آخرین عناوین

پنجشنبه 8 تير 1402-21:9 کد خبر:120172

هشداری برای امنیت آنلاین:

افزایش جرایم کلاهبرداری در پیام‌رسان‌های داخلی

با فیلترینگ پیام ‌رسان‌های خارجی، استفاده از پیام ‌رسان‌های داخلی رونق پیدا کرد و در نتیجه کلاهبرداران فضا را برای اعمال مجرمانه مهیا دیدند.


به گزارش خزرتیترخبر، با فیلتر شدن پیام‌رسان‌های خارجی، استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی رونق یافته و به همین دلیل، کلاهبرداران به سمت پیام‌رسان‌های ایرانی روی آورده‌اند و این امر منجر به افزایش چشمگیر جرایم کلاهبرداری در پیام‌رسان‌های داخلی شده است.

براساس این گزارش، ازچند وقت پیش تاکنون، متعاقباً شاهد ارسال پیامک‌های مخرب از سوی کلاهبرداران بوده‌ایم که از این روش استفاده کرده و مبالغ قابل توجهی را از مردم به اختیار خود درآورده‌اند، اما در حال حاضر، این کلاهبرداران پا را فراتر گذاشته و از طریق پلتفرم‌های ایرانی جیب مردم را خالی می‌کنند.

همانطور که برخی از کاربران گزارش کرده‌اند، پیام‌هایی از اکانت‌های جعلی در پیام‌رسان‌های بومی به آن‌ها ارسال می‌شود که آن‌ها را به سوی صفحات جعلی درگاه‌های بانکی هدایت می‌کند.

این موضوع در واقع از قضیه قدیمی سیم کارت‌های جعلی نشأت می‌گیرد که تاکنون باعث خالی شدن حساب‌های هزاران شهروند شده است، در گذشته، کلاهبرداران از سیم کارت‌های بدون هویت یا حتی با هک کردن گوشی، با استفاده از بدافزارها پیامک‌هایی را برای مردم ارسال می‌کردند.

این روش همچنان ادامه دارد و محتوای پیامک‌های ارسال شده به ‌گونه‌ای است که شهروندان به دلیل کنجکاوی، لینک ارسال شده در پیامک را لمس می‌کنند، به این ترتیب، فرایند فیشینگ با ورود به یک وبسایت جعلی آغاز می‌شود.

عیسی زارع‌ پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، اظهار داشت: در حال حاضر یک سری از کلاهبرداری ها که بیشتر مردم را گرفتار می کند ارسال لینک هایی است که با کلیک در آن لینک ها، یک اپلیکشینی رو گوشی نصب خواهد شد که از طریق آن می توانند به مخاطبین دسترسی پیدا کنند و به همین شکل سلسله مراتب امکان آلوده شدن گوشی های دیگر وجود دارد و در واقع یک ویروس است که از طریق آن می توانند با اکانت جعلی حساب‌ بانکی فرد را خالی کنند.

وی با تاکید بر ضرورت افزایش اطلاع‌رسانی درباره جرایم کلاهبرداری در پیام ‌رسان‌های داخلی، گفت: به مردم توصیه می شود تا به هر پیامی که برایشان ارسال می شود اعتماد نکنند و همچنین دقت در تشخیص پیام‌هایی که از طرف نهادهایی با تیک آبی ارسال می‌شوند، بسیار ضروری است.

وی افزود: به پیام ‌رسان‌ها ابلاغ شده است که اقدامات لازم را برای مقابله با حملات فیشینگ انجام دهند، با این حال، تعداد زیادی از کاربران در پیام ‌رسان‌های داخلی وجود دارند که یکتای آن ها بیش از 40 میلیون نفر شده است، این امکان برای کاربران وجود دارد که بخشی از مسئولیت بر عهده ساز و کار فنی پیام‌ رسان باشد و بخشی دیگر نیز با افزایش آگاهی و اطلاع رسانی به عمومیت است تا مردم با هر پیامی که برایشان دریافت می‌شود، به ویژه در قالب پیامک، اعتماد نکنند.

زارع‌ پور با بیان اینکه لازم است آگاهی عمومی در این زمینه افزایش یابد، عنوان کرد:  مسئولین در پلیس فتا  این موضوع را دنبال می کنند و همچنین رسانه‌های مکتوب، دیجیتال و صدا و سیما باید تبلیغات لازم را صورت دهند تا مردم به پیام‌های مشکوک توجه نکنند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حال حاضر، پنجره خدمات ملی هوشمند در حال تبدیل شدن به تنها کانال ارتباطی مردم با دولت است، به طوری که تمامی امور مربوط به دولت و مردم از طریق این پنجره خدماتی انجام می‌شود.

مواجهه با کلاهبرداران و سارقان آنلاین قبلاً در تلگرام و واتساپ بسیار سخت بود، اما اکنون اطلاع‌ رسانی‌های صورت گرفته توسط نهاد‌های مسئول درباره پیامک‌های فیشینگ، مردم را به طور قابل توجهی آگاه ساخته است.

با این حال، کلاهبرداران حالا از روش‌های جدیدی برای فریب کاربران استفاده می‌کنند، از جمله مخفی کردن شماره موبایل خود و استفاده از عناوین جعلی برای اکانت‌های خود، این روش باعث می‌شود تا کاربران پس از کلیک روی لینک مشکوک، به دام کلاهبرداران بیفتند، آن‌ها وارد صفحه‌ای می‌شوند که درخواست می‌کند مبلغ ناچیزی را از طریق یک درگاه بانکی جعلی واریز کنند، در همان لحظه، کلاهبرداران اقدام به خالی کردن حساب بانکی کاربر می‌کنند.

با توجه به تهدید جدی کلاهبرداری در پیام‌رسان‌های داخلی، لازم است پلتفرم‌های بومی تلاش بیشتری را برای مقابله با این مشکل انجام دهند.

علاوه بر شناسایی و مسدود کردن اکانت‌های جعلی، ضروری است که شماره تلفن‌هایی که برای ساخت این اکانت‌ها استفاده می‌شود، به مراجع مربوطه اعلام شود تا از سوء استفاده‌های کلاهبرداران جلوگیری شود،علاوه بر این پیام‌رسان‌های بومی باید مسیر‌هایی را برای گزارش این نوع فعالیت‌ها و بستن حساب‌های کلاهبرداران فراهم کنند.

به گزارش خزرتیترخبر، این اقدامات می‌تواند به افزایش امنیت آنلاین کاربران و جلوگیری از جرایم کلاهبرداری در پیام‌رسان‌های داخلی کمک کند./ راه دانا

🆔@khazartitrekhabar
🌐Khazartitrekhabar.ir

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :