آخرین عناوین

شنبه 16 ارديبهشت 1402-13:22 کد خبر:119112

عبارت گزارش می دهد:

مازندرانی ها به ‌جای سرمایه گذاری، طلا و ارز می خرند/ تابستانی سخت در انتظار بخش خدمات استان

بررسی های ما در 6 ماه گذشته افزایش خرید سکه و طلای کارکرده در مازندران را نشان می دهد و موید این حقیقت تلخ است که مازندرانی درحال بدل کردن سرمایه های ریالی خود به فلز گرانبها و ارز هستند.


خزرتیترخبر: بازار سکه و طلا همزمان با بازار ارز همچنان متلاطم است، افزایش روزافزون نرخ سکه شاید بیش از همه برای کسانی که باید مهریه بدهند زجرآور باشد، البته بعید نیست دولتی ها برای اینکه اندکی از آمار طلاق بکاهند و آن را به اسم خودشان سند بزنند، راه را بر افزایش نرخ نمی بندند، اما هرچه که باشد طلا و سکه در حال ترکتازی هستند و هیچ کس هم جلودار آنها نیست.

بررسی های ما از بازار طلای سه شهر ساری، آمل و بابل نشان می دهد که در 6 ماه گذشته شاهد افزایش خرید سکه و طلای کارکرده در این سه شهرستان بوده ایم و آمارهای غیررسمی نیز موید این حقیقت تلخ است که مازندران در زمزه 5 استان نخست ایران است که درحال بدل کردن سرمایه های ریالی خود به فلز گرانبها و ارز است.

این بدان معناست که به جای اینکه مردم استان سرمایه های خود را برای تولید یا استقرار کسب و کار به جریان بیاندازند به سراغ واسطه گری رفته اند و سرمایه های استانی به بازارهای غیرمولد سرازیر می شود و دولت نیز همچنان برنامه ای برای جذب این سرمایه های خرد و متوسط ندارد.

سرمایه گذاران بخش خدمات معتقدند با افزایش سخت گیری ها درباره حجاب در تابستان و احتمال پلمپ مغازه ها سرمایه گذاری در کسب و کار بیش از گذشته پرریسک شده و بهتر است به جای جان کندن و اضطراب در بازار، پول خود را بدل به ارز و سکه و زمین کنند که نه دردسر منکراتی دارد و نه دچار کسادی می شود.

سفته بازی و خرید ارز و طلا در مازندران در کنار خرید و فروش زمین اصلی ترین جریان های اقتصادی این استان را تشکیل می دهند که ادامه این روند به کاهش بیشتر سرمایه گذاری و اُفت سرمایه در گردش تولید، رشد بیکاری و از همه بدتر فرار سرمایه از بازارهای مولد می انجامد.

متاسفانه دستگاه های مربوطه در استان هیچ آماری در این حوزه ارائه نمی کنند که معلوم نیست این سکوت از سر بی‌خبری است یا ترس از اینکه مردم بفهمند دولت برنامه ای برای جذب سرمایه های آنها ندارد، از سوی دیگر افزایش تورم در استان موجب شده است که مردم مازندران بیش از گذشته اعتماد خود را به ریال از دست بدهند.

از طرف دیگر نوسانات افزایشی اونس طلا موجب شده است که سکه ‌بازان تا حدی افت قیمت دلار را جدی نگیرند و برخی می‌گویند حتی در صورت افت یک باره اونس طلا، انتظارات در بازار داخلی به سرعت تغییر نمی‌کند، نوسانات افزایشی اونس طلا موجب شده است که سکه ‌بازان تا حدی افت قیمت دلار را جدی نگیرند و برخی می‌گویند حتی در صورت افت یک باره اونس طلا، انتظارات در بازار داخلی به سرعت تغییر نمی‌کند.

برخی از معامله‌گران تصور می‌کنند حتی در صورت افت یک باره اونس طلا، انتظارات در بازار داخلی به سرعت تغییر نخواهد کرد.

از نگاه این دسته، نوسانات افزایشی هفته قبل طلا بر روی ذهنیت معامله‌گران بازار داخلی تاثیر عمیقی گذاشته است و با یک افت یا نزول، این انتظارات عوض نخواهند شد.

با این همه هنوز سیگنالی از بازار طلای مازندران مبنی بر اینکه مردم قصد عقب نشینی از این بازار غیرمولد را دارند به گوش نمی رسد، نهادهای حاکمیتی باید هوشیار باشند که اگر این روند در 3ماه آینده ادامه پیدا کند تاثیر خود را در نرخ مشارکت اقتصادی و اُفت درآمد حاصل از خدمات که اصلی ترین منبع درآمد استان در تابستان است نشان خواهد داد.

از آنجایی که از سکه و ارز مالیاتی اخذ نمی شود تمایل سرمایه های سرگردان به این بازار، درآمدهای مالیاتی استان را نیز در تابستان کاهش خواهد داد، با این حساب اگر آمار نقدینگی و مشارکت اقتصادی استان در پاییز سال جاری بدتر شد نباید تعجب کرد./عبارت

🆔@khazartitrekhabar
🌐Khazartitrekhabar.ir

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :