقدم هم اکنون توزیع برنج انجام شده و بازار را اشباع کردند هرچند در گمرکات کشور هم تناژ بسیار بالایی برنج وارداتی دپو شده است.

وی با بیان اینکه وزیر جهاد کشاورزی متصور است که مازندران برنج پرمحصول کشت می‌کند، ادامه داد: در حالی که در مازندران برنج پرمحصول بسیار ناچیز حدود یک تا ۲ هزار تن وجود دارد و عمده تولیدات برنج مازندران محصول کیفی است و این قضیه برای وزیر جا نیافتاده است هرچند توانستیم به وزیر جهاد کشاورزی توضیح دهیم که مازندران برنج پرمحصول ندارد و برنج‌های محلی کیفی همانند طارم و هاشمی در مازندران کشت می‌شود البته برنج پرمحصول بیشتر در استان گلستان کشت شده و در مازندران و گیلان به ندرت کشت داریم.

وی با اشاره به اینکه فعلا تصیم بر آن شد که به هیچ عنوان برنج وارداتی در داخل کشور توزیع نشود ولی معتقدم برنج وارداتی در کشور توزیع شده و بازار را پر از برنج خارجی کردند، خاطرنشان کرد: واردات برنج در حال حاضر متوقف شده ولی برنج وارداتی از گذشته فراوان است که این مهم خیانتی بوده که وزیر سابق جهاد کشاورزی به کشاورزان روا کرده است.

حاجی پور با تأکید بر اینکه معاون اول رئیس جمهور دستور داد که سه وزارت علوم، بهداشت و دفاع که پرمصرف‌ترین وزارتخانه‌های کشور در زمینه مصرف برنج هستند باید پای کار بیایند ولی این مهم تاکنون محقق نشد، گفت: باید بدانیم که چه عاملی باعث شد تا دستور معاون اول رئیس جمهور نادیده گرفته شده و خریداری برنج داخلی توسط وزارتخانه‌ها انجام نمی‌شود.

نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی در مورد قیمت‌گذاری فعلی برنج گفت: براساس هزینه ‌کرد و کار کارشناسی برنج کیفی باید یک کیلو ۷۰ تا ۸۸ هزار تومان باشد تا هم منصفانه بوده و هم به سود کشاورز برنج کار باشد ولی قیمت کیلویی ۵۰ تا ۶۰ هزار تومان خیانت به کشاورزان است زیرا هیچ چیز به عنوان سود برای کشاورز باقی نمی‌ماند.

به گزارش خزرتیترخبر، وی گفت: بیشتر کشاورزان خرج یک سال زندگی خود را براساس یک هکتار زمین یا کمتر برنامه ریزی می‌کنند و با توجه به هزینه‌ کرد باید به سودی برسند تا امورات زندگی را بگردانند./فارس

🆔@khazartitrekhabar
🌐Khazartitrekhabar.ir

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :