آخرین عناوین

چهارشنبه 3 خرداد 1402-9:57 کد خبر:119453

خبرگزاری مهر گزارش می دهد:

پایین بودن مکانیزاسیون در قطب برنج کشور/ کشاورزان راغب نیستند

رشد تورم و رکود بازار برنج و افزایش هزینه ها شاخص مکانیزاسیون را در شالیزارهای بابل کاهش داده است.


خزرتیترخبر: (صدیقه قربان نیا)- مکانیزاسیون همواره به عنوان عاملی برای پایداری و توسعه تولید بیشتر برنج مورد توجه جهاد کشاورزی بوده است اما با این حال علیرغم تلاش‌های فراوان شاخص‌های مکانیزاسیون تولید برنج همچنان پایین است.

این مسئله سبب شده تا با توجه به تورم موجود ایجاد شده در بخش کشاورزی و همچنین رکود بازار برنج در سالهای اخیر به بررسی عدم اقبال کشاورزان از مکانیزاسیون بپردازیم، ابتدا پای درد دل کشاورزان شهرستان بابل قطب برنج کشور نشستیم.

قربانعلی حسین پور از کشاورزان بابل ‌کنار شهرستان بابل با گلایه از عدم توجه مسئولان مربوطه به بخش کشاورزی بیان کرد: متأسفانه در سال‌های اخیر دولت کشاورزان را به حال خود رها کرده و کمتر به این بخش توجه کرده است.

استقبال نکردن کشاورزان از مکانیزاسیون

وی افزود: نبود زیرساخت‌های مناسب بخش کشاورزی همچون همسطح سازی اراضی و ارائه تسهیلات کم بهره برای فراهم آوردن امکانات رفاهی از جمله عوامل نارضایتی برنجکاران در سال‌های اخیر و عدم اقبال از مکانیزاسیون در این بخش شده است.

وی با اشاره به اینکه قیمت تمام شده ماشین‌آلات کشاورزی باید کاهش یابد، اظهار کرد: متأسفانه قیمت ادوات با قیمت محصولات هم‎خوانی ندارد در حالی که قیمت خرید تراکتور ۲۰ درصد افزایش پیدا می‌کند اما قیمت محصولات تنها ۲ درصد افزایش می‌یابد و در واقع قیمت‌ها بدون قاعده افزایش پیدا می‌کند.

این کشاورزان ادامه داد: در این بین تنها فردی که در این میان متضرر می‌شود کشاورز است، در حالی که باید به سمتی حرکت کنیم که کشاورزان بدون دغدغه فکری و مالی به تولید کمی و کیفی محصولات مبادرت کنند و در این راستا لازم است برای بهبود وضعیت نابسامان برنج کاران عملکرد دستگاه ناظر در این بخش افزایش یابد تا با قطع دست دلال و عرضه مستقیم به دست مصرف کننده ها سود حاصل از فروش محصولات کشاورزی نصیب کشاورزان شود.

آیت ذاکری نیز از دیگر کشاورزان بابلی است که با انتقاد از کمبود امکانات وعدم اقبال برخی از کشاورزان از مکانیزاسیون کشاورزی اظهار داشت: متأسفانه در سال‌های اخیر اعتقاد به برکت در نشای دستی و پافشاری بر سنت‌های غلط باعث شده که یکپارچگی اراضی در برخی از روستاهای شهرستان بابل صورت نگیرد و در حالی که راحتی کار مکانیزاسیون بسیار زیاد است.

وی ادامه داد: علاوه بر نبود زیرساخت‌های لازم برای مکانیزاسیون شدن کشاورزی اعتقاد به برکت نشای دستی باعث‌شده است که هنوز برخی از کشاورزان زیر بار هنگفت دستمزد کارگران کشاورزی بروند و مدت زمان طولانی را برای کاشت، داشت و برداشت صرف کنند و در نتیجه با توجه به قیمت تمام شده حاصل از محصولات متضرر شوند.

جلیل جمالی نیز از زارعان لاله آبادی است که کشاورزی را تنها منبع در آمدی خود عنوان می‌کند، اظهار داشت: کشاورزی از قدیمی ترین مشاغل بشر است که با پیشرفت علم این شغل به روز شده و برای رهایی از مشکلات اقلیمی به خصوص کم آبی و افزایش بهره وری کشاورزان ناچار هستند به شیوه‌های جدید روی بیاورند.

وی ادامه داد: امسال نخستین سالی است که توانسته وسعت بیشتری از زمین‌های کشاورزی را بدون هیچ گونه نگرانی و استرسی با نشای مکانیزه برنج کشت کند.

وی با اشاره به تورم موجود اظهار داشت: هزینه‌های حاصل از کشت مکانیزه امسال نسبت به تورم موجود نسبت به سال‌های گذشته به جای افزایش، کاهش یافته است و مسلماً در هزینه حاصل از کاشت در فروش محصول نیز تأثیر گذار خواهد بود.

وی یادآور شد: حسن مکانیزه شدن کشاورزی کاهش نیاز به نیروی انسانی، زمان و هزینه‌هاست که می‌تواند در قیمت تمام شده این محصول استراتژیک تأثیرگذار باشد.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان بابل نیز اظهار داشت: در دنیای امروز و با پیشرفت علم، و افزایش جمعیت، انسان‌ها به غذای بیشتری احتیاج پیدا می‌کنند و برای دستیابی به تولید مواد غذایی بیشتر، از روش‌های جدید و تکنولوژی روز دنیا در کشاورزی استفاده می‌شود، به همین دلیل هر روز بازده تولیدات کشاورزی بالاتر و مدرن‌تر می‌شود.

پیش نیازهای توسعه مکانیزاسیون

آهنگری تصریح کرد: برای مکانیزاسیون باید به پیش‌نیازهایی دسترسی داشت که فقط یکی از آنها تسطیح و هم‌سطح سازی اراضی بوده است و استفاده از ماشین‌های نشاکار یا برداشت مکانیزه امکان‌پذیر خواهد بود.

وی ادامه داد: در حال حاضر بیش از ۵۰ درصد اراضی شالیزاری تسطیح و هم سطح‌سازی (یک‌پارچه سازی) شده است که امیدواریم در آینده نزدیک شاهد تحولات ایجاد شده در این بخش باشیم.

وی گفت: گسترش کشاورزی مدرن علاوه بر سرعت در کار و کاهش‌هزینه‌ها، مصرف آب را نیز کاهش می‌دهد و در حال حاضر که موضوع آب یکی از مسائل اصلی بخش کشاورزی است می‌تواند نقش بسزایی داشته باشد و نتایج نشان می‌دهد که در روش کشت مکانیزه میانگین صفات تعداد پنجه در کپه (۲.۸ درصد)، تعداد روز تا گلدهی (۶.۶ درصد)، تعداد دانه در هر خوشه (۵.۴ درصد) و نهایتاً عملکرد دانه برای رقم محلی هاشمی (۱۱.۵ درصد) و برای رقم شیرودی (۱۲.۳۰ درصد) بیشتر از کشت سنتی بوده است.

با توجه به مزیت‌های مکانیزاسیون لازم است با اجرایی شدن قانون الگوی کشت در مرحله نخست شرایط مطلوب و مورد نیاز به منظور اجرایی شدن این مهم برای کشاورزان فراهم شود تا کشت مکانیزه جایگزین کشت سنتی شود،استان مازندران بیش از ۲۱۵ هزار هکتار شالیزار دارد./مهر

🆔@khazartitrekhabar
🌐Khazartitrekhabar.ir

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :