آخرین عناوین

چهارشنبه 30 فروردين 1402-10:14 کد خبر:118724

خبرگزاری فارس گزارش می دهد:

ادامه پسروی سریالی خزر و دردسر اسکله‌های دریایی

پدیده پسروی دریای خزر موضوعی بوده که قبلا ازسوی کارشناسان مطرح شد ولی اکنون برای همه کاملا ملموس است.


خزرتیترخبر: پسروی دریای خزر مدتی است مطرح شده و نشانه‌های آن هم در سواحل مختلف مشاهده شده است.

پدیده پسروی خزر موضوعی بوده که ازسوی کارشناسان مطرح شد ولی اکنون برای همه کاملا ملموس است.

بحث پسروی دریای خزر قبلا تا حدی پیش رفته که در برخی مناطق برای اسکله‌های تفریحی و توریستی موجب دردسر شده است.

مقوله اسکله‌های تفریحی برای رونق گردشگری دریایی در دستور کار قرار گرفته که در این راستا نقاط مختلفی برای ایجاد اسکله‌های گردشگری دریایی درنظر گرفته شده اما براساس پیش‌بینی کارشناسان روند پسروی ادامه دارد.

پسروی خزر در برخی از نقاط سواحل که طی سالیان گذشته سازه‌های فلزی ساخته بیشتر جلوه‌گر شد، سازه‌های فلزی که سال‌های گذشته زیر آب بودند ولی اکنون در فراق دریا و موج‌هایش هستند.

باتوجه به اهمیت این موضوع رعایت مسائلی مورد توجه است که در این زمینه همایون خوشروان پژوهشگر دریایی، اظهار کرد: سرعت پسروی سطح تراز آب دریای خزر در پایان سال میلادی ۲۰۲۲ نسبت به سال قبل افزایش داشت.

وی با بیان اینکه بررسی داده‌ها نشان می‌دهد شتاب کاهش سطح تراز آب دریای خزر در حال فزونی است، افزود: این فرایند مقارن با گرمایش زمین در حال اتفاق است.

این پژوهشگر اضافه کرد: همچنین کاهش ورودی رودخانه ولگا و سایر رودخانه‌های دریای خزر نشان‌دهنده کاهش میزان بارندگی و افزایش میزان تبخیر در حوضه آبریز دریای خزر است.

خوشروان با تاکید کرد: اگر شرایط افزایش دما به روال حاضر ادامه یابد، کاهش سطح تراز آب دریای خزر با شتاب زیاد دنبال خواهد شد.

وی بیان کرد: با این اتفاق تمامی سازه‌های حفاظتی مصنوعی کارایی خود را از دست خواهند داد و بقایای آنها موجب سیمای منظر نامطلوبی در مناطق ساحلی خواهد شد.

این پژوهشگر با اعلام اینکه این فرایند در سواحل شرقی و غربی بابلسر به خوبی قابل مشاهده است، اظهار کرد: پدیده سنگ‌نما از دیگر اتفاقات طبیعی حاصل از عقب نشینی آب دریای خزر است که سواحل غرب مازندران را دستخوش تغییر کرده و قلوه سنگ‌های پراکنده بر روی ساحل ماسه‌ای خشک سطح وسیعی را در بر می‌گیرد.

خوشروان با اشاره به اینکه عقب‌نشینی آب دریا موجب جابجایی موقعیت مکانی دهانه رودخانه‌ها و تغییر شکل مورفودینامیکی کانال و بستر آنها شده است، افزود: این تغییرات بر روی جانداران ساحلی تاثیر سویی گذاشته است؛ زیرا مصب رودخانه‌ها مکان تحم ریزی ماهی‌های اقتصادی است و توقف جریان آب رودخانه به سوی دریا و تغییر ساختار هندسی دهانه‌های رودخانه‌ای شرایط ناگواری را برای غنای زیستی و فراوانی جانداران ساحلی رقم می‌زند.

وی یادآور شد: خشک شدن تالاب‌های ساحلی و تخلیه آب آنها به درون دریای خزر از دیگر چالش‌های ساحلی موجود است.

این پژوهشگر با بیان اینکه تا پایان قرن حاضر تراز آب دریای خزر به ارتفاع منفی ۳۵ متر یعنی ۳۵ متر پایین تر از سطح اقیانوس‌ها خواهد رسید، گفت: تحت تاثیر آن بخش وسیعی از سواحل شمالی و شرقی دریای خزر از آب خارج شده و مشکلات زیست محیطی بسیار جدی را به همراه خواهد داشت./فارس

🆔@khazartitrekhabar
🌐Khazartitrekhabar.ir

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :