آخرین عناوین

شنبه 7 مرداد 1402-15:15 کد خبر:120761

سرپرست معاونت بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی مازندران اعلام کرد:

ضایعات بیش از یک‌هزار تنی محصولات کشاورزی مازندران

سرپرست معاونت بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی مازندران گفت: ضایعات محصولات زراعی استان در سال زراعی جاری بیش از ۷۸۳ هزار و ۴۵۰ تن و محصولات باغی ۲۲۷ هزار و ۲۰۰ تن بوده است.


به گزارش خزرتیترخبر، محمد مهدی عباس زاده با اشاره به اینکه ۷۰ درصد هزینه های تولید دام و طیور مربوط به تعذیه و خوراک است، افزود: استفاده از بقایای زراعی، باغی و صنایع تبدیلی در تغذیه دام و طیور ضروری است.

براساس این گزارش، سرپرست معاونت بهبود دامی سازمان جهاد کشاورزی مازندران افزایش قیمت نهاده های دامی، استفاده از بقایای زراعی، باغی و صنایع تبدیلی در تغذیه دام و طیور را ضروری دانست و تصریح کرد: استفاده از بقایای زراعی، باغی و صنایع تبدیلی در تغذیه دام و طیور وابستگی به واردات نهاده‌های دامی را کاهش می دهد.

عباس زاده با اشاره به اینکه ۳۰ درصد محصولات کشاورزی در مراحل مختلف از بین می رود، افزود: مقدار پسماند و ضایعات محصولات زراعی استان در سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ بیش از ۷۸۳ هزار و ۴۵۰ تن و محصولات باغی ۲۲۷ هزار و ۲۰۰ تن بود.

وی با تاکید بر ایجاد زنجیره تامین و ارزش در بخش تولیدات دامی، گفت: برای استمرار تولید و تامین امنیت غذایی و کاهش سطح وابستگی به واردات نهاده های دام و طیور، استفاده از گیاهان جایگزین برای تولید علوفه با نیاز آبی کم و مقاوم به خشکی جهت استفاده در جیره دام، استفاده بهینه از ضایعات و بقایای کشاورزی در خوراک دام با همکاری و بکارگیری از اساتید دانشگاهی، مراکز تحقیقاتی و صاحبنظران، اتحادیه ها و تشکل‌ها و کشت پاییزه گیاهان علوفه ای پس از برداشت برنج در اراضی شالیزاری ضروری و اجتناب ناپذیر است.

مازندران تامین کننده درصد قابل توجهی از محصولات کشاورزی و دامی کشور از جمله ۴۲ درصد برنج، ۹۰ درصد کیوی و درصد قابل توجهی از شیر، مرکبات و مرغ است، کشاورزی استان ظرفیت افزایش تولید دو تا پنج برابری در بخش های مختلف را دارد و نیاز است تا دانش فنی وارد کشاورزی شود.

مازندران ۱۶۰ هزار هکتار باغ دارد که ۱۱۵ هزار هکتار آن باغ مرکبات با ظرفیت تولید ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تن محصول است.

به گزارش خزرتیترخبر، مازندران با تولید سالانه بیش از هفت میلیون و ۵۰۰هزار تن انواع محصولات کشاورزی حدود ۱۱درصد ارزش افزوده بخش کشاورزی کشور را در اختیار دارد./جهاد کشاورزی مازندران

🆔@khazartitrekhabar
🌐Khazartitrekhabar.ir

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :